א.ב. יהושע
א.ב. יהושעצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מאות בני אדם מלווים הערב (רביעי) את הסופר א.ב. יהושוע בדרכו האחרונה בהלוויה הנערכת בבית העלמין "גן עדן" שבקיבוץ עין כרמל.

הנשיא לשעבר רובי ריבלין ספד ליהושע ואמר: "יקר שלי, המדריך שנפשי נקשרה בנפשו, שבפעולה ההיא בצופים חדת חידה. אני הצלחתי לפתור אותה, ואמרת לכולם עם חיוך על שפתיך – 'אתם רואים? הוא מתלמידי ז'בוטינסקי וגם הם יודעים לחשוב'. ידעתי כבר אז שתהיה לי בר פלוגתא, אבל כאלה שיודעים להקשיב. ידעתי גם שתהיה לי חבר, מדריך ומלווה כל חיי. היית חד ומצחיק. לימדת אותנו איך לחבר יחד דמיון למציאות ואיך חיבור אישי הוא דרך לעסוק בנושאים הכי אקטואליים".

הוא הוסיף, "אני רוצה לדבר על התעוזה, האמת שלך, שהתגלתה גם בספרייך. איך הצלחת לגעת בידיים חשופות בשסע הפעור בין העדות. שמת במרכז ספר את האציל הספרדי שמשפחותינו הכרנו, ואני עוד נחשב לאשכנזי. אנחנו כולנו ירושלמים שורשיים שאיך שלא יהיה מוצאם מספרד. האציל הספרדי בסוף האלף הקודם, אשר ניצב מול אנשים ומעמידם במקום כשהוא מספר על חיים בפריז הנכשלת והמלוכלכת לעומת צפון אפריקה הפורחת".

"העזת לחבר את כולנו כשעסקת ביחסי יהודים ערבים בארץ הזו. אתה בולי, היית תמיד וקודם כל איש של אמת. אמת נוקבת, מחשלת באש, היית איש של אמת גם כשלא רצו לשמוע. גם כשהיא הייתה קשה וגם כשהקדמת את זמנך בתוך המחנה הפוליטי שלך ואחר כך באו אחריך. גם שהאמת שלך נשמעה כאילו הפכת לעמוד אש מנבכי המחנה, אבל לא יכולת אחרת. היית יקר שלי, כולך לב. כל חושייך מחודדים ביכולת קריאת המציאות, באומץ הלב, בהבנת הסיפור המעמיקה. בולי אהובי, כל כך אהבתי אותך. אתה יודע מה? לי יש הרגשה שאני כל כך אוהב אותך שגם אתה אהבת אותי", ספד ריבלין.

"עולמך היה עולמנו. מילותייך הרבות, זכר חיוך המקסים, אני יודע שהיה בו זלזול לפעמים ויתכן שבצדק, שמציף את העיניים בידיעה שעכשיו אתה שוב עם אשתך שלך. שלום אישי היקר ונפלא, שלום מדריך דגול שלימדת אותי גם לא תמיד להסכים", סיכם הנשיא לשעבר.

א.ב. יהושע הלך לעולמו בגיל 85 בבית החולים איכילוב אחרי התמודדות ממושכת עם סרטן. הוא היה מהיוצרים המוכרים והמוערכים ביותר בישראל, נחשב לאחד מגדולי הסופרים בתולדות המדינה, וזכה בפרסים רבים על יצירותיו - בראשם פרס ישראל לספרות, פרס א.מ.ת לספרות ופרס דן דוד. בין הספרים שחיבר – "המאהב", "השיבה מהודו", "מר מאני", "שלושה ימים וילד", ועוד יצירות רבות - היה גם מרצה, חוקר ופעיל פוליטי.