חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמיצילום: רויטרס

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, מינה את מוחמד כאזמי, ראש האגף לסיכול ריגול במשמרות המהפכה, כמחליפו של חוסיין טאא'ב כראש אגף המודיעין במשמרות המהפכה.

טאא'ב מונה כיועצו של המפקד סלאמי. באיראן רואים את טאא'ב כמי שנכשל בהוצאת פיגועי טרור נגד ישראל. במערכת הביטחון סימנו אותו כחוליה החלשה וכמי שעלול להיות מודח מתפקידו.

לפי גורמים ישראלים, טאא'ב פעל להוציא "בכל מחיר" פיגוע נגד ישראלים בטורקיה ובמקומות נוספים במסגרת "מאבק על מעמדו בתוך הממסד הביטחוני האיראני".

טאא'ב שימש כראש מערך המודיעין של משמרות המהפכה מאז 2009 ועבד לפני כן במשרדו של המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. לא נמסרה הסיבה להחלטה להדיח אותו מהתפקיד, אך הוא הודח על רקע שורת המחדלים האחרונים שאיפשרו חיסולים ותקיפות מתקנים צבאיים על אדמת איראן, פעולות שמיוחסות לישראל לפי דיווחים זרים.

בתוך כך נחשף כי המודיעין הטורקי הצליח לסכל ניסיון פיגוע איראני באיסטנבול ביום שישי האחרון. כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי האיראנים תכננו לחטוף דיפלומטים ותיירים ישראלים באיסטנבול, ולפגוע בהם. אחד היעדים היה שגריר ישראל לשעבר ואשתו ששהו במלון באזור ביוגלו באיסטנבול.

בסך הכל נעצרו קרוב לעשרה חשודים באחד ממלונות העיר ובשלוש דירות מסתור שכורות. המחבלים מהמודיעין האיראני ואנשי משמרות המהפכה התחזו לסטודנטים, לאנשי עסקים ולתיירים, ותכננו לפגוע בתיירים מישראל שהגיע לאיסטנבול.

לפי הדיווחים בטורקיה, המוסד איתר את הישראלים שהיו אמורים להיות יעד הפיגוע, והטיס אותם לארץ במטוס פרטי.

זו הפעם הראשונה שבה העיתונות הטורקית מפרסמת פרטים על ניסיונות הפיגוע של האיראנים נגד ישראלים בטורקיה, מאז פרסום אזהרת המסע החמורה מצד ישראל לפני כמה שבועות.

מוקדם יותר השבוע, ראש הממשלה בנט חשף כי בימים האחרונים סוכלו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה. "פועלים שם בהרבה מימדים על מנת לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הטורקים וזה נשא פרי - הגענו לסיכולים דה-פקטו", אמר בנט בשיחה עם כתבים.