בנט ולפיד
בנט ולפידצילום: Yonatan Sindel/Flash90

רגע לפני פיזור הכנסת והליכה לבחירות, חברי הכנסת מנצלים את תקציב הקשר עם הציבור. התקציב עומד על 97,686 ₪ בשנה לכל חבר כנסת. חברי כנסת חדשים זכאים לעוד כ-10,000 ₪ בשנה.

מאז העברת חוק פיזור הכנסת בקריאה טרומית חברי הכנסת ממלאים את חדריהם בכיבוד ושתיה חלקם מזמינים סקרים, יעוץ פוליטי, טלפונים סלולריים, סרטוני תדמית, רשתות חברתיות ושליחת מסרונים.

הסיבה לבהלת הבזבוזים היא כי לאחר קריאה שניה ושלישית לפיזור הכנסת יוכלו חברי הכנסת להשתמש בתקציב רק לפעילות המיידית ולא לצורך הבחירות. כמו כן כספי המפלגות והפריימריז מבוקרות בצורה מוקפדת יותר ולכן רבים מחברי הכנסת מעדיפים להשתמש בתקציב קשר עם הבוחר ונדגיש כי גם על תקציב זה יש ביקורת של חשבות הכנסת.

בתקנון הכנסת נכתב כי מדובר בתקציב שנתי שזכאי לו כל חבר הכנסת לכיסוי הוצאות הכרוכות במילוי תפקידו וההוצאות הנחוצות לו לשם שמירה על הקשר עם ציבור הבוחרים, לרבות קיום לשכה פרלמנטרית והכול לשם מילוי תפקידו כנבחר ציבור".

אחד מיועצי חברי הכנסת סיפר לערוץ 7 על ניצול התקציב, "חברי כנסת רוצים לסגור חשבוניות שפתוחות רגע לפני שהכסף ננעל. יותר קשה להשתמש בכסף של הבחירות והפריימריז כי הכל בעין של מבקר המדינה".

יועצת נוספת סיפרה כי רק השבוע קנתה ללשכתו של הח"כ כיבוד ושתייה בשווי של כמעט 2000 ₪ מחשש שהחשבון יחסם.

יועץ נוסף מהליכוד סיפר כי בליכוד יש הרבה חברי מרכז שמוצאים חשבוניות על "יועצים אסטרטגים" כדי לדאוג לאותו חבר כנסת בקרב מתפקדי הליכוד.

בימים האחרונים חשבות הכנסת לא אישרה עריכת סרטון תדמית לחבר כנסת שביקש ודחתה בקשות שונות שיכולות לסייע לח"כים בבחירות או בפריימריז.

נדגיש כי עד שהכנסת לא מתפזרת באופן סופי וגם לאחריה הפעילות הפרלמנטרית של חברי הכנסת נמשכת.

תגובת חשב הכנסת: "החשבון לא נחסם מפני שחברי הכנסת עדיין מכהנים עד יום ההשבעה. ההוצאות המאושרות ממנו לאחר הפיזור הינן הפעולות הנדרשות לפעילותו המיידית של חבר הכנסת".