אמבולנס מד"א
אמבולנס מד"אצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק להפחתת אגרות בפינוי באמבולנס.

הוועדה מיזגה ואישרה את ההצעות חוק לפטור מאגרת אמבולנסים - הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי –תיקון - החזר דמי נסיעות עבור חולה סיעודי וחולה שנפטר של ח"כ אתי חוה עטיה והצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי -תיקון - החזר הוצאות עבור נסיעה באמבולנס של חברי הכנסת אבי דיכטר ואורית סטרוק.

על פי הצעת החוק, קשישים סיעודיים מעל גיל 80 מקבלי הבטחת הכנסה וקצבת סיעוד ברמה 6, - יהיו זכאים להטבה של 50% בהחזר דמי נסיעות כאשר הקשיש פונה לבית החולים באמבולנס של מד"א ולא אושפז.

כמו כן, מבוטחים - מכל הגילאים - שפונו לבית החולים באמבולנס יקבלו החזר מלא של ההוצאה במקרה פטירה בטרם אשפוז, כולל במקרה של העברה מבית חולים לבית חולים אחר.

הזיכוי להחזר יחול גם במקרה של פינוי ממוסדות בהם המפונים שהו (בית אבות, בתי ספר וכד')

אגף תקציבים באוצר והביטוח הלאומי הביעו בדיון תמיכה בהצעת החוק. נציגת האוצר העריכה בדיון כי העלות התקציבית עפ"י נתוני הביטוח הלאומי מוערכת בכ6 מיליון ש"ח.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה בדיון: "זו חקיקה חברתית מהמעלה הראשונה. דבר כה כואב שאנשים שבאמת זקוקים לסיוע במצב סיעודי או משפחות היושבות בשבעה או לאחריה ואז מגיעה דרישת תשלום - טוב שמנענו בחוק את המחדל הזה. כולי תקווה שתושלם החקיקה בקרוב"

יוזמת הצע"ח, ח"כ אתי חווה עטיה: "הצעת החוק עוסקת בחיים עצמם של הסיעודיים, החזר דמי נסיעות עבור החלשים בחברה ומעוטי יכולת. קיצבת הזיקנה הזעומה שמקבל הקשיש הסיעודי המורכב אינה מספיקה לצרכים השוטפים בחייו. חולים אלו נאלצים להגיע בתדירות גבוהה לבתי חולים ולקבל טיפול מציל חיים ומדובר בהוצאה שמכבידה על הקשישים ובני משפחותיהם. עלינו מוטלת החובה לאפשר להם להזדקן בכבוד"

ח"כ אורית סטרוק הוסיפה: "הצעת החוק תקל מאד על משפחות נפטרים, שנאלצות רגע אחרי ה"שבעה" להתמודד עם תשלומים וביורוקרטיה. היא תיתן כתף תומכת לכאב הנורא של השכול האזרחי. אני מקווה ואעשה כל מאמץ שחקיקתה תושלם בקרוב".