מטוס קרב של חיל האוויר במבצע שומר החומות
מטוס קרב של חיל האוויר במבצע שומר החומותצילום: דובר צה"ל

450 מטרות הותקפו במבצע שומר החומות, חוסלו מחצית מפעילי הטרור, הותקפו 100 מטרות נ"ט, הושמדו 12 מנהרות ו- 15 עמדות תצפית, הופלו 6 כלי טייס ולראשונה הושמדו מצנחי רחיפה שהיו מיועדים לפשיטה אווירית ובהם נפגעו 3 מחבלים.

בצה"ל יכולים לקבוע בסיפוק כי במשך ארבע השנים האחרונות לא היתה חדירה שלא זוהתה, וכי עיקר תשומת הלב היא ללחימה באזור הפרימטר, אותו שטח של כ-300 מטרים המפריד בין ציר הוברס לבין המכשול. שם, אומרים בצה"ל, נעשות עיקר הפעילויות שלנו כדי למנוע הגעת מחבלים למרחב.

בשטח הרצועה יש עשרות מנהרות המגיעות עד למרחק של מאות מטרים מהמכשול ועוד מספר מנהרות בודדות המגיעות למרחק של עשרות מטרים מהגבול, כולן בשטח הרצועה וכולן במעקב.

כדי למנוע אירועים כמו זה שהיה בנתיב העשרה, בו רכב צבאי נכנס לקו האש של החמאס וכתוצאה מירי נ"ט נהרג אז עומר טביב ז"ל, יצרו בצבא מרחב דיגיטלי שבו ברגע שכלי רכב נכנס לאזור מסוכן הוא מקבל התרעה אוטומטית למכשיר הקשר על מיקומו המסוכן.

בשנה שאחרי צוק איתן נורו לשטח ישראל 57 רקטות, אחרי עמוד ענן 140 ואילו בשנה שאחרי שומר חומות נורו רק 11 רקטות לשטח ישראל. ולמרות כל אלו הצבא דרוך, ופועל בכל רגע נתון.

הטנקים הרבים בשטח מעידים שאיש לא נח כאן על זרי הדפנה, ויודעים שבכל רגע יכולה להתפתח כאן מציאות אחרת.

צילום: דובר צה"ל