נטע לאופר- צבי
נטע לאופר- צביצילום: נטע לאופר

נטע לאופר היא הזוכה בפרס לורן ומיטשל פרסר לצלם ישראלי צעיר - מוזיאון תל אביב לאמנות. פרס לורן ומיטשל פרסר הוא פרס שנתי מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות, הכולל מענק כספי של 5,000 דולר לאמן ותערוכת יחיד במוזיאון.

מנימוקי השופטים : "עבודתה של לאופר מתאפיינת בעיסוק מרתק, אינטליגנטי ורגיש בבעלי חיים ובצומח. היא יוצרת דימויים עוצמתיים בסטילס ובווידיאו, תוך שימוש באמצעים שונים ומגוונים – כמו מצלמות לראיית לילה או מצלמות אבטחה – לצד צילום מסורתי יותר.

כך למשל, בעבודה 25ft התבססה לאופר על צילומי אינפרה-אדום ממצלמות אבטחה של הצבא הפרושות לאורך חומת ההפרדה. בווידיאו, שנשמעים בו קולות הקשר הצה"לי, המתעורר לחיים עם כל נגיעה בגדר, צילומי הסטילס המלווים אותו, נראה נוף קדומים מסתורי הנשלט בידי בעלי חיים – מושא לבחינה המשמש גם כמטפורה אפקטיבית לאנשים משני צידי הגבול.

בעבודה 35 ס"מ צילמה לאופר את המעברים האקולוגיים הייחודיים – בצורת האות ל' – בחומת ההפרדה, שנועדו לאפשר מעבר של בעלי חיים משני צידי הגבול (אך למנוע מעבר בני אדם – ומכאן גודלם, ששם העבודה מתייחס אליו). סביב הפתחים הללו מתחוללת לעיתים דרמה, שכן טורפים למדו לארוב לחיות הקטנות עם צאתן מהם. בעבודות אלה ואחרות מצליחה לאופר לגעת בנושאים החשובים של זמננו – החל בבחינה של השפעת גבולות מעשה-ידי-אדם על החי והצומח, וכלה ב שאלות אוניברסליות כגון השפעות עידן האנתרופוקון (העידן שבו אנו חיים, המתאפיין בחותמה של הפעילות האנושית) על הסביבה".

צוות השופטים בוועדת הפרס כלל את מירה לפידות, האוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב לאמנות. כריסטוף ויזנר (Christoph Wiesner), המנהל לשעבר של Paris Photo וכיום מנהל פסטיבל הצילום Rencontres de la Photo d'Arles בארל, צרפת. אליסון ג'ינגרס (Alison Gingeras), אוצרת וחוקרת עצמאית, שכיהנה בין היתר כאוצרת במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק ובמרכז פומפידו בפריז ואוצרת אוסף פינו בפלאצו גראסי, ונציה. ג'ינגרס שימשה כאוצרת-עמיתה של התערוכה "שמי מריאן" במוזיאוןMoCA , מיאמי, שתגיע לארץ בדצמבר 2022 ותוצג במוזיאון תל אביב לאמנות.

נטע לאופר (נ' 1986), היא בעלת תואר ראשון בצילום מבצלאל ותואר שני בצילום, וידיאו וניו-מדיה מ- SVA (School of Visual Arts) בניו יורק. הציגה בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם, בהן: "ארץ חלב ודבש", הביאנלה לאדריכלות, ונציה (2021) ו"קווי הגנה", הגלריה האוניברסיטאית, תל אביב (2019), השתתפה בירידי אמנות בארץ (צבע טרי) ובעולם (מדריד, מיאמי, ניו יורק).

בעקבות זכייתה בפרס פרסר לצלמת צעירה תציג לאופר לראשונה תערוכת יחיד מוזיאלית שתיפתח במוזיאון תל אביב לאמנות ב- 2023.