משה ליאון
משה ליאוןצילום: ראובן קופיצ'ינסקי

משה ליאון

ראש עיריית ירושלים

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, עומד בראשות אחת הערים המורכבות בעולם. אין עוד הרבה ערים שמורכבות מאוכלוסיות כל כך שונות, שלא אחת אף עוינות האחת את השנייה, כמו ירושלים. אין עוד הרבה ערים בעולם שנמצאות בלב סערות בינלאומיות ומוציאות כותרות בכל רחבי תבל. אין עוד ערים בעולם שכל בניית בית בהן עלולה להפוך לדיון סוער במועצת הביטחון של האו"ם. וכאילו לא די, ירושלים היא אחת הערים העניות בישראל.

מול כל האתגרים הללו ניצב ראש עיריית ירושלים, משה ליאון. ליאון התמודד בקדנציה שלו עם מספר אתגרים נוספים שקודמיו לא זכו להם. בראש ובראשונה, ליאון מתמודד עם העובדה שהוא ראש עיר ללא מפלגה. באירוע תקדימי למדי, נבחר משה ליאון להיות ראש עיריית ירושלים, אך מפלגתו לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. כתוצאה מכך, על מנת לקדם תוכניות, נאלץ ליאון להגיע לפשרות וסיכומים נרחבים שנועדו לרצות את שאר חברי המועצה. בנוסף, נאלץ ליאון להתמודד עם מגפת הקורונה, שהכתה בכל ישראל בצורה קשה, אך בעיר מורכבת כמו שלו, עם צפיפות רבה, ההשפעה שלה הייתה חריפה אפילו יותר.

למרות כל זאת רשם ליאון שורה ארוכה למדי של הישגים בכהונתו. הוא הצליח להגדיל את התקציבים שהעיר קיבלה מהמדינה בצורה דרסטית, הוביל שינוי ניכר בנראות פני העיר, ובדגש על רמת ניקיונות העיר, ויצר פיתוח נרחב של בנייה ותשתיות בעיר, כולל במזרחה.

אבל מעל לכל, הצליח ליאון לנווט בזהירות בתוך התסבוכות הפוליטיות, המדיניות והביטחוניות שירושלים נקלעה אליהן בזמן כהונתו. ליאון הצליח למצב עצמו כדמות ממלכתית בציבוריות הישראלית, ולהרחיק את ירושלים ככל הניתן ממוקדי חיכוך. למרות שבאופן טבעי, לא תמיד ניתן להרחיק את ירושלים ממחוזות אלה.

עם רשימת הישגים זאת מתכנן ליאון להתמודד לכהונה שנייה בבחירות המקומיות בעוד כשנה. כפי שזה נראה כרגע, צפוי לו קרב לא פשוט בכלל. בבחירות הקודמות, ב-2018, ניצח ליאון את יריבו עופר ברקוביץ' בפער צמוד של אחוז וחצי בלבד מהקולות. גם בבחירות הקרובות צפוי ליאון להתמודד מול ברקוביץ', שמנהל אופוזיציה לוחמנית כנגדו.

ליאון הגיע לתפקידו עם רזומה עשיר במיוחד. הוא רואה חשבון מצליח שהפך את משרדו לאחד מעשרת הגדולים במדינה, עד שפרש ממנו בשנת 2017 על מנת להתמודד לראשות עיריית ירושלים. בנוסף, הוא כיהן בעברו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בקדנציה הראשונה של נתניהו, יו"ר רכבת ישראל ויו"ר החברה לפיתוח ירושלים. כמו כן, עמד בראשות הוועדה הציבורית שעסקה במבנה ופעילות בתי החולים הציבוריים בישראל. ליאון, יליד תל אביב למד בתיכון הדתי צייטלין. הוא נשוי לסתוית, מתגורר בשכונת רחביה, ואב לארבעה ילדים.

***