ההל הרטמן
ההל הרטמןצילום: שלומי מזרחי

ההל הרטמן, תלמיד כיתה י"א מישיבת ברוכין ותושב עלי זהב, הוא הזוכה באולימפיאדת הלשון העברית של החוג ללשון באוניברסיטת תל אביב.

האירוע התקיים היום (שישי) במעמד ד"ר עינת גונן ראש החוג ללשון עברית, פרופ' רחל גלי צינמון, דיקנית הפקולטה למדעי הרוח, תומר בוזמן, מפמ"ר הלשון העברית במשרד החינוך, עו"ד עדי אולמרט, מנכ"ל אגודת הידידים של אונ׳ תל אביב, מריה גרינגלז, מנכ"ל המתמטיקאי הצעיר, נותני החסות מחברת 'פיינל' ו'צ'ק פוינט' ומשפחות הזוכים.

הרטמן אמר בתגובה לזכייה: "נהניתי מאוד לקחת חלק בתחרות ולהרים את קרנה של השפה העברית. אני מודה למורה שלי ימית גרוס, שדחפה אותי לתחרות והיוותה חלק משמעותי מלימוד השפה העברית שלי. אני קורא לנערות ונערים נוספים להירשם לתחרות בשנים הבאות כדי לשפר עוד את אמת העברית בקרב בני נוער בישראל".

ד"ר עינת גונן, ראש החוג ללשון העברית ולבלשנות שמית באוניברסיטת תל אביב: "שמחתי לפגוש פנים אל פנים את זוכות וזוכי האולימפיאדה. שאלון האולימפיאדה משלב כישורים מורכבים בהבנת מנגנונים בלשניים בעברית ובשפות שמיות, בצד ידע לשוני, והאתגר שניצב בפני המתמודדים היה גדול.

האולימפיאדה הראשונה בלשון עברית לנוער היא מיזם חלוצי וראשון מסוגו שנערך ביוזמת החוג ללשון העברית באוניברסיטת תל אביב וארגון המתמטיקאי הצעיר. האולימפיאדה נוסדה כדי לחשוף את הנוער להתבוננות רחבה יותר בשפה, דרך פריסה של קשת שאלות וחידות מאתגרות ולא שגרתיות. החיבור בין כל השאלות יוצר קסם, ולשמוע את ההתלהבות של הילדים שמדברים על השאלות היה רגע מכונן בעיניי. בתוכנית הנוער של החוג ללשון באוניברסיטת תל אביב אני פוגשת נערות ונערים אוהבי לשון, אבל האולימפיאדה אפשרה לנו להגיע לציבור תלמידים רחב בהרבה ולחזק את הקשר איתם".

במהלך הטקס התמודדות המשתתפים עם חידות אשר הוקרנו לקהל. לצורך כך ניתנו למשתתפים 30 שניות של חשיבה לפתרון.

בשלב המקדים השתתפו 1,800 תלמידים ואילו בשלב הגמר שנערך באוניברסיטת תל אביב, התמודדו 166 תלמידים. הרטמן ובר שקטפו את המקומות הראשונים זכו בפרס כספי מכובד.

האולימפיאדה ללשון עברית לנוער נוסדה במטרה לחשוף את הנוער להתבוננות רחבה יותר בשפה, באמצעות אתגרים לשוניים וחידות לא שגרתיות, שהם אינם נחשפים להם במסגרות החינוך הרגילות. השאלות בתחרות כללו תרגילי הגיון לשוני, פענוח צפנים, חידות של חוקיות משווה בלשונות שמות עתיקות, פירושי מילים, ניבים ועוד.