בנחישות, בהחלטיות, באומץ ובתעוזה
בנחישות, בהחלטיות, באומץ ובתעוזהצילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון פנים עמר בר-לב, ביחד עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, מכריזים היום (ג') על היציאה לדרך של "המשמר הישראלי", כחלק ממשמר הגבול.

הקמת המשמר הישראלי מגיעה בעקבות הפקת הלקחים ממבצע "שומר החומות", ומתוך מטרה לחזק את ביטחון הפנים של מדינת ישראל והביטחון האישי של אזרחי ישראל.

המשמר הישראלי יהיה כוח מיומן ומאומן, שיוכל לפעול במספר זירות בו זמנית ולהתמודד עם הפרות סדר ותרחישי חירום.

משמר הגבול והמשמר הישראלי יורכבו משלושה סוגי כוחות:

• הכוח הסדיר והקבע של מג"ב, אשר כבר במהלך שנה זו מתעצם בהיקף חסר תקדים של מאות לוחמים.

• כוח המילואים שהוקם מחדש, ובנוסף ל-20 פלוגות לחימה שכבר קיימות, יתווספו לו בשנים הקרובות כ-26 פלוגות לחימה, מתוכן 8 שמוקמות כבר עתה, והן יצויידו באמצעים מתקדמים. חלק מהתהליך הזה, הוא בעקבות העובדה שבמהלך מבצע "שומר החומות" התברר כי פלוגות המילואים של מג"ב מצוידות באופן חלקי בלבד. מדובר במהפכה של ממש. הקמת כוח המילואים יתבצע בשלושה שלבים, תוך כשנתיים.

• כוח מתנדבים: - "המתמיד", שמורכב כיום מ-8,000 מתנדבים בפריפריה, ויתעצם בעוד כ-1,500 מתנדבים, בין השנים 2022-2023. בנוסף, מוקם כוח מתנדבים חדש ומיומן הנקרא "פלוגות חוד", והוא יורכב מ-1,000 לוחמי מילואים עד לסוף שנת 2022, ויכפיל עצמו ל-2,000 לוחמים בשנת 2023. לוחמי הפלחו"ד יאומנו להתמודדות עם הפרות סדר בתרחישי חירום. הכוח הזה יחזיק בביתו ציוד, ויהיה זמין לקפוץ באופן מיידי.

כמו כן, יחוזק המשמר האזרחי של המשטרה הכחולה, בעוד כ-3,500 מתנדבים לתחנות הקיימות, מתוך מטרה להרחיב את הנוכחות ברחובות, ולחזק את תחושת הביטחון ביום יום.

ראש הממשלה בנט: "המשמר הלאומי הישראלי יוצא לדרך ובשבילי זו סגירת מעגל. נכנסתי לתפקיד כשישראל ליקקה את פצעי "שומר חומות", ראינו מהומות קשות בלוד, בעכו וברחבי הארץ ולכולם נפל האסימון. כולם הבינו, שבעוד אנחנו מדברים על איראן וחיזבאללה - הבעיה מתחילה בבית.

''היום אנחנו יוצאים לדרך עם החלטה מתוקצבת ומאושרת של הקמת המשמר הלאומי ישראלי. המטרה היא לשלש את העוצמה הכוללת של מג"ב על שלוחותיו: פלוגות החוד כמעט פי עשרה, המילואים פי שלושה, וגם להגדיל תקנים בסדיר.

''אני רוצה להודות לכל הלוחמים בסדיר, במילואים והמתנדבים. זה דבר שקם ונהיה היום. אני לא יכול להפריז בחשיבות של זה, כי אנחנו לא יכולים לצאת למלחמה בחוץ אם העסק רעוע, חסום ומתפרק מבפנים. אתם יוצקים את העוצמה הפנימית של מדינת ישראל ובזה אני רוצה לומר לכם תודה''.

בנט הוסיף: ''זה המהלך המסכם שלי כראש הממשלה - להוציא לדרך את המשמר הלאומי ישראלי, ולחזק את ביטחון הפנים של מדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים בר-לב: "לפני שנה, חודש אחרי מבצע 'שומר החומות', הפקנו מיד את הלקחים הנדרשים. והיה ברור לנו שביטחון הפנים של מדינת ישראל הוא הנושא המרכזי שצריך לעסוק בו. זה היה ברור לי, למפכ"ל ולמפקד מג"ב, ובראש ובראשונה לראש הממשלה - שמג"ב הוא התשובה הראשונה, המיידית והטובה לנושא ביטחון הפנים. בכך עשינו בשנה האחרונה מהפכה במג"ב: חיזקנו את רגל הסדיר, חיזקנו ושילשנו את רגל המילואים והוספנו את רגל מתנדבי פלוגות החוד. אין לי ספק שהמהלכים האלו שאנחנו עושים, ואנחנו נגביר אותם, כבר מביאים ויביאו עוד יותר ביטחון פנים הרבה יותר חזק ואיתן למדינת ישראל".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי: "היום אנחנו עושים עוד צעד משמעותי במוכנותה של משטרת ישראל ובעצם מוכנותה של מדינת ישראל לעיתות לחימה וחירום. היום ברור לכולם שלא די בחיזוק הזרוע הצבאית של מדינת ישראל על כל מערכותיה ויכולותיה, אלא חובה עלינו לשפר ולהגדיל את עוצמתה של משטרת ישראל כאמונה על ביטחון הפנים במדינה.

''רק לפני כשנה חווינו בישראל אירוע חסר תקדים. ניסיון התקוממות של אלפי אזרחים ערבים בשילוב מסוכן של גורמי פשיעה וגורמי טרור קיצוניים שחברו יחדיו במטרה לפגוע באזרחים ולערער את יסודות המדינה. עם הקמת המשמר הישראלי אנחנו משפרים משמעותית את המענה שלנו לאירועי חירום בתוך מדינת ישראל. אנחנו משפרים משמעותית את זמני ההגעה שלנו בחירום עד לגיוס מסיבי של יחידות המילואים של מג"ב. אנחנו מכשירים יותר אנשים ללחימה בטרור וטיפול בהפרות סדר. אנחנו מעניקים מעטפת ביטחון טובה יותר לאזרחי ישראל".

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן: "מאז הקמתה, ניצבת מדינת ישראל בפני מציאות המכתיבה לאזרחיה חיים בצילו של טרור, צורך בהתגוננות מתמדת מפני איום ביטחוני. איום העלול לתפוס את האזרח התמים בעיר, בכפר, לאורך צירי התנועה, במקומות הקדושים, וללא התרעה מראש.

''מפקדי ולוחמי משמר הגבול, לוחמי המילואים, המתנדבים, שוטרי משטרת ישראל, צה"ל,שב"כ ושותפנו הנוספים בכוחות הביטחון וההצלה - אנו ממלאים את חובתנו המבצעית והמוסרית כלפיכם, אזרחי המדינה, ופועלים יום ולילה למענכם. בנחישות, בהחלטיות, באומץ ובתעוזה - למען תכלית אחת ויחידה, לשמור על ביטחונכם, על זכותם לחיות בשקט במדינה שהיא בית עבורנו".