מתן כהנא
מתן כהנאצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתן כהנא

חבר כנסת וסגן השר לשירותי דת

סגן השר לשירותי דת מתן כהנא, שהגיע לפוליטיקה הישראלית אחרי ששימש כמפקד טייסת בצה"ל וחברות ארוכת שנים עם ראש הממשלה נפתלי בנט, הפך בשנה החולפת להיות האדם הקרוב ביותר לראש הממשלה, והאיש עליו הוא סומך יותר מכל בפוליטיקה הישראלית. הסיבה לכך ברורה למדי, כהנא הוא היחיד מבין חבריו של בנט שנותר נאמן במאת האחוזים לרעיון ממשלת בנט-לפיד. גם כששאר חבריו למפלגה פרשו, הופרשו, או איימו לעשות זאת, נותר כהנא בצידו של בנט.

בשבועות האחרונים, כשהמצב של הקואליציה בכלל, וימינה בפרט, התערער יותר, הפך כהנא למי שעומד בחזית הפוליטית של המפלגה. כשהיה צריך להביא דמות מימינה על מנת לפרוס את טענות המפלגה כנגד ח"כ עמיחי שיקלי בדיון להדחתו, נשלח כהנא, על אף שלא היה ח"כ מטעם המפלגה באותו זמן, משום שאף אחד אחר מחברי המפלגה לא היה מוכן לייצג את המפלגה בדיון. באותה מידה ויתר כהנא על תפקידו כשר הדתות על מנת לחזור לכנסת, וכל זה בשביל להדיח את ח"כ כלפון שנחשד כלא נאמן מספיק לממשלה.

לא רק במישור הפוליטי משמש כהנא כשחקן ראשי. גם תפקידו המיניסטריאלי במשרד לשירותי דת הפך לאחת הזירות הבוערות במחלוקות שבין הקואליציה ותומכיה לאופוזיציה ותומכיה. כהנא נכנס למשרד עם רצון עז לבצע שורה ארוכה למדי של רפורמות, כאלה שלטענתו נתקעו במשך עשרות שנים כאשר שרי הדתות היו מהסיעות החרדיות, וכשהיה לאותן סיעות מעין זכות וטו על נושאי דת ומדינה.

כך נולדו להן שתי הרפורמות הדרמטיות ביותר שיזמה ממשלת בנט-לפיד: רפורמת הכשרות ורפורמת הגיור. לצידן נולדה רפורמה נוספת, דרמטית פחות אך חשובה גם כן, בדמות הרפורמה בוועדה לבחירת דיינים. מבין הרפורמות, רק שתיים, הכשרות והדיינים, אכן עברו, ולעומתן רפורמת הגיור לא יצאה לפועל. בשבועות האחרונים אומר כהנא כי במצב הפוליטי הנוכחי היא גם לא תעבור.

הרפורמות שהוביל מתן כהנא היו לעומתיות לרבנות הראשית, כשברבנות הגדירו את כהנא כשר הלעומתי ביותר שהיה מאז הוקם המשרד. כהנא עצמו אף התגאה באמירות דומות שנאמרו במהלך השנה החולפת. בתגובה לכך הוחרם כהנא על ידי הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף. הרב יוסף גם יצא במתקפות פומביות כנגד כהנא. גם מול הרב הראשי האשכנזי הרב דוד לאו, ישנה מתיחות רחבה בחודשים האחרונים, אם כי שם המחלוקות לרוב לא הופכות לפומביות.

מעבר למרכזיותו של כהנא בזירה הפוליטית והמיניסטריאלית, ניסה כהנא למצב עצמו בשנה האחרונה כאלטרנטיבה להנהגת הציבור הדתי לאומי, אל מול יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. בנאומו בכנס ירושלים של קבוצת 'בשבע' תקף כהנא ואמר כי "כל בניה ובנותיה של הציונות הדתית מובלים אל סף תהום הפלגנות, מובלים על ידי כוחות מתוכנו ממש, הפועלים כמשטרת מחשבות. עוד ועוד בתי מדרש מוצאים אל מחוץ למחנה".

***