בנט עם שקד וכהנא
בנט עם שקד וכהנאצילום: דוברות

ראש הממשלה נפתלי בנט שנפגש היום (ראשון) עם שרת הפנים איילת שקד וסגן השר לשירותי דת מתן כהנא, סיפר להם כי הוא שוקל לפרוש בימים הקרובים ולא להתמודד בבחירות לכנסת ה-25.

שקד עתידה לקבל את השליטה במפלגת ימינה אם בנט יפרוש, אך כהנא עשוי לוותר על התמודדות ברשימה לאור חילוקי דעות עם שקד בנוגע לישיבה עתידית בממשלת נתניהו.

כהנא כמו בנט מתנגד לישיבה בממשלת ימין צרה וטוען כי ישראל זקוקה לממשלת אחדות שתכלול מרכיבים מהימין ומהשמאל, בלי הקצוות הפוליטיים. כהנא מסרב לשבת בממשלה תחת נתניהו - בניגוד לשקד שמוכנה להקים ממשלה עם הליכוד ונתניהו כבר בכנסת הנוכחית.

אם שקד תקבל את ההובלה של "ימינה", ייתכן שכהנא יעדיף לוותר על ריצה לכנסת או שבכוונתו להתמודד ברשימות אחרות, אולי של גדעון סער או בני גנץ.

כך או כך, ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט אמר למקורביו כי אם יישאר בתפקיד ראש הממשלה החליפי - זה יהיה רק כדי לסייע ביטחונית ללפיד.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' עושה הכול כדי להקים ממשלה חלופית בראשות נתניהו עוד בכנסת הזו.

בראיון לחדשות 12 אמר סמוטריץ': "אני מוכן לעשות הנשמה מלאכותית לאיילת שקד וליריביי בימינה כדי שתקום ממשלה שתשרת את אזרחי ישראל בלי לגרור אותנו לבחירות מיותרות".

סמוטריץ' התייחס לדבריו של חה"כ דודי אמסלם מהליכוד שהתבטא בעד ישיבה בקואליציה עם רע"ם, "דודי הוא חבר ואח. אני חולק עליו בעניין הזה. אסור בשום פנים ואופן שמפלגה תומכת טרור, אנטי ציונית, מפלגה איסלאמיסטית קיצונית תצטרף".

"המסכה ירדה מהפנים של עבאס בשבועת האחרונים, כל הניסיון לעטוף את זה באיזה מלל אזרחי שקרי... הכול התגלה בשבועות האחרונים. אנחנו לא יושבים עם תומכי טרור בקואליציה. לא מתחת ל-61, לא מעל ל-61. אני בהחלט שמח על הזכות שהייתה לנו לזהות המון המון תהליכים מספיק מוקדם. אנחנו היינו הראשונים שזיהינו שבנט הולך לשמאל עוד לפני הבחירות. נפרדנו ממנו וניסינו לומר את זה בקול גדול עוד לפני הבחירות".

על ריצה משותפת עם בן-גביר שנהנה מפופולאריות רבה אמר סמוטריץ': "מנהל טוב תמיד אוהב צוות חזק ואני גאה בכל אחד ואחת ברשימה של הציונות הדתית. איתמר הוא באמת שחקן טוב, חזק, שחקן נשמה, ובצדק קונה את הפופולאריות שלו".

"הדבר הקריטי – לא צריך ללכת לבחירות", הוסיף יו"ר מפלגת הציונות הדתית. "לפיד אופורטוניסט שגורר את כולם למערכת בחירות, והשאלה עכשיו אם אנשים יבינו שאנחנו משרתים את עם ישראל ולא את האינטרסים האישיים שלנו וימנעו בחירות. אפשר להקים ממשלת ימין. אני פועל ואני אפעל".

"אנחנו באנו לעבוד בשביל האזרחים, אפשר להקים היום ממשלת ימין חזקה בראשות נתניהו. זה מאוד קל, רק החלטה שאנחנו מתעסקים במה טוב לאזרחים ולמדינה. בחירות הן הדבר הכי טוב לי. אנחנו גדולים ומתחזקים, נפטרים כנראה מהיריבים שלנו בתוך המערכת הפוליטית. אני מוכן לעשות הנשמה מלאכותית לאיילת שקד וליריביי בימינה כדי שתקום ממשלה שתשרת את אזרחי ישראל בלי לגרור אותנו לבחירות מיותרות", כך סמוטריץ'.

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) סיפר הבוקר (ראשון) כי הוצע לגדעון סער להיות ראש ממשלה חלופי אולם הוא סירב אפילו להיכנס לדיאלוג עם הליכוד.

"הליכוד הציע הצעות גם לסער וגם גנץ והן נענו בשלילה. יש עוד קצת יותר מ-24 שעות לסער להתעשת. אלה הצעות נדיבות. הוא יצטרך להחליט אם להיענות להן לקחת את עם ישראל לבחירות", סיפר בראיון לרדיו 'קול חי'.

פינדרוס נשאל האם היו הצעות שכללו גם ראשות ממשלה ואמר: "ראינו בשנה האחרונה מה המשמעות של ראש ממשלה ממפלגה קטנה. חוסר משילות מוחלט, זה דבר לא בריא".

עם זאת, לדבריו, "הוצעו גם הצעות לתפקיד ראש ממשלה חלופי, כולל הפיכה לראש ממשלה במקרה של פירוק הממשלה על ידי הגוש הנגדי. כמו שיש היום בחוק החילופים".

"לא היה שום רצון או הסכמה מצידם לנהל שום דיאלוג. זה לא שזה נפל על משהו מסוים. התשובות היו לאו מוחלט. נתניהו לא זה שהפיל הצעות. הצעות שיגרמו שיתוק וחוסר משילות לא הוצעו מטעם הליכוד", הוסיף.

פינדרוס נשאל האם צריך להחליף את נתניהו בראשות הליכוד במידה וגוש הימין לא ישיג 61 מנדטים. "מי שצריך לקבל החלטה זה מרכז הליכוד. אנחנו לא מנהלים מפלגות אחרות", השיב פינדרוס.

בדבריו התייחס לוח הזמנים ליציאה לבחירות: "מחר יתחיל הדיון בוועדת הכנסת ונראה לאן זה יתקדם. אני מאמין שמחר זה יגיע לקריאה ראשונה, שניה ושלישית כנראה ברביעי אבל תלוי באיך הדברים יתקדמו ובהתנהלות הקואליציה".

פינדרוס תקף את הניסיון לחוקק את חוק הנאשם: "זה מאוד פופולרי היום במחנה מתנגדי נתניהו לעשות פעולות כאלה והם מנסים ליצור פופולריות. כידוע, יש חוקים שעולים בשביל התקשורת ולא ממטרה פרקטית".

ביחס לשאלה האם מפלגתו תלך לממשלה עם הגוש השני, ענה: "יהדות התורה הולכת עם הציבור המסורתי וזה לא הולך להשתנות".

פינדרוס נשאל אודות המיזם שמקדם יו"ר תנועתו להורדת אחוז החסימה: "אני חושב שצריך להוריד את אחוז החסימה, בשביל לא להפסיד מנדטים לגוש הימין. לא בטוח שזה יועיל לשמאל. אף אחד עוד לא יודע מה יתפתח".

מנגד הוא אינו חושש מזליגה חרדית משמעותית לבן גביר: "אנחנו ראינו את הסיעות החרדיות ביופיין. יש צעירים שאוהבים את הרעש שבן גביר עושה, אבל אדם חרדי שקם בבוקר יודע מי עובד עבורו. כל מפלגה דואגת למצביעים שלה".