עולם חדש מלמעלה
עולם חדש מלמעלהצילום: 'פרופלור'

רחפנים פורצים לכותרות בדרך כלל באירועים ביטחוניים, או לכל היותר בטקסי ענק ביום העצמאות, אבל הרחפנים הולכים וכובשים עוד ועוד מקום בחיינו. על כך שוחחנו עם טל ידין, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת פרופלור שמביאה את עולם הרחפנים המקצועיים לעוד ועוד תחומים.

"מה שמוכר לציבור הא צילום וידאו בחתונה או בתעשיית הסרטים. לציבור הרחב זה מה שנתפס כשימוש המרכזי ברחפנים, אבל ההתחדשות הטכנולוגית מביאה רחפנים לעשות עוד הרבה דברים ולהשפיע על תעשיות רבות נוספות. הרבה תעשיות רוכשות את שירות הרחפנים ככלי עבודה", אומר ידין ומציין את הקטגוריות השונות שבהן עולם הרחפנים כבר פועל ובאופן משמעותי.

"קטגוריה ראשונה הוא עולם הפנאי והספורט. אנשים רוכשים רחפן, משתמשים לצורכי תחביב ומטיסים בשביל הכיף". לעומת זאת בקטגוריות המסחר והתעשייה התחומים העיקריים הם חקלאות, אנרגיה סולארית, מיפוי תשתיות ובנייה ועולם הביטחון והאבטחה. בקטגוריות אלה קיימות מגבלות רגולטוריות מתוך ראיית מפעילי הרחפנים כמפעילי כלי טיס לא מאוישים. מפעילים אלו נדרשים לעבור הכשרה בבתי ספר מיוחדים ונדרשים לרישיון.

רחפני ענפי המסחר מצויים אמנם תחת מגבלות הרגולציה, אבל בזכות המגבלות הללו יכולים לנוע באזורים נוספים ובגבהים משמעותיים יותר תוך יציאה מבועת הבטיחות, כפי שמגדיר אותה טל ידין, באופן שמאפשר תנועה במרחבים בנויים ובנקודות חיכוך מורכבות יותר.

טכנולוגיית הרחפנים מחליפה טכנולוגיות ישנות ובזבזניות הרבה יותר. דוגמאות לכך מציג ידין מעולם החקלאות והאנרגיה הסולארית. "ריסוס שדה חקלאי נעשה על פי רוב על ידי מטוס קל שמצריך הרבה דלק, שפיכה של חומר מיותר וריסוס לא מדויק. רחפני ריסוס מאפשרים חקלאות מדייקת. מעלים רחפן שממפה את השדה ובעזרת תכנון טיסה מדויק וממוחשב הרחפן עולה באופן עצמאי ומרסס בצורה מדויקת ויעילה כל שטח לפי הצורך שלו. זה גם מונע סיכון בחיי אדם של טייס שמרסס מגובה נמוך וגם מונע שפיכת חומר למקום שהחומר לא נצרך".

בעולם האנרגיה הסולארית, אומר ידין, "בעבר היו יוצאים טכנאים רבים לבדיקות טרמיות ובדיקות תקינות בשטח לאורך ימים שלמים ושבועות. היום בעזרת רחפן בכמה שעות יש סריקה נרחבת. הרחפן מוציא דו"ח תקינות מאוד מדויק ובצורה מאוד יעילה".

חברת שירותי רחפנים כדוגמת החברה שלו מתאימה פתרונות ללקוחות ובעלי עסק שחלקם יודעים מה הם צריכים וראו כיצד רחפנים משדרגים ומייעלים את התחום בו הם עוסקים, אבל חלקם זקוקים לתכנון חדש של טכנולוגיית רחפן המותאמת לצורכי העסק שלהם. החברה מכינה תכנית מותאמת לצרכי העסק ולמגבלות הרגולציה, מבצעת את ההכשרה ומייעדת צוות מטיסי רחפנים המותאם לכל מקום ומקום.

רחפני אבטחה הפכו לחלק בלתי נפרד מעולם הביטחון והאבטחה. ידין מספר כי כיום בכל רכב סיור ובכל עמדת אבטחה קיים רחפן אותו ניתן להרים לאוויר במידה ויש ברחן חשוד. הרחפן עולה לאוויר ומציג תמונה כוללת של השטח, התמונה עוברת אל החמ"ל שמאחור שגם מפעיל אותו מרחוק.

עולם ההגנה מרחפנים גם הוא מורכב וכולל מכ"מים ואמצעי תצפית שונים. חברה כמו 'פרופלור' משמשת בתרגילים של מערכת הביטחון מעין דימווי אויב, כאשר היא מעלה את הרחפנים שעימם על גורמי הביטחון להוכיח יכולת התמודדות והכרעה בין בריסוק הרחפן ובין בירי עליו.

כשהוא מתבקש לדבר מעט על העתיד מציין ידין את עולם המשלוחים כדבר הבא שעליו ישתלטו הרחפנים ויחוללו מהפכה של ממש. הוא מזכיר את חברת אמזון שהציבה את העניין כיעד לשנתיים הקרובות, אבל היא לא לבד. כיום הטכנולוגיה מאפשרת טווחי טיסה ארוכים, אך המשימה היא הסדרת הרגולציה שתאפשר תנועה אווירית לשליחים מוטסים מחברות שונות שידברו ביניהם מבלי להתרסק זה על זה ומבלי לפגוע בבטיחות הציבור שעל הקרקע.

בעוד המרחב האוויר הגבוה, זה שבו טסים מטוסים, מוסדר ומתואם ונתון תחת כללים ברורים, המרחב האווירי שעד גובה של 80 מטרים עדיין אינו מוסדר. בהקשר זה מציין ידין כי חברות רבות מנסות למצוא מענה, ובין השאר נמצאת גם חברה ישראלית המתקדמת לקראת פתרון שיצטרך לייצר חמ"ל אווירי שתכלל את התנועה האווירית כולה. "זה עדיין לא מבצעי אבל זה כבר קיים", הוא אומר ומדגיש כי החלום לקבל פיצה מהאוויר באמצעות רחפן עדיין רחוק, אבל שימוש ברחפנים למשלוחי חירום, תרופות ולוגיסטיקה כבר בדרך.

עוד שאלנו על כל אותן משרות שמתפנות עם כניסת הרחפנים שמחליפים ידיים אנושיות עובדות. האם עתיד הרחפנים לא גוזר עלינו אבטלה רבתי? ידין משוכנע שלא. הוא מספר על מקצועות חדשים שנולדים יחד עם עולם תעופת הרחפנים, וכל אלה יאספו אליהם את מי שיבחר לעזוב עבודות בטכנולוגיות מיושנות.