בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בראיון לערוץ 7 מתייחס יו"ר רשימת 'הציונות הדתית', חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לסיכויי הקמתה של קואליציה חדשה, להיערכות סיעתו לבחירות ולאפשרות שבממשלה הבאה, אם אכן נתניהו הוא שיקים אותה, תקודם תכנית מדינית מול הפלשתינים.

על התיווכים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית אומר סמוטריץ' כי אמנם קשה להעריך את סיכוייהם אבל "אנחנו עובדים על זה מאוד קשה. הימין הוא רוב בעם ובכנסת. אם יניחו בצד שנאות חרמות ומאוויים ואינטרסים וישימו את טובת המדינה בראש אפשר לממש את הרוב הזה. בחירות הן לא דבר טוב למדינת ישראל. אנחנו עומדים בפני שלל אתגרים שצריכים טיפול דחוף, הדהירה הגרעינית של איראן, המשבר הכלכלי, יש אתגרי ביטחון, ביטחון פנים וזהות, והדבר הנכון הוא להפשיל שרוולים מהר מאוד ולהסתער על הטיפול בהם וחבל לגרור את המדינה לכמה חודשי בחירות חסרי יציבות".

מוסיף סמוטריץ' ומעיר: "לצערי הדהירה של לפיד ובנט שמנסים לעשות את זה מהר ככל האפשר כדי שחלילה אף אחד לא יוכל להקים ממשלה אחרת, חושפת את השקר וההונאה. הם הרי נתלו בצורך למנוע בחירות ולהביא יציבות ובשם הערך הזה בנט הפר הבטחותיו וערכיו והפנה עורף לשותפיו ובוחריו, והנה עכשיו הוא דוהר מהר כדי שחלילה לא יהיה זמן להתארגן לממשלה אחרת".

להערכתו של סמוטריץ' "אם אנשים יגלו אחריות אפשר יהיה לעשות זאת, ואם לא יגלו אחריות אני מקווה שהציבור יבוא איתם חשבון בבחירות".

האם באמת קיים סיכוי שמהלך שלא נעשה במשך שנים לאורך מערכות בחירות שלמות יתבצע כעת בתוך ימים אחדים? "שערי תשובה לא ננעלו, והשנה האחרונה הראתה לאן חרמות אישיות ושנאות אישיות יכולות לדרדר את מדינת ישראל. כל הממשלה הרעה הזו שנשענה על תומכי טרור אנטי ציוניים וחברה לשמאל הקיצוני ביותר ופגעה בעם ישראל עם מיסים וקיצוצים ופגעה בזהות היהודית של המדינה ובהתיישבות ובביטחון והרימה את הראש של האויבים שלנו, כל זה בגלל שנאות".

"חז"ל אמרו שהקנאה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מהעולם, איש ציבור עלול להוציא חלילה את העם כולו מהעולם וזה דבר שאסור לקבל בשום אופן. לכן הציבור מתפכח וגם אם היו ביקורות צודקות על ממשלות ימין קודמות שלא היו מספיק טובות, אנשים מבינים שהאלטרנטיבה היא רעה מאוד ואני רוצה להאמין ולקוות שכשאנשים עומדים מול מצפונם, ערכיהם, רבש"ע והציבור שישפוט אותם ויעשו את הצעד הנכון, ואם לא יעשו זאת אני סבור שהם לא ראויים להיות עוד יום אחד בפוליטיקה הישראלית".

על המאמצים לתיווך להם הוא שותף מספר חבר הכנסת סמוטריץ' כי לו עצמו יש הידברות עם גורמים בקואליציה וגם בהם הוא עושה שימוש לטובת ניסיונות הגישור, אך לא מדובר רק במאמצים שלו אלא בצירים רבים שפועלים במאמצים רבים, גם אם לפי שעה לא ניתן להעריך את ההיתכנות להצלחתם.

עוד שאלנו את חבר הכנסת סמוטריץ' אודות הסיכוי שבנאומו השבוע רמז נתניהו על כוונותיו לקדם מהלכי שלום כחלק מהבשורות שתביא ממשלתו העתידית. תהינו אם לא מדובר ברמיזות למהלכים מדיניים מסוכנים מדי שאולי עדיפה עליהם ממשלת שיתוק מדיני.

"למיטב הבנתי נתניהו מתכוון להרחבת הסכמי שלום כמו הסכמי אברהם שהיו הסכמים טובים וניתקו את יחסינו עם מדינות ערב מהויכוח שלנו עם הערבים כאן בארץ ישראל. זה דבר נכון ואני מקווה שלכך הוא מתכוון, אבל אם חלילה הוא יעשה משהו אחר נאבק בו בכל הכוח. בציבור הישראלי יש הבנה לכך שהקמת מדינת טרור בלב ישראל, להכפיל את רצועת עזה פי עשרים ולהציב אותה בשטחים ששולטים על כל מדינת ישראל זו התאבדות, לא רק ציונית וערכית אלא גם ביטחונית וקיומית. אני לא חושב שהוא הולך לשם. בכל מצב אנחנו צריכים להיות גדולים וחזקים כדי לעמוד באותה ממשלת ימין ולהיות ראש החץ שמוביל את המחנה הלאומי, את התיקונים במערכת המשפט, את הזהות היהודית של המדינה, את הטיפול בהקצנה הלאומנית של ערביי ישראל ואת החזרת הביטחון האישי, השקט והגאווה הלאומית לאזרחי ישראל ולא פחות מזה להוביל בכלכלה ובעשייה החברתית. יש הרבה אתגרים שנוכל לקדם עם הערכים והנאמנות ויכולת העמידה שגילינו".

על הסקרים שעדיין אינם מעניקים לגוש הימין והדתיים באופוזיציה 61 מנדטים אומר סמוטריץ' כי "אנחנו רואים מגמה עקבית של גידול. התחלנו ב-52 ואנחנו על 60. העם מתפכח. הממשלה לקחה הרבה אבסורדים לקצה והעם יודע להבחין בין טוב לרע, בין אמת לשקר בין חול לקודש בין ישראל לעמים. ההתפכחות הזו שהיא במגמה עקבית תלך ותתגבר ואנחנו נעבוד קשה כדי להוציא את כל אנשי החנה הלאומי להצביע מתוך הבנה שאלו בחירות קריטיות לעתידה של מדינת ישראל ושאם חלילה לא נצליח תהיה כאן ממשלה של לפיד עם המשותפת. לאנשים המופקרים של הממשלה הזו כבר אין קווים אדומים".

"אני משוכנע שהציבור יבין את קו פרשת המים שעליו תתנהל מערכת הבחירות הזו, ומדובר בקו פרשת מים פשוט מאוד, האם תהיה כאן מדינה יהודית ודמוקרטית או חלילה מדינת כל אזרחיה לאומיה ומתבולליה שלא תצליח להתקיים כי אויבינו לא רוצים לחיות לצידנו אלא במקומנו. כשיבינו שזה קו פרשת המים אז גם אם יש ויכוחים בתוך המחנה אסור להיות מפונקים ואני מאמין גדול בעם ישראל".

ובחזרה לאופציית הרכבת הממשלה החלופית, האם ניתן לראות את נתניהו סער ובנט יושבים סביב שולחן ממשלה אחד ומדברים ומתנהלים בקול אחד אחרי השנה החולפת? "מי שלא מסוגל להתגבר על רגשות, משקעים וכעסים אישיים שיניח את המפתחות ויתפטר מהכנסת. יש לנו אחריות כבדה על מדינת ישראל וזה הדבר היחיד שצריך להוביל אותנו בכל החלטה", אומר סמוטריץ' ומזכיר יריבויות עבר שנמחקו כדוגמת התבטאויותיו הקשות של ליברמן כלפי נתניהו שבאו שעות לפני שהוא מונה לשר ביטחון בממשלתו. "היו דברים כאלה. הדרישה והציפייה שלנו מכולם צריכה להיות שכן, שימו בצד את העניינים האישיים ותתעסקו רק במה שטוב למדינת ישראל, ומי שלא מסוגל שילך הביתה וייתן למי שכן מסוגל לעשות זאת".

עוד ביקשנו את התייחסותו של סמוטריץ' לסוגיית הרשימה העתידית לכנסת. הזכרנו את דבריו של איתמר בן גביר ולפיהם ברור לו שסמוטריץ' הוא שצריך לעמוד בראש, אבל גם שמקום אחד בשביעייה הראשונה לא מייצג את כוחה של 'עצמה' בציבור המצביעים.

"אני לא נכנס לזה ממספר סיבות. ראשית כי בימים האלה אני עסוק בניסיון להרכיב ממשלה אחרת. עסקתי רבות ובהצלחה מתוך סיעתא דישמיא בהפלת הממשלה הרעה הזו ואנחנו עסוקים כעת, ובזה אני משקיע את כל זמני מבוקר ועד לילה, בניסיון לפצח את האתגר המורכב של הרכבת ממשלה, ובעיתו וזמנו נגיע גם לדברים הנוספים".

עם זאת קובע סמוטריץ' ברמה גבוה של וודאות כי "נמשיך ביחד נקודה, בשותפות, חברות והערכה גדולה". לזאת הוא מוסיף ומדגיש: "לא נעשה את זה בתקשורת ובציבור ולכן לא אומר על כך אף מילה לכאן או לכאן", ובהקשר זה הוא מזכיר את מפקד הציונות הדתית שלדבריו מעביר את מושכות המפלגה לידי הציבור ובכך הדבר ייצר אחדות גדולה ומחויבות גדולה של הנבחרים לערכים ולציבור.