הרב ליאור לביא
הרב ליאור לביא צילום: עצמי

1. העם זה אנחנו – אין דבר יותר מעצבן ממנהיגות שדואגת בעיקר לעצמה ומזניחה את העם. בעיקר כשמדובר בדמוקרטיה, שאמורה לייצג את העם.

לכן, הטרמינולוגיה בקמפיין צריכה להדגיש שאתם מייצגי העם האמיתיים, בשונה מיריבכם. משפטים כגון: "אנחנו באנו לעבוד. הם באו לעבוד עליכם". "לנו איכפת מכם, מהשכבות החלשות". "לחזור לרעיון של אחדות ישראלית". וכפי שמופיע בכתבי האבות המייסדים: "רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'".

ובמקום נוסף: "הָלַךְ קֹרַח כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה וְהָיָה מַטְעֶה אֶת יִשְׂרָאֵל וְאוֹמֵר לָהֶם מָה אַתֶּם סְבוּרִים שֶׁאֲנִי עוֹסֵק לִטֹּל אֶת הַגְּדֻלָּה לְעַצְמִי, אֲנִי מְבַקֵּשׁ שֶׁתְּהֵא הַגְּדֻלָּה עַל כֻּלָּנוּ חוֹזֶרֶת, שֶׁמּשֶׁה נָטַל מַלְכוּת לְעַצְמוֹ, וְהַכְּהֻנָּה גְדוֹלָה נָתַן לְאָחִיו..."

2. מושחתים נמאסתם – שחיתות היא תמיד דבר שמקומם את ההמון. אם תרצו ליצור גל אהדה מהיר ואפקטיבי, מומלץ להציג את היריב כמושחת עד היסוד, ומוטב שהשחיתות תכלול נפוטיזם – מינוי מקורבים וכדומה. מוטב גם לחשוף כיצד היריב השתמש בטובות הנאה מכספי ציבור לטובת עצמו ולטובת מקורביו. וכפי שמופיע בכתבי האבות המייסדים: "אִם לָקַחְתָּ אַתָּה מַלְכוּת, לֹא הָיָה לְךָ לִבְרֹר לְאָחִיךָ כְּהֻנָּה..."

3. כולם שווים – מעמדות מייצרים בקרב ההמון תחושת דיכוי. לפיכך, יש ליצור ככל הניתן תחושה שאתם תומכים בשוויון מוחלט ומתנגדים לכל מעמד שהוא. הטוב ביותר הוא להציג את האחדות כמעלה שקנויה לכל אחד באופן טבעי מעצם היותו שייך לקולקטיב. גם ללא כל מאמץ מצידו. וכפי שמובא בכתבי האבות המייסדים: "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'". ובמקום נוסף: "לֹא אַתֶּם לְבַדְּכֶם שְׁמַעְתֶּם בְּסִינַי "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ", כָּל הָעֵדָה שָׁמְעוּ".

4. פייק איט – לעתים, על מנת לשכנע את ההמון בנכונות עמדתכם, ניתן להשתמש גם בחציי אמיתות ובהצגת נרטיבים שמבהירים היטב את נכונות עמדתכם. יש להשתמש בכך במשורה כדי שהאמת לא תיחשף לעין כל ותפורר את הנרטיב שהצגתם. בכל אופן, זהו כלי חשוב בארגז הכלים וכדאי להשתמש בו בתבונה ובשום שכל.

וכפי שמובא בכתבי האבות המייסדים: "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר. אַף לֹא אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הֲבִיאֹתָנוּ וַתִּתֶּן לָנוּ נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר לֹא נַעֲלֶה". ובמקום נוסף: "עַל מָה אַתְּ מִתְרַבְרֵב עָלֵינוּ, מַה טּוֹבָה עָשִׂיתָ לָנוּ, הוֹצֵאתָנוּ מִמִּצְרַיִם שֶׁהוּא כְּגַן ה', וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן לֹא הִכְנַסְתָּנוּ, אֶלָּא הֲרֵי אָנוּ בַּמִּדְבָּר וְהַנֶּגֶף מִשְׁתַּלֵּחַ בָּנוּ".

5. מפלגת המאוכזבים והממורמרים – אכזבה ומרמור הם רגשות רבי עוצמה. את הרגשות הללו יש לנצל ולנתב ככל האפשר לטובת הקמפיין שלכם. לשם כך, יש ליצור בריתות קואליציוניות עם קבוצות אשר חשות בלאו הכי מדוכאות מסיבות שונות, על מנת לרתום אותן להתנגדות. אין צורך להתאמה אידיאולוגית בין קבוצות המאוכזבים. הבסיס המשותף הוא המרמור והאכזבה עצמם.

את הרגשות העוצמתיים הללו ניתן להסית בקלות לטובת המצע שלכם. וכפי שמובא בכתבי האבות המייסדים: "אז היתה נפש כל העם מרה והיו אומרים בליבם כי יבואו להם בדברי משה תקלות ואז מצא קרח מקום לחלוק על מעשיו וחשב כי ישמעו אליו העם..."

6. האמת (רק) איתנו – יסוד מרכזי לקמפיין מוצלח הוא דה-לגיטימציה מוחלטת לעמדת היריב. לכן יש להתמקד בהתנגדות מוחלטת למנהיגותו והצגתו כחלק מכוחות האופל. להסביר את כוונות הזדון שעומדות מאחורי המהלכים שהוא מוביל, את האסון והאבסורד אליו עמדותיו מובילות אותנו וכדו'.

האסטרטגיה הטובה ביותר היא הגחכת עמדת היריב והצגתה כאבסורד גמור וכחוסר היגיון משווע: וכפי שמובא בכתבי האבות המייסדים: "מֶה עָשָׂה? עָמַד וְכָנַס ר"נ (=מאתיים וחמישים) רָאשֵׁי סַנְהֶדְרָאוֹת... וְהִלְבִּישָׁן טַלִּיתוֹת שֶׁכֻּלָּן תְּכֵלֶת, בָּאוּ וְעָמְדוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, אָמְרוּ לוֹ טַלִּית שֶׁכֻּלָּהּ שֶׁל תְּכֵלֶת חַיֶּבֶת בְּצִיצִית אוֹ פְטוּרָה? אָמַר לָהֶם חַיֶּבֶת, הִתְחִילוּ לִשְׂחֹק עָלָיו, אֶפְשָׁר טַלִּית שֶׁל מִן אַחֵר חוּט אֶחָד שֶׁל תְּכֵלֶת פּוֹטְרָהּ, זוֹ שֶׁכֻּלָּהּ תְּכֵלֶת לֹא תִפְטֹר אֶת עַצְמָהּ?". ובמקום נוסף: "ובמושב לצים לא ישב זה קרח שהיה מתלוצץ על משה ואהרן. מה עשה? כינס עליהם כל הקהל שנאמר "ויקהל עליהם קרח את כל העדה", התחיל לומר לפניהם דברי ליצנות..."