מרים פרץ
מרים פרץצילום: אביטל הירש

מרים פרץ

אשת חינוך ופעילה חברתית, כלת פרס ישראל למפעל חיים

מרים פרץ היא קונצנזוס בחברה הישראלית. מסריה לאחדות ולאהבת חינם מהווים גשר בין זרמי העם השונים ובעלי משנה תוקף דווקא בעידן של פילוג ומחנאות.

את מסלול חייה החלה בקזבלנקה שבמרוקו לפני 68 שנה. החל מגיל תשע עבדה כמנקת בתים וחדרי מדרגות כדי לסייע בפרנסת הבית. בשנת 1964 עלתה משפחתה לישראל היישר למעברת חצרים. בגיל 16 עברה עם משפחתה לדירת שיכון בשכונה ד' בבאר שבע. היא גדלה בבית פשוט וחם. הוריה לא ידעו קרוא וכתוב, אך היו בעלי אמונה תמימה יוקדת.

פרץ, ששובצה בתחילה בכיתה מקצועית, הועברה בזכות מורה אחד שהאמין בה לכיתה העיונית, ושם בנחישות רבה הצליחה להדביק את הפער הלימודי ואף להצטיין. בכוח הרצון ובסקרנותה האינטלקטואלית סללה פרץ את דרכה המקצועית והאישית. היא נישאה לאליעזר והם הביאו לעולם שישה ילדים. ברבות הימים אף הפכה לאשת חינוך בעלת שם ומנהלת בית הספר בגבעת זאב לאורך שנים. כיום משמשת מפקחת במינהל חברה ונוער במשרד החינוך. את חייה היא מקדישה להנחלת המורשת היהודית והציונית בקרב הדור הצעיר.

פרץ שכלה שניים מבניה, אוריאל ואלירז הי"ד, בעת שירותם הצבאי, ואת בעלה אליעזר, ומאז היא מקדישה את חייה להנחלת המורשת היהודית והציונית ומרצה בפני קהילות יהודיות בארץ ובעולם, בני נוער וחיילי צה"ל, ואף זכתה לכינוי "האמא של החיילים". היא משמשת השראה לרבים. בכוחות נפש מרשימים היא מתייצבת פעם אחר פעם לתמוך בהורים שכולים ובנפגעי טרור ולנסוך בהם כוח ותקווה.

לאחרונה אמרה: "אני מודה לקב"ה שנתן לי את הכוחות לברוא מהחושך אור גדול". מתהומות הכאב והצער על אובדן שני בניה הצליחה פרץ לקום ולהמשיך קדימה בעוצמה והפכה בכך סמל לכוח הרוח היהודית והישראלית.

לפני כשנה התמודדה פרץ לתפקיד נשיאת המדינה בעקבות האהדה הציבורית שהיא זוכה לה. בבחירות היא קיבלה 26 מקולות חברי הכנסת והפסידה בהתמודדות ליצחק הרצוג. אולם המרוץ לנשיאות, שבדרך כלל מאופיין בתככים וביצרים, התנהל במקרה זה מתוך יחס מכבד בין הצדדים ומסר של הערכה הדדית.

***