מפלה לקואליציה: מליאת הכנסת דחתה הערב (שני) את חוק יו"ש לאחר שחברי הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ ומאזן גנאיים מרע"מ, שני חברי קואליציה, הצביעו נגד החוק.

יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס נעדר ממליאת הכנסת וכמוהו גם ח"כ עידית סילמן.

חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד) בירך על נפילת החוק: "היום קידמנו בעוד צעד את סופה של ממשלת השמאל הכושלת. ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים ציוניים וביטחוניים בסיסיים אין לה זכות קיום"

לאחר ההצבעה של גנאים נגד החוק, ח"כ ניר אורבך התנפל עליו בצעקות: "אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי איתכם נכשל'', קבע אורבך.

יו"ר רשימת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ מסר לאחר נפילת החוק: ''הערב שוב הוכח שהממשלה הזו נשענת על גורמים אנטי ציוניים והיא לא יכולה לדאוג לערכים ולצרכים הבסיסיים ביותר של אזרחי ישראל. אין לממשלה הזו זכות קיום והיום התקרבנו ברוך השם עוד צעד לקראת סיום דרכה של ממשלת בנט עבאס וטיבי. ברוך שפטרנו''.

בליכוד אמרו: "בנט - הביתה. זה נגמר. הגיע הזמן להחזיר את ישראל לימין''.

בתחילת הדיון הציג שר המשפטים גדעון סער את התקנות ואמר: "באחד ביולי יצאו תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים לחופשת הקיץ, האם יחד איתם יצאו לחופשי גם 3,500 אסירים ביטחוניים אשר שוהים כיום במתקני השב"ס בשטח מדינת ישראל? התשובה לכך תלויה במידה רבה בשאלה האם הצעת החוק שעליה תצביע הכנסת הערב תעבור".

לדבריו, "מדובר בחקיקה תשתיתית ויסודית שאישור הצעת החוק קריטי לשמירת הסדר הציבורי והמשפטי בשטחי יהודה ושומרון. אין מדובר בעוד חוק, אלא במערכת ההפעלה של שלטון החוק ביהודה ושומרון. חשיבותן של התקנות נוגעת הן להסדרת מצבם המשפטי של חצי מיליון מאזרחי ישראל המתגוררים באיו"ש. אבל לא רק. בתקנות קיימים הסדרים קריטיים נוספים שחיוניים לתפקודה של מדינת ישראל וביטחונם של אזרחי ישראל. כל אורחות החיים ביהודה ושומרון נשענים על החקיקה הזאת".

"מדובר בתקנות שהמשך תוקפן קריטי לשמירת הסדר הציבורי היום-יומי באיו"ש. בלעדיהן יהפוך האזור לג'ונגל, ולעיר מקלט לעבריינים. אזרחים ישראלים החיים באיו"ש יאבדו את זכויותיהם הבסיסיות ביותר, ויחיו בתוהו ובוהו. ביטחונם של אזרחי ישראל באיו"ש ואזרחי ישראל בכלל – מחייב את העברת החוק".

סער תקף את האופוזיציה ואמר: "המשמעות של אי העברת החוק היא גם פגיעה ביכולת לקיים חקירות ביטחוניות. אחריותו של כל נבחר ציבור תיבחן בעת הזאת, ללא כל קשר לשיוכו הפוליטי ולתפיסת עולמו הפוליטית. אינני חושב שיש איזה שהוא ציבור שמעוניין באנרכיה באזור, ובריסוק הזיקה הישראלית לאיו"ש, ולשם אתם חותרים לצערי".

"יש רגעים מכריעים בדמוקרטיות, הרגע הזה הוא מכריע משום שבו מוגדר האם כל דבר יכול להיות כלי משחק פוליטי, ברגע הזה מוכרע האם אנחנו מאמנים ששימור הזיקה המשפטית שלנו לאיו"ש הוא בליבת האינטרס הלאומי שלנו, האם אנחנו יכולים לקיים את שליטתנו באזור או שאנחנו רוצים להפוך את האזור הזה ותושביו לאנשים שהם למעשה ללא מעמד ולשטח שבו המעמד של ישראל מוגבל ומצומצם לאין שיעור מכפי שהוא כרגע. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיעשה זאת מביבי ועד טיבי", דברי סער.