בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחיי המתיישבים ותומכיהם בכל הארץ,

ההצבעה שלנו הלילה נגד הארכת תקנות יו"ש העלתה מחדש את הדיון על יחסי הממשלה הזו וההתיישבות, ומה אנחנו צריכים לעשות לטובת להתיישבות. וזו הזדמנות טובה לעשות סדר בכמה דברים.

אז קודם כל אני לא חושב שאני או מי מחבריי חשודים בחוסר אהדה, מחויבות או נאמנות להתיישבות. אנחנו ממש לא צריכים להוכיח לאף אחד את מחויבותנו להתיישבות. אין אף אחד בציבור שיקנה את זה שאנחנו נגד ההתיישבות ווואליד טאהא ומוסי רז בעדה... לא הצבענו נגד ההתיישבות, הצבענו נגד ממשלת מיעוט לא לגיטימית שנשענת על תומכי טרור אנטי ציוניים.

אם הכנף "הימנית" בממשלה הזו באמת חרדה לגורלה של ההתיישבות שתפרק את הממשלה ותבוא לממשלת ימין מלאה. הם יכולים גם לפזר את הכנסת ואז לפי סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת התקנות יוארכו אוטומטית עד להקמת ממשלה חדשה.

שנית, בואו נדבר על המושג "עושים פוליטיקה" שנזרק לחלל האוויר בכל פעם שאנחנו מקבלים החלטות על בסיס שיקולים פוליטיים. אנחנו אנשים פוליטיים ואנחנו בהחלט עושים פוליטיקה וגאים בזה. "לעשות פוליטיקה" זה לעסוק בחיים עצמם ולהבטיח את עתידה של מדינת ישראל. הפוליטיקה היא שליחות ועשיה. אצלי היא המשך ישיר של הישיבה בקדומים שניהלתי, רגבים שהקמתי, ועוד ועוד.

אני נכנס לפוליטיקה ופועל בה בחרדת קודש. יש לה את הכלים והכללים שלה ואני משתדל ללמוד אותם, לפעול בהם בחכמה, ולמקסם הישגים למען עם ישראל. המערכת הפוליטית היא המקום שבו מנוהלת מדינת ישראל, היא הזירה שבה מעוצבים דמותה וערכיה של המדינה ובה מתקבלות החלטות הרות גורל למדינה ולאזרחיה כולם. לחיים ולמוות. לעשות הכל במגרש הפוליטי כדי להפיל את הממשלה המסוכנת הזו ולהחליף אותה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית טובה לישראל זו האחריות והמחויבות הראשונה שלנו.

"לעשות פוליטיקה" בהקשר הזה זה לעשות את מה שנדרש מאיתנו כשחקנים במגרש הפוליטי כדי לשרת את עם ישראל ואת מדינת ישראל. התפיסה שמתייחסת לפוליטיקה כאל מגרש מכוער של אינטרסים אישיים ותרגילים ציניים שכביכול לא קשורים לחיים עצמם היא רעה חולה. למרבה הצער היא קיימת אצל חלק מהשחקנים במגרש הפוליטי, והם מוציאים שם רע לעשיה הפוליטית. אבל ההצגה המעוותת הזו את הפוליטיקה מקודמת בעיקר על ידי מי שמבקשים להחליש את המערכת הפוליטית ולעשות לה דמוניזציה כדי להצדיק את העברת מרכז הכובד של קבלת ההחלטות מידיהם של נבחרי הציבור לגופים לא נבחרים.

אז שלחתם אותנו להיות הנציגים שלכם במערכת הפוליטית ולעשות פוליטיקה הכי טוב שאנחנו יכולים כדי לקדם את הערכים שאותם אתם רוצים שנקדם, ובכל פעם שאנחנו קוראים את מפה הפוליטית ומקבלים החלטה איך לנהוג פוליטית כדי לשרת הכי טוב את המטרות שלנו אנחנו עושים את מה שבשבילו שלחתם אותנו. ובקיצור, פוליטיקה היא ממש לא מילה גסה. היא מה ששלחתם אותנו לעשות כשהצבעתם לנו בבחירות, ואנחנו משתדלים למלא שליחתנו על הצד הטוב ביותר.

ההצבעה הזו היתה הדבר הנכון פוליטית. היא חשפה את ערוותה של הממשלה הזו שנשענת על תומכי טרור ולא מצליחה להעביר חקיקה בסיסית. היא חשפה את העובדה שהממשלה הזו איבדה את הרוב ואת הלגיטימציה. היא סכסכה בין חלקיה ערערה מאוד את יציבותה וקרבה מאוד את סופה. וזה הדבר הנכון ביותר למדינת ישראל וממילא להתיישבות. פשוט כי ההתיישבות היא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ומה שטוב למדינה טוב להתיישבות.

וביתר הרחבה: הממשלה הזו רעה מאוד להתיישבות, אסטרטגית וטקטית, ולכן להתיישבות אסור בשום אופן לתמוך או לגבות אותה.

אסטרטגית: המחנה הלאומי הוא בסיס התמיכה והעורף האלקטורלי של ההתיישבות וההתיישבות חייבת להישאר חלק ממנו. היא תתקשה מאוד לשרוד בלי הגב הזה. האם הוא מושלם? לא. האם הוא הפנה לנו עורף לפעמים? בהחלט. בימית ובגוש קטיף ועוד. ועדיין, מצביעי המחנה הלאומי באופן בסיסי הם ציוניים יותר ולאומיים יותר, מחוברים יותר לזהות היהודית של המדינה וממילא באופן טבעי קרובים יותר ותומכים עקרונית במפעל ההתיישבות ומתנגדים לפגיעה בו. כמוהם גם מנהיגיהם בליכוד ובמפלגות החרדיות. הם השותפים הטבעיים שלנו לאורך כל השנים ואנחנו צריכים להישאר איתם, שותפים שלהם. הממשלה הזו בנויה על החרמת המחנה הלאומי, על פירוקו בידי סער ובנט ועל הדחת מנהיגו שנרדף על ידי המערכת המשפטית, התקשורת והשמאל.

תמיכה של גורמים בהתיישבות בממשלה הזו לשם הישגים טקטיים בטווח הקצר משקפת ראיה קצרת טווח חסרת אחריות שעלולה לנתק את ההתיישבות מבסיס התמיכה הציבורי הטבעי שלה במחנה הלאומי וממילא לסכן את התפתחותה ואף את עצם קיומה חלילה בטווח הארוך. האשליה לפיה מצביעי לפיד, מיכאלי וניצן הורביץ יהפכו באמצעות הממשלה הזו לתומכי ההתיישבות ויכולים להחליף את המחנה הלאומי כעורף אלקטורלי יציב של ההתיישבות היא משהו שבין טפשות נאיבית להזיה.

נכון שהשמאל בממשלה הזו נאלץ מידי פעם לבלוע צפרדעים ולהיות חתום על צעדים לטובת ההתיישבות כדי לשמור על הממשלה שהחזירה אותו לשלטון, אבל זה זמני וטקטי. החלום והחזון שלהם היה ונשאר לחלק את הארץ. הם רואים בהתיישבות מחלה קשה ולא מפסיקים לומר את זה גם עכשיו. ברגע שהם יוכלו חלילה להקים מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל ולגרש את המתיישבים כולם אם יעשו את זה בלי למצמץ. עליהם אנחנו לא יכולים לבנות לאורך זמן.

יתרה מזו, ההתיישבות היא לא עסק נדל"ני פרטי שלנו. אנחנו כמתיישבים שליחים של עם ישראל ומדינת ישראל בהמשך מימוש החזון הציוני של ישוב הארץ והפרחת שממותיה. אנחנו ממשיכים את פתח תקווה וחניתה ויסוד המעלה. והציונות בכל ארץ ישראל לא תשרוד ללא בסיס איתן של זהות וערכים יהודיים. והערכים האלה - הערכים היהודיים והציוניים שעליהם מושתתת מדינת ישראל ועליהם מושתתת ההתיישבות והם שנותנים לה את זכות קיומה - הם ערכי המחנה הלאומי שאנחנו חלק ממנו.

אנחנו לא יכולים לתמוך בממשלה שפוגעת קשה כל כך בציונות וביהדות. ממשלה שנשענת על תומכי טרור אנטי ציוניים וחותרת תחת יסודות הציונות הבסיסיים ביותר, משעבדת להם את ההחלטות החשובות ביותר ומרימה את הראש לאויבי ישראל, ממשלה שמפקירה את הנגב והגליל, ממשלה שראשיה נלחמים בזהות היהודית של המדינה ונאבקים בכל דבר שמריח ריח יהדות. המתיישבים לא יכולים להתנהג כמי שכל אלה לא מעניינים אותם ודואגים רק לאינטרסים המצומצמים של עצמם. זו שגיאה קשה ערכית וזה מזיק מאוד מעשית.

האם הממשלה הזו לא עושה גם דברים טובים להתיישבות? בהחלט יתכן. הסיטואציה המוזרה של הממשלה הזו מייצרת מציאות שבה האגף הימני חייב להוכיח שהוא ימני ולהצדיק את קיומו בממשלה והאגף השמאלי מוכן לבלוע הרבה צפרדעים כדי לשמור עליה. במבחן התוצאה זה יכול לעבוד לטובת ההתיישבות בנקודות. אבל ההישגים האלה מתגמדים מול הנזק האסטרטגי ארוך הטווח שהממשלה הזו ותמיכה בה עלולים לגרום.

התמקדות בהישגים נקודתיים וקצרי טווח תוך משכון עתידה של ההתיישבות והפניית עורף לערכיה ולשותפיה האסטרטגיים היא איוולת קצרת רואי וחסרת אחריות. מספיק לראות כמה השמאל מתאמץ וכמה הוא מוכן לבלוע כדי שהממשלה הזו תמשיך לשרוד. הם לא עובדים בחינם ולא היו עושים את זה אם הם לא היו מבינים שבמאזן הכולל הממשלה הזו מקדמת את הערכים שלהם יותר מאשר את שלנו.

לכן ההתיישבות חייבת לתמוך ולגבות כל צעד שיביא להפלת הממשלה הרעה הזו גם אם יהיו לכך מחירים בטווח הקצר. כשלונה של הממשלה בהארכת התקנות חשף, כאמור, את חוסר יכולת התפקוד שלה, את העובדה שהיא איבדה את הרוב בציבור ובכנסת, את המחלוקות הפנימיות ואת חוסר היציבות שלה והוא בהחלט יכול לקרב את הפלתה. וזה מה שחשוב ונכון וטוב למדינת ישראל וממילא זה מה שנכון וטוב להתיישבות.

אבל הממשלה הזו רעה להתיישבות גם במישור הטקטי. היא החזירה את אבו-מאזן כשחקן רלוונטי למרכז המגרש המדיני, היא מעבירה מאות מיליונים כ"הלוואה" לרש"פ במסלול עוקף חוק קיזוז משכורות המחבלים ומעודדת בכך את הטרור, היא מעודדת את השתלטות הרש"פ על השטחים הפתוחים בהיקפים גדולים בהרבה ממה שהיה בממשלות קודמות, היא קיבלה החלטה לפנות את חומש באופן סופי ומוחלט והודיעה על כך לבג"ץ, היא ביטלה את הנוהג של כינוס מת"ע לאישור תכניות קבוע אחת לרבעון, היא הולכת לאשר חיבור סיטונאי של המאחזים הערבים לחשמל תוך שימוש בעלה תאנה של ההתיישבות הצעירה, בתקופתה חלה הסלמה דרמטית בפיגועי האבנים ובקבוקי התבערה בכבישים, ועוד.

אבל כאמור, היא רעה להתיישבות קודם כל כי היא רעה לציונות וליהדות ולמדינת ישראל וההתיישבות היא חלק מכל אלה וכי היא מחרימה את המחנה הלאומי שהוא הגב האלקטורלי והציבורי של ההתיישבות. ברוך השם יש לנו ראשי מועצות אחראיים ביו"ש שניחנים במבט אסטרטגי וארוך טווח ומבינים את זה ומגבים במאה אחוז את המהלכים שלנו. מיעוט ראשי המוצעות שמפלרטטים עם הממשלה הזו ומעניקים לה לגיטימציה טועים טעות קשה וברוך השם לא מצליחים לתת את הטון בהתיישבות.

ומילה אחרונה: תנו בנו אמון. כאמור, אנחנו לא חשודים שההתיישבות לא מספיק חשובה לנו. אנחנו מכירים את העשיה הפוליטית ואת כלליה. זה המקצוע שלנו. בדיוק כפי שהיה בחוק האזרחות. גם אז כשהפלנו אותו לא כולם הבינו את המהלך, אבל בסופו של יום הבאנו חוק טוב יותר והוכחנו שאנחנו נוהגים באחריות ומבינים בפוליטיקה.

תסמכו עלינו שגם עכשיו אנחנו יודעים מה אנחנו עושים ופועלים נכון. יש מהלכים פוליטיים גלויים ויש מהלכים נסתרים שבאופן טבעי אי אפשר לשתף בהם בשלב הזה ואנחנו כל הזמן קוראים את המפה כולה באחריות ומקבלים החלטות. שלחתם אותנו למגרש הזה, תנו בנו אמון.