גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קובעת כי שר הביטחון בני גנץ יוכל למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, רק אם יהיה צורך חיוני באיוש מיידי של התפקיד.

היועמ"שית כתבה לשר הביטחון כי "מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות, וזאת נוכח הודעת רה"מ ורה"מ החליפי על הקדמת הבחירות. ככלל, בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין".

על פי הודעת בהרב מיארה, על גנץ להסביר מדוע איוש משרת הרמטכ"ל היא חיונית דווקא כעת, והאם אין פתרון זמני אחר.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון, הבהיר את הדברים במסגרת מענה שהועבר הבוקר לפניית היועץ המשפטי של מערכת הביטחון.

היועץ המשפטי למערכת הביטחון התבקש לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. לאחר קבלת עמדתו, הדברים ישובו וייבחנו ע"י היועצת המשפטית לממשלה.

ראשי מפלגות האופוזיציה מ"בלוק נתניהו" פנו אתמול במכתב ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור כל מינוי של הממשלה הנוכחית היות ומדובר בתקופת בחירות. ראשי האופוזיציה מציינים במכתב כי ההנחיה אוסרת על הממשלה ושריה, לבצע מינויים בשירות המדינה, בחברות ממשלתיות, בתאגידים ציבוריים, בגופים ביטחוניים, ביניהם צה"ל, המשטרה ושירות בתי הסוהר, בתקופת בחירות וסמוך לתחילתה.

בעקבות דרישתם, מינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל נמצא בספק וכנראה הליך הבחירה ידחה לכנסת הבאה. במכתב ליועמ"שית הם מסבירים: "בשים לב לפרסומים שונים לפיהם הממשלה ושריה מתכוונים להפר את הדין ולבצע מינויים במחטף, אנו מבקשים, כי תבהירי בהנחייתך, כי האיסור לבצע מינויים יחל מיד החל מיום מכתבנו זה, הסמוך לתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית כממשלת מעבר, ועד לכינונה של הממשלה החדשה - הממשלה השלושים ושבע".

שר הביטחון בני גנץ אמר אמש כי על אף ההליכה לבחירות הוא ימשיך לקדם את תהליך מינוי הרמטכ"ל הבא. על פניית ראשי גוש נתניהו ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לבלום את המינוי, אמר גנץ: "אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה ולהתמקד בו בצורה עניינית".

לדבריו, "התהליך הזה נועד להבטיח רציפות פיקודית בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל. יש מועמדים מצוינים".

גנץ הוסיף בישיבת הסיעה המיוחדת של כחול לבן: "צר לי שלא הצלחנו לשמור על הממשלה, היה שווה שניאבק עליה עד טיפת דמנו האחרונה. אנחנו נמצאים במשבר הפוליטי החמור ביותר שידעה מדינת ישראל".

לאחר הבחירות, אמר גנץ, יש להקים ממשלת אחדות. לטענתו ''רעיון ממשלת האחדות הרחבה – שיש לה דופן ימין ויש לה דופן שמאל, הוא הרעיון הנכון למדינת ישראל. הוא גם הפתרון היחיד האפשרי''.