על הרוח המיוחדת והאתגרים המיוחדים של 'הלודאים', תושבי לוד החדשים והוותיקים, מספרים תושבים אותם פגשנו ומספרים גם על לקחי 'שומר החומות' אבל גם על הרבה מעבר לכך.

"לוד זה הבית", אומרת אפרת נוי, מנכ"לית 'לודאים' שגידלה בעיר שישה ילדים, "אני מרגישה שזה הדבר הכי טוב עבורנו כמשפחה, כקהילה וכחברה. אנחנו מספרים כאן סיפור משמעותי בחברה הישראלית".

אסתי וולפסון, תושבת העיר מספרת על הצעדים הראשונים בעיר אותם עשתה משפחתה "לא מתוך אידיאל גדול", כלשונה, "ועם הזמן התחברנו לעיר ולמשמעות של המגורים בה".

מצטרפים למהפכה הציונית בלוד. לחצו כאן לתרומה

אפרת נוי מוסיפה ומספרת על העשייה הרבה בעיר במגוון תחומים ועל ידי מגוון רחב של אוכלוסיה. "גם בתחומי התיישבות וגם בתחומי חברה ורווחה אנחנו משתדלים להיות בכל מקום שצריך אותנו ואנחנו גאים בזה ושמחים בעשייה היומיומית שלנו".

וולפסון מספרת על הגיוון החברתי בעיר, אוכלוסיה וותיקה וחדשה והפערים הם שיוצרים את האתגרים והמשימות הרבות שבעיר, "אנחנו שמחים להיות חלק מזה", היא אומרת ונוי מוסיפה: "אנחנו משתדלים להיות בכל מקום שבו צריך אותנו, אם זה במועדוניות למשפחות מצוקה ואם זה בסיוע לנוער בסיכון, אם זה בהקמת מועדון לקשישים שלא היה להם בשביל מה לצאת מהבית".

על המיזמים הרבים שבהם מעורבות המשפחות החדשות מספר גם ינקי גנוד ומציין בין השאר סיוע לנערות במצוקה, מתנ"סים, אתגרי השכונות המעורבות ועוד. "לודאים זה הסיפור של לוד", אומרת אפרת נוי. "אנחנו עושים פה ציונות 2022. סבא שלי הקים קיבוצים בצפון ואנחנו היום, בעיר במרכז הארץ שיש בה אתגרים ומורכבות שאת חלקם ראינו בפרעות בשנה שעברה, אבל החוסן והרוח נותרו חזקים".

על אתגר 'שומר החומות' אומרת אסתי וולפסון כי אכן היה מדובר באתגר משמעותי שטלטל את התושבים וחשף את הצד הזה שבעיר במלוא עצמתו, אבל "אנחנו מרימים את הראש, ממשיכים קדימה. ממשיכים לקנות כאן בתים ולגור כאן".

"מאוד טוב לגור פה", אומרת נוי, "אני שמחה, אוהבת את העיר הזו. יש כאן מגוון ברמת התושבים וגם ברמת העשייה". מוריה הרשטיק, תושבת לוד גם היא, מתארת את תחושותיה במילה גאווה. "אני גאה מאוד לגדל את הילדים שלי בעיר הזו, במפעל הציוני הזה. אנחנו שמחים להיות כאן וקוראים לעוד אנשים להצטרף אלינו".

על קריאה זו מוסיף ינקי גנוד: "אנחנו מבקשים שיצטרפו אלינו כי יש מקומות שבהם צריך הרבה עזרה", ונוי מציינת בהקשר זה את מגוון אפשרויות המגורים בעיר, בבתים פרטיים, בבניינים, בשכונות יותר או פחות מורכבות, שכונות פסטורליות ועוד, "זה היופי של המקום הזה. יש כאן קהילות מאוד חזקות ועוצמתיות. יחד עם זה יש אנשים שלא מתאים להם לגור בלוד, אבל מתאים להם להיות חלק, להיות שותפים איתנו וזו היכולת שלכם לתרום לקמפיין ולעזור לנו להמשיך בעשייה הזו".

מצטרפים למהפכה הציונית בלוד. לחצו כאן לתרומה

מוריה הרשטיק מוסיפה ומספרת על תגובות של חברות ממקומות שונים בארץ ששמע על מבצע ההתגייסות ואמרו "הלוואי וגם אנחנו היינו חיים במקום עם כל כך הרבה ערכים ואידיאלים". תשובתה שלה הייתה "יש לכם הזדמנות להיות חלק. מי שתורם לקמפיין הזה הוא שותף שלנו, הוא חלק מהדבר הזה שנקרא ציונות במרכז הארץ".