האלוף אליעזר טולדנו
האלוף אליעזר טולדנוצילום: דובר צה"ל

האלוף אליעזר טולדנו

אלוף פיקוד דרום

בסוגיית אי קידומם של קצינים דתיים בכירים בצה"ל, טולדנו הוא זה ששבר מחדש את תקרת זכוכית זו. במשך לא פחות משש שנים לא היה אלוף דתי בצה"ל, מאז פרישתו של סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף יאיר נווה. מאז שורה של קצינים דתיים מוערכים סיימו את תפקידם לפני שנכנסו בשערי המטכ"ל.

הדבר נובע מקמפיין נרחב של גופים רדיקליים שהחליטו לנהל קמפיין חריף במיוחד כנגד 'השתלטות הרבנים והדתיים על צה"ל', לצד התנהלותו של הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט, שבימים אלה עושה את דרכו לפוליטיקה הישראלית, שטרפדה את מינוי הקצינים הדתיים לעמדות מפתח. טולדנו הצליח להתחמק מאותו מסלול אי קידום, בעזרת מהלך חריג למדי בו מונה רגע לאחר שקודם לדרגת תא"ל, להיות מזכירו הצבאי של נתניהו, תפקיד אותו מילא כשלוש שנים.

טולדנו, בן ה-48, תושב בית גמליאל ואב לחמישה, התגייס לפני 30 שנה לצנחנים, ומאז עבר שורה ארוכה למדי של תפקידים. הוא החל כמפקד בגדוד 101 ועבר בדרך למטכ"ל בסיירת מטכ"ל, מפקד מגלן בזמן מלחמת לבנון השנייה, קצין אג"מ של אוגדת איו"ש, מפקד הצנחנים במהלך מלחמת צוק איתן, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה נתניהו ומפקד אוגדת עזה. לפני כשנה עשה את קפיצת המדרגה המתבקשת וקודם להיות אלוף פיקוד הדרום.

טולדנו, כפי שניתן לראות מהרזומה שלו, למוד קרבות בכל הזירות הביטחוניות של מדינת ישראל. לצד זאת, כמו כל בעל תפקיד משמעותי, גם על טולדנו נמתחה לא פעם ביקורת, במיוחד בתפקידו הנוכחי כאלוף פיקוד הדרום. במהלך כהונתו בת השנה ושלושה חודשים כאלוף פיקוד הדרום, הספיק טולדנו להיות מעורב בשני אירועים דרמטיים, שעיצבו לא מעט את הרושם מתפקודו. הראשון שבהם, הוא מבצע שומר החומות, שהישגי צה"ל בו שנויים במחלוקת עד היום. בנקודה הדרמטית ביותר במהלך המבצע, ניסיון חיסול המטרו של חמאס, עמד טולדנו בקרב המצדדים הגדולים ביותר בהתקפת מערך המנהרות של חמאס. מפקד חיל האוויר, האלוף (במיל') עמיקם נורקין, התנגד למתקפה וחשב שהיא לא תביא תוצאות מספקות. במערכת הביטחון נשמעות עד היום ביקורות חריפות על התוצאות הרכות שהשיגה פעולת החיסול, תוכנית עליה צה"ל עבד במשך שנים ארוכות.

בנוסף, בערב ראש השנה האחרון התרחש אירוע הירי בו נרצח סמ"ר בראל חדריה שמואלי הי"ד, לאחר שמחבל התקרב לגדר הרצועה במהלך הפגנה בצד העזתי של הגדר וירה מטווח אפס בשמואלי. במהלך ראיון שנתן בחנוכה האחרון, אמר טולדנו לישראל היום על האירוע כי "זה המצב, וצריך לדעת לחיות איתו. לא תהיה פה רמת ביטחון גבוהה ואפס מחירים. אין דבר כזה. יהיו נפגעים ויהיו הרוגים. גם בחזית וגם בעורף. ואנחנו נצטרך לדעת להתמודד עם זה, ולהתמודד עם זה בסולידריות. זה עניין מהותי". דברים אלה גררו ביקורת ציבורית נרחבת.

האלוף טולדנו נחשב במשך שנים כקצין מוערך למדי שהצליח להוביל את חייליו במצבעים השונים לשורה ארוכה של הישגים, כמו גם לקצין התקפי ודעתן ולא מן הנמנע שבעוד ארבע שנים וחצי יהיה אחד המועמדים לשמש הרמטכ"ל הדתי הראשון בתולדות מדינת ישראל.

***