הרב יעקב שפירא
הרב יעקב שפיראצילום: אביתר פייזוב

הרב יעקב שפירא

ראש ישיבת מרכז הרב

הדיון הסוער שהתחולל לאחרונה בתקשורת הישראלית סביב אי־הזמנתו של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט לעצרת המסורתית בישיבת מרכז הרב ביום ירושלים, היה עוד תזכורת למעמד הציבורי המיוחד של אם הישיבות הציוניות־דתיות. בראש הישיבה עומד כיום הרב יעקב שפירא (71), שכיהן בה קודם לכן כר"מ עשרות שנים, בנו־ממשיכו של ראש הישיבה הקודם והרב הראשי לישראל הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל. את מרבית כוחו וזמנו משקיע הרב שפירא בישיבה, ובתקופתו היא פורחת באיכות ובכמות, תוך שהיא צומחת לממדים גדולים של כ־650 תלמידים, לצד הקמת שלוחות חדשות לישיבה כמו ישיבה לצעירים באפרת וכוללים ברבבה, ברמת שלמה, ברחובות ובפתח תקווה.

הרב שפירא מכהן בראשות הישיבה זה כ־15 שנים, שבמהלכן הניבה הישיבה פירות בדמות תלמידים המכהנים כראשי ישיבות, דיינים, רבני יישובים ומושבים ור"מים במגוון ישיבות. חלק מהמינויים נעשו הודות לדחיפה מאחורי הקלעים של הרב שפירא, בפרט בעולם הדיינות.

הרב נשוי לרעיה ואב לחמישה. הוא ממובילי איגוד הרבנים 'תורת הארץ הטובה' וחתום במסגרתו על אמירות ציבורית לא מעטות. על פי מורשת אביו, הוא אינו מרבה להתראיין לתקשורת, אולם עושה זאת בזמנים מיוחדים כמו האירוע המיוחד שארגנה הישיבה במלאת ארבעים שנה לפטירת הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, או במסגרת פינה שבועית על פרשת השבוע ב'כאן מורשת'.

דעותיו נשמעות בראש חוצות בעיקר בעיתות משבר, בפרט אם הדברים נוגעים לרבנות הראשית לישראל, שבה הוא מכהן כחבר מועצה ויושב ראש ועדת החינוך. הוא מביע עמדות ברורות בנוגע לשימור מעמדה וכבודה של הרבנות הראשית לישראל, והתנגדות לרפורמות כשרות וגיור שמבקשות לצמצם את סמכותה ומעורבותה. עומד בקשר עם פוליטיקאים, בעיקר ממפלגות המגזר, שבאים להיוועץ עימו, ומגיע בקביעות לקריאת מגילה בבית משפחת נתניהו. חיבורים פרי עטו החלו לצאת בשנים האחרונות.

הרב יעקב שפירא מקיים קשרים ענפים עם גדולי תורה חרדים מכל הזרמים. דמויות תורניות מהעולם החרדי כמו הרב עובדיה יוסף זצ"ל או ראש ישיבת חברון שמגיעות למרכז הרב הן לא מראה חריג. אלו הדברים הידועים, אך אצל הרב שפירא, שפועל בתחומים תורניים רבים - רב הנסתר על הגלוי.

***