בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש נשאל בוועדה לביטחון פנים על 200 מיליון השקלים שהועברו ממשרד הפנים לרשויות הערביות, וטען כי הפיקוח של המדינה על הכספים הללו לא אפשרי כרגע.

הירש אמר: "הם לא היו חלק מהדו"ח. נוכל להתערב בהם רק לאחר תיקון חקיקה. אני יכול להתערב רק בתקציבי הפיתוח בחומש. בשוטף גם ה-200 מיליון לא עוברים ככה סתם אלא לתגבור שירותים בלבד".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף את שקד בחריפות, "לפני כחודש כשהתרעתי ששקד מעבירה 200 מליון ש"ח לרשויות הערביות ללא פיקוח ושהכספים הללו יזלגו לטרור ולפשיעה, שקד טענה שאני משקר.

"היום מנכ"ל המשרד שלה מודה שכרגיל היא שיקרה ואני אמרתי את האמת. הכספים הללו הועברו ללא פיקוח וללא בקרה ככניעה לאולטימטום הפוליטי של עבאס. הציבור ישפוט", הוסיף סמוטריץ'.

השרה שקד הגיבה: "בצלאל אם היית טורח להגיע לדיון ואם באופן כללי היית עוסק פחות בפייק ובשקרים, היית שומע את ההסבר המפורט של מנכ"ל משרד הפנים. כל תקציבי הפיתוח יועברו באמצעות מנגנונים על רשותיים. התקציב השוטף בסך 200 מיליון יועבר לראשונה, ובניגוד לממשלה הקודמת, תחת פיקוח ובקרה מדוקדק של משרד הפנים".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הגיבה לסמוטריץ' והדפה את טענותיה: "מדהים, גם לא היית בדיון וגם לא דיברת אמת. לעובדות: בשנת 2015 העביר משרד הפנים 200 מיליון ש''ח בלחיצת כפתור לרשויות הערביות בלי לבדוק מה עושים ולאן הלך הכסף. בשנת 2022 מעביר משרד הפנים 200 מיליון מש"ח אבל בבדיקה כזו מעמיקה שלכל שקל יש מנגנון לאן הוא הולך ואם לא, יש קיזוז. אם היית טורח לבוא, היית שומע''.

בחודש שעבר דווח באתר גלובס כי שרת הפנים איילת שקד הפשירה 200 מיליון שקלים מתקציבי הרשויות הערביות על פי דרישתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס.

בפגישה שקיים עם עבאס עם אנשי לשכתו של השר יאיר לפיד, הוא דרש להפשיר סכומי כסף לרשויות ממשרדי הפנים, התחבורה והחינוך. משרד הפנים היה הראשון לשחרר כספים על חשבון תקציבי השנה שעברה וזו הנוכחית.

גורמים במשרד הפנים אמרו כי הכסף שהופשר אינו קשור למכרזים שבעבר נטען שהם מגיעים באופן עקיף לחברות הקשורות לארגוני פשיעה במגזר הערבי וליצירת מצב שבו כספים המיועדים לפיתוח הרשויות במגזר מגיעים לידי גורמים פליליים. ברע"מ לא הגיבו לדברים אך גורם במפלגה אמר שמדובר בכסף שעוכב מסיבות ביורוקרטיות ועתה שוחרר.