אסף פאסי
אסף פאסיצילום: באדיבות המצלם

ספוילר: בזמן הקרוב כולם יאשימו את הציונות הדתית. אל תקנו את הספין הזה.

בימים האחרונים הצטברו לי שיחות רבות עם אנשים שונים שכותרתן אחת – אתם האשמים! ה"אתם" הם כמובן אנשי הציונות הדתית – לא המפלגה, אלא האמונה, הכיפה והדרך.

שמעתי זאת מאנשי שמאל מובהקים שכעסו על הצבעת האופוזיציה נגד חוק תקנות יהודה ושומרון השבוע, מה שנראה כהפלת הממשלה דה־פקטו. הכעס הגיע על אף הידיעה שדעותינו הפוליטיות חלוקות מאוד – הטענה שלהם היא שתוצאות נפילתה של הממשלה תהיה חזרתו של שנוא נפשם, נתניהו, לכס ראש הממשלה.

שמעתי זאת גם מכמה מאנשי הכיפות הסרוגות מהאגף התורני דווקא (חלקם, באופן מפתיע, אף הצביעו לסמוטריץ' בבחירות), שמלמדים זכות עצומה על בנט והתגייסותו להצלת עם ישראל מבחירות חמישיות. בראייתם, המחאה החריפה של חלקים מהמגזר הדתי־לאומי נגדו יצרה רעידת אדמה ולבה רותחת שלא אפשרה לכל הטוב שלו לפרוח. טענתם העיקרית היא שטחו עינינו מראות שלב קריטי בגאולה, ושאנו מחזירים את העם לאחור בעצם ההתנגדות לבנט ולבשורה שהביא.

את אותה אמירה כנגד הכיפות הסרוגות אני שומע גם במסדרונות המתנחלים, לא כולם כמובן, שמוחים על המשחק באש. הם טוענים ששוב הליכוד פוגע ביהודה ושומרון כי לא באמת אכפת לו מההתיישבות, רק שהפעם הוא מקבל גיבוי מלא של אנשי הכיפות הסרוגות, ושבפועל המחאה נגד בנט וחבורתו תגרום לאובדן הריבונות הלא קיימת בשטחים המשוחררים.

תחושת הנגד לא נעדרת גם מהציבור החרדי, שחלקים מסוימים בו אוהבים ממש כאתגר ספורט לאומי לבוז לכל מה שכיפה סרוגה על ראשו.

ואל תתבלבלו, המחאה נגד הכיפות הסרוגות לא תיעצר כאן. לקראת הבחירות הקרבות יושחזו החרבות וייערפו ראשים. ההאשמות נגדנו בהעלאת השמאל ישתדרגו. הפה שלנו ייסתם בשל שקריו של מי ששמנו בראשנו בעבר. החרדים יבזו את הכיפה שלנו, הליכוד יבזה את הימין שבנו, השמאל ילעג לכל זה יחד. האשמים בעלייתו ובנפילתו של בנט יהיו הכיפות הסרוגות, והמסקנה תהיה נגדם־נגדנו, מימין ומשמאל.

חשוב שנדע ששום דבר לא מקרי. האיגרת ששלח בנט בשבוע האחרון והופצה דרך שופרותיו הרבים היא חלק מניסיון מהונדס להצביע על האשמים. בנט מעלה על נס את הרוב הציוני ובעצם מצביע על הרע בסיפור – הרוב בציונות הדתית שהתנגד לו לאחר שהפנה עורף להתחייבויותיו. הילד שצעק "המלך הוא עירום" שעה שכל אנשי המוסר שסביבו התעלמו לחלוטין מהעירום ומהעורמה.

גלי השנאה שצפויים להופיע עם גאות הפוליטיקה ושטיפת המוח התת־קרקעית נגדנו מונְחים ומתוזמרים על ידי גורמים שונים. אלה הטוענים את הטענות כנגד הציבור הדתי־לאומי אינם נשלחים על ידי מישהו כמובן, אבל האקלים והאווירה גורמים להאשמות לצוץ. לשנאה לבצבץ. הדבר הכי קריטי הוא לזכור את זה, ובעיקר להיזהר שלא להתאהב שוב בפוזיציית חשבון הנפש שמשלחי גלי השנאה הללו רוצים שנעשה. כן, תשובה כדאי לעשות כל הזמן, אבל לצד זה חשוב שנביט בעיניים פקוחות על המציאות ולא כפתי המאמין לכל דובר – יהיה זה ראש ממשלה, ראש האופוזיציה, ראש מפלגת מרכז בתחפושת או כל גורם פוליטי שמעוניין להשתמש בהריסות הציבור הדתי־לאומי כפלטפורמה למנהיגותו החדשה־ישנה.

לא הציונות הדתית אשמה בשפל שבנט הביא אותנו אליו. לא אנחנו אשמים בשקרים, בחרמות, בפוליטיקה הקטנונית והנכלולית. הילד שצועק "המלך הוא עירום" לא אשם בעורמתו של המלך.

אל תתנו לטענות הסרק האלה לדחוק אותנו שוב לפינה.

***