בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בבית משפט השלום בתל אביב החל הבוקר (ראשון) הדיון בתביעת הדיבה שהגישו בני משפחת נתניהו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, לאחר שאולמרט כינה אותם "חולי נפש".

הדיון נפתח בעדותם של בני הזוג נתניהו ובנם יאיר שזומנו לעדות מטעם אולמרט ולבקשתו. כאמור את התביעה על סך 837,000 ש"ח הגישה משפחת נתניהו לאחר שאהוד אולמרט אמר אליהם בראיון שהם סובלים ממחלת נפש ונזקקים לטיפול.

ראש האופוזיציה נתניהו אמר: "הפרסומים הללו שקר וכזב. גרוע מזה. כשאולמרט אמר 'חולי נפש' הדברים לא נאמרו כהבעת עמדה, כפי שאולי נהוג בעולם הפוליטי כשמישהו אומר ׳פסיכי׳, ׳מטורלל׳, ׳משוגע׳; אלא כעובדה קלינית. כשראש ממשלה לשעבר אומר את זה על ראש ממשלה מכהן בזמן בחירות, מטרת הדברים היא לפגוע. לא מכיר התנהגות כזו בין מנהיגים בעולם".

''מכיוון שיש פה התעקשות של אולמרט שאין פה הבעת דעה אלא קביעת עובדה קלינית - החלטנו לתבוע. היה פה ניסיון לפגוע בציבור שלם של פגועי נפש. ובאופן מעשי, זה פשוט לא נכון. לא לגביי ולא לגבי בני משפחתי", הסביר נתניהו.

נתניהו ענה לשאלה מדוע סירב להשיב על בקשת גילוי המסמכים בעניין ההיסטוריה הפסיכיאטריה שלו: ''כאן בבית המשפט אני אומר את הדברים בצורה החזקה והברורה ביותר. אין לי היסטוריה פסיכיאטרית. חובת ההוכחה היא עליך''.

פרקליטו של אולמרט עו''ד אמיר טיטנוביץ שאל את נתניהו האם אי פעם הוזעק הרופא ד"ר צבי הרמן ברקוביץ' לאחר ששרה נתקפה בהתקפים קשים בלתי נשלטים. נתניהו ענה "אני לא זוכר התקפים בלתי נשלטים... לפעמים אנשים במתח. מדברים עם חברים כדי להירגע". עו"ד טיטנוביץ שאל מה לגבי תרופות ונתניהו ענה "אני לא מכיר. אני לא מכיר שקיבלה תרופת הרגעה".

שרה נתניהו קראה לעבר השופט "(אבל) הם מדברים עליי. הייתי בהרבה משפטים, ככה זה הולך ששואלים כל אחד על מישהו אחר?". עו"ד טיטנוביץ התקומם והשופט הסביר ששרה תוכל לדבר כשתרצה. "אני מתנצלת", ציינה.

עו"ד טיטונוביץ ציטט דברים שאמרו בממשל אובמה על נתניהו: "מוג לב, הדבר היחיד שמעניין אותו זה להגן על עצמו מתבוסה פוליטית". פרקליטו של אולמרט שאל את נתניהו מדוע לא הגיש תביעה נגד אנשי ממשל אובמה, ונתניהו ענה: "בחלל האוויר הפוליטי נוהגים לעשות השמצות והכפשות שאין בהן דבר. ממשל עוין יוצא עם השמצות מהסוג הזה ואין צורך להתייחס. אולמרט לא אומר 'הוא מטורלל, נאד נפוח', אולמרט בא בקביעה קלינית שיש פה מחלת נפש, הוא חצה את הגבולות, ואנשים חושבים 'הוא היה ראש ממשלה, בטח הוא יודע משהו'".

לשאלת עורך דינו של אולמרט מדוע תבעו דווקא את אולמרט ולא אחרים, נתניהו הדגיש: "אולמרט חצה קו אדום. אולמרט אמר שיש לו קביעה קלינית, וכשניתנה לו ההזדמנות לחזור בו, להגיד שזאת הבעת דעה - הוא סרב".

עו"ד טיטונוביץ ביקש מנתניהו להפסיק לזוז בבית המשפט. נתניהו הגיב: "זה לא לצרכי תיאטרליות. זה בגלל בעיות גב שאני סובל מהן".

בהמשך, טיטונוביץ הקרין את דברי ראש הממשלה המנוח אריאל שרון שאמר שנתניהו הוא אדם שנכנס לפאניקה - "אדם שלחוץ ונלחץ בכל מקרה של לחץ. הוא נלחץ מיד". יאיר נתניהו התפרץ: "מדבר מי שעשה את ההתנתקות כי נלחץ מהחקירה שלו".

נתניהו ענה לשאלה מדוע לא תבע את שרון: "מה פתאום, זאת התקפה פוליטית טיפוסית, אחרי שהקים את קדימה, אז כמנהג פוליטיקאים הוא משמיץ".

"אף אחד שאני מכיר לא זכה לקיתונות הרוע, ההשמצות והשקרים שאני זכיתי בהם. וכדי לפגוע בי השתמשו באשתי ובבני. אין לה מחלת נפש אלא תעצומות נפש להתמודד עם הקמפיין נגדה, תוך כדי שהיא עובדת כפסיכולוגית ילדים", אמר נתניהו.

לאחר הפסקה עלתה שרה נתניהו לדוכן העדים ומתחה ביקורת על אולמרט: "אומר את הדברים ראש ממשלה לשעבר כאילו זה דברים עובדתיים. וזה שקר וכזב. ואני רוצה להוסיף: כל המשפט מגיע כאילו זה תיוג שלילי כשיש בעיה נפשית. אני לא חולה בזה, אבל מטפלת באנשים חולים, כפסיכולוגית ילדים מומחית, ומפנה לפסיכיאטר לפעמים ורואה את זה בחמלה והבנה. החברה צריכה להתבייש באנשים כמו ראש הממשלה לשעבר אולמרט שמתייגים אותם באופן שלילי".

עו''ד טיטנוביץ שאל את שרה: "האם חינכת את ילדייך לא ללעוג לאנשים ולייחס לאנשים מחלות נפש?". שרה ענתה: "את החינוך שלי אני אשאיר לעצמי. חינכתי אותם לראות את הטוב שבאדם. הילדים שלי קיבלו הרבה מאוד רוע, מאנשים כמוך".

פרקליט משפחת נתניהו עו"ד יוסי כהן שאל את שרה בדיון "האם אושפזת באוסטריה לצורך טיפול נפשי ב-2020?". שרה נתניהו ענתה: "שקר מההתחלה ועד סוף. הביקור האחרון שלי באוסטריה היה ב-2001. אני יכולה לשלוח את הדרכונים שלי מהשנים הללו כדי שתראו את החותמות".

אחרי הפסקה עלה יאיר נתניהו לדוכן העדים. עו"ד טיטנוביץ הציג ציוצים של יאיר שמייחס למשה בוגי יעלון ואהוד ברק מחלות נפש. יאיר הסביר: "צחקתי בהומור על האובססיה של בוגי לאבא שלי. לכן קישרתי לבית החולים אברבנאל. מה קרה?! רק לארץ נהדרת מותר?".

יאיר אישר שכתב פרסומים דומים בו הוא מייחס מחלות נפש לאלדד יניב, אלי אבידר, אהוד ברק, אביחי מנדלבליט, שי ניצן, רוני אלשיך ועוד. יאיר טען: "לא התכוונתי בצורה קלינית".

עורך הדין של אולמרט שאל את יאיר היכן הוא עובד כיום והיכן עבד בעבר. יאיר: "קודם כל, אני בוגר תואר שני בניגוד למשיח של השמאל יאיר לפיד. עבדתי בארגון שורת הדין. העברתי גם הרצאות בארה"ב. אני עצמאי. אני גם מגיש בגלי ישראל פעם בשבוע בתור עיתונאי וגם פובליציסט באתר אייס. מה לעשות? לא כולם יכולים לא לעבוד ולקבל מעטפות כסף כמו מר אולמרט''. עוד סיפר יאיר כי ''אני מרוויח עבור פרסום סמוי שלי ברשתות החברתיות''.

בסיום עדותו של יאיר, אביו בנימין נתניהו הצהיר שהעביר 300 מיליון שקל לפגועי נפש במסגרת תפקידו כראש ממשלה.

ראש המל"ל לשעבר פרופסור עוזי ארד זומן להעיד לבקשת אולמרט, ואמר כי נתניהו כראש ממשלה "נתן לאשתו סמכויות שלטוניות, החלטות, לאן נוסעים, דעתה על מינויים במערכת הביטחון, וזה דבר שהעיק מאד על ראש הממשלה יותר מכל, אבל הוא החליט להשלים עם זה. זה הפריע לרבים. אבל אתן דוגמה איפה זה הורגש, ביום שהושבעה הממשלה, התייצבו עשרות אנשים בבית הנשיא, לטקס טקסי וקצר, שהנשיא מברך את ראש הממשלה, יושבים רק כמה אנשים רלוונטים, ואומרים מילות תודה. בפועל מה שקרה, ראש הממשלה אמר שקיבל את התפקיד ומתחיל להודות לרעייתו. אם היו לו עשר דקות לדבר, תשע דקות היו שירי הלל, אנשים זזו באי נוחות, לא הבינו מה קורה. לי זאת היתה אינדיקציה שאכן השתנו דברים".

"בהתחלה היתה הערכה כלפי נתניהו, אבל אח"כ רחמים גם כלפי האיש, בגלל הטרגדיות שעברו עליו, בגלל הטרגדיות שיש לו בבית, גם בגלל שתקפו אותו לעיתים באופן מוגזם, על דברים שלא תקפו את קודמיו, וזה היה לא הוגן''.