תמיכה במחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק
תמיכה במחבל שביצע את הפיגוע בבני ברקצילום: מסך אינסטגרם

סטודנט ב"בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב" שמחה על פוסט תמיכה במחבלים שפרסם חברו הערבי לכיתה הושעה מהלימודים, בעוד לחברו תומך הטרור לא נעשה דבר.

סטודנט יהודי נוסף שמחה במילים קשות בפני הסטודנט הערבי יתייצב בפני ועדת משמעת.

זה קרה לאחר שסטודנט ערבי בבצלאל פרסם פוסט תמיכה במחבל דיא חמארשה שביצע את הפיגוע הרצחני בבני ברק. הנהלת בצלאל לא ראתה לנכון לייחס חשיבות לפוסט התמיכה במחבל. כעבור זמן מה נעצר הסטודנט הערבי שפרסם את פוסט התמיכה במחבל בחשד להסתה לטרור, והורחק מירושלים לתקופה של 15 יום.

הסטודנטים הערבים בבצלאל הפגינו ללא הפרעה במחאה על מעצרו והרחקתו של הסטודנט תומך הטרור, תוך הנפת דגלי אש''ף. הסטודנטים קראו במהלך ההפגנה: "ישראל מדינת טרור".

עם חזרתו של הסטודנט תומך הטרור ללימודים, מחו על כך שני סטודנטים יהודים. הם קראו לעברו קריאות קשות, ואחד מהם בעט בכוס הקפה שהייתה מונחת לצידו והיא נשפכה על הרצפה. בתגובה, מרצה ערבי בבצלאל כינס את הסטודנטים הערבים וקרא לשביתת מחאה "נגד כל מקרה אלימות שהוא".

כשהסטודנט היהודי שמחה נגד הסטודנט תומך הטרור שב לכיתתו, הוא התקבל בקולות מחאה מצד חבריו הערבים לכיתה. שלטים עם כתובות נגדו נתלו על הקירות, ונשמעו לעברו קריאות "נאצי" מצד סטודנטים. לא נותר לו אלא לעזוב את הקמפוס, תוך שהסטודנטים הערבים ותומכיהם מלווים אותו בצרחות נגדו עד לשער היציאה.

"זה היה הזוי", סיפר בעז ברנשטיין, סטודנט בבצלאל, בשיחה עם ערוץ 7. "הוא הגיע חזרה ללימודים לעשר דקות של צעקות ומחיאות כפיים של מחאה. ברגע שהוא נכנס לשיעור קמו הסטודנטים הפלסטינים, עמדו מחוץ לדלת וקשקשו על הקירות של בצלאל 'די לאלימות', 'גזען', 'אלים'. הם צעקו מחוץ לכיתה לחצת יד של היטלר. באיזה שלב הוא יצא מהשיעור והם הלכו אחריו בצעקות 'נאצי נאצי'. בערך 15-20 איש צועקים ולא מרפים עד שהוא יצא מהקמפוס ולא חזר ללימודים באותו יום".

ועדת המשמעת של "בצלאל" החליטה שלא לנקוט באף צעד משמעתי נגד הסטודנט הערבי שפרסם פוסט תמיכה במחבל. לעומת זאת, הסטודנט היהודי שמחה נגדו הושעה לעת עתה מהסמסטר, וועדת משמעת עליונה תחליט על עונשו הסופי. כבר כעת, משמעות עונש הביניים של השעיה מהסמטר הוא הפסד כספי ושנת לימודים נוספת לסטודנט לצורך השלמת התואר. סטודנט נוסף, שהטיח בסטודנט הערבי "לא יהיה לך נעים להיות פה אחרי שעודדת רצח יהודים", צפוי לעמוד אף הוא בפני ועדת משמעת.

גם יחס הנהלת "בצלאל" לסטודנט הערבי שנעצר בחודש פברואר האחרון בחשד לידויי בקבוקי תבערה על בית יהודי בשכונת שמעון הצדיק מקומם. ברנשטיין תיאר כיצד ניסו המרצים להתגמש ולסייע ככל הניתן לסטודנט החשוב בטרור. "אחד המרצים מבקש מהמשטרה לאפשר לסטודנט להמשיך להגיש את העבודות כדי שהסמסטר שלו לא יפגע", אמר ברנשטיין. "על זה אין שום אמירה מצד בצלאל".

בדף מידע שפרסמו תא הסטודנטים "תא-צבי, יוצרים ציונות בבצלאל" נכתב: "במהלך שיעורו של מיקי קרצמן, מרצה בכיר במחלקה לצילום, הוא מודיע כי ראה לנכון, יחד עם ראש המחלקה דוד עדיקא, לכתוב מכתב לגורמים שעצרו את ג'אמל (הסטודנט שחשוב בידויי בקת"ב, י"ג) בבקשה שיוכל להמשיך להגיש את מטלותיו הלימודיות מהמעצר למרות שידע שהנ"ל עצור בגין פעילות טרור".

ברנשטיין כבר לא יכול לשתוק על רצף האירועים. "לא עושים שום דבר נגד מסיתים לטרור, ואלה שבאו למחות נגדו מעיפים אותו ולא מעניין אותם ההקשר. הצורה שבה הם רואים את המציאות היא צורה חד מימדית. מכילים חופש ביטוי ומגוון דעות כשזה נוגע לדעות פרו פלסטיניות, ושיהיה ברור, אין לנו טענה נגד חופש ביטוי, יש לנו טענה נגד ההכלה של הסתה לרצח. ושברגע שמישהו מוחה על ההסתה הזו - חופש הביטוי נגמר לצד הזה של המפה הפוליטית ומעיפים אותו מהמוסד".

לדבריו, "עכשיו אנשים בבצלאל יודעים שאם הם רוצים למחות על דעות פרו פלסטיניות, בעיני המערכת המחאה היא תוקפנית ויעיפו אותן מבצלאל. בעוד הפלסטינים מקבלים תמיכה להביע את דעתם כולל הסתה לטרור ורצח".

"אנחנו דורשים מבצלאל לקבל מיד את הסטודנט חזרה ללימודים ולהחזיר לו את הסמסטר הזה. סטודנט שמוחה על הסתה לרצח של כולנו לא אמור לקבל עונש ובוודאי לא עונש שכזה. לא אמורים לעבור לסדר היום כשסטודנט מהמוסד שלך מהלל חיית אדם שרצחה חמישה חפים מפשע", כך בעז ברנשטיין.

תגובת ''בצלאל'': "האקדמיה בצלאל מגנה בתוקף כל אלימות, פועלת למניעתה ומטפלת בכל מקרה אלימות שמתרחש בקמפוס באמצעים העומדים לרשותה. כל מקרה שמתרחש מחוץ לקמפוס ואינו תחת אחריותנו מטופל על ידי המשטרה. חרף הניסיון המופרך להציג את החלטות הנהלת בצלאל וועדות המשמעת המוסדיות כמוטות, אנו עומדים על כך שכל החלטה מתקבלת ביחס למקרה, לעבירת המשמעת ובשיוויוניות מלאה ומוחלטת. אנו נמשיך לשמור על ביטחון כלל הסטודנטים, ללא קשר ללאום שלהם, מוצאם או דעותיהם".

שי רוזנגרטן, ראש אגף פעילים בתנועת 'אם תרצו' מסר: "פעם נוספת אנו עדים לאזלת היד של מוסדות אקדמיים אשר מאפשרים לתומכי טרור המורחקים על ידי המשטרה, לשוב אל הקמפוסים ולהסתובב בין הסטודנטים כאילו לא קרה דבר. כל בר דעת מסוגל היה לצפות ולהבין את גודל הזעם, החשש ואי נוחות שסיטואציה כזאת עלולה לגרום, אך נדמה ש'בצלאל' החליטו לתת לדברים 'להתבשל' מתחת לאפם עד לסיטואציה ההזויה שבה הם בוחרים להעמיד לדין משמעתי את מי שמוחה נגד חזרתו של תומך טרור למוסד הלימודים. 'בצלאל', הגיע הזמן שתתעוררו".