ח"כ ולדימיר בליאק
ח"כ ולדימיר בליאקצילום: ערוץ 7

בקריאה טרומית אושרה השבוע הצעת חוק שתעביר את ישראל לחשבוניות דיגיטאליות, מה שישים קץ לשמירת התלושים הקבלות והחשבוניות במגירות שכולנו שוכחים לחפש בהן כשצריך לקבל שירות או החזר. עם חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד) שמוביל את החוק שוחחנו על חשיבותו וגם על הסערה הפוליטית שסביבנו.

חבר הכנסת בליאק מציין כי החוק אותו הוא מקדם עוסק בעסקאות אינטרנט שנעשות מרחוק ומסתבר ש"היום אין סטנדרט אחיד למשלוח חשבונות לצרכנים ובעלי עסק. חלק שולחים במיסרון וחלק באזורים אישיים וצריך לזכור קודים". עוד הוא מדגיש כי חשבונית כיום היא שוות ערך כספי עבור הצרכן שמבקש להחליף מוצר, לקבל זיכויים, להשוות מחירים ועוד.

הדברים הופכים משמעותיים עבור בעלי עסקים שצריכים לדווח על הוצאותיהם לרשויות המס על מנת לקבל החזרים ובפועל הם מתקשים לאתר את החשבוניות שנשלחו אליהם לאזורים אישיים באתרי האינטרנט של המוכר. על פי הצעת החוק של בליאק "כל חברה שנחשבת לקימעונאית גדולה תחויב לשלוח חשבונית כקובץ מצורף במייל". מאחר והדברים מנוקזים לחברות הגדולות הם אינם מקשים רגולטורית על בעלי עסקים קטנים.

לשאלתנו אם אין ערך לכך שהחשבונית נשלחת לאזור אישי, אולי בהיבט של מידע אישי שהרוכש ירצה לשמור או חשש שמידע אודותיו יזלוג, קובע חבר הכנסת בליאק כי מטרת האזורים האישיים היא אך ורק פרסומית. בעלי החברות המשווקות מעוניינות שהרוכש ייכנס שוב ושוב לאזור האישי ושם ייחשף לפרסומות על מבצעים ומוצרים נוספים. "אם אני רוצה לקבל חשבונית מס אני לא צריך לחפש אותה באתר של החברה".

בליאק מציין כי "החוק עבר במליאה פה אחד. אני מנסה להגיע להסכמות עם יו"ר ועדת הכלכלה לקידום לקראת הקריאות הבאות". לדבריו אין מקום לחלוקה של ימין ושמאל בסוג כזה של חקיקה, ובהקשר זה של מחלוקות ימין ושמאל שאלנו על שלומה של הקואליציה. "אנחנו עוברים שבוע מאוד מאתגר מבחינת הקואליציה", אומר בליאק, ולשאלתנו אם לא נכון למפלגתו לחבור לעוד כמה מפלגות מרכז ולליכוד ולהקים ממשלה חדשה הוא קובע כי הקואליציה הנוכחית טובה ו"המתבלבלים צריכים להתעשת ולהצביע יחד עם הקואליציה".