מתן כהנא
מתן כהנאצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב אליעזר שמחה וייס שיגר היום (ראשון) מכתב לראשון לציון הרב יצחק יוסף, והפציר בו לפעול נגד וועדת שירות המדינה ליתן פטור מחובת מכרז למשרת פרויקטור זמנית (עד שלוש שנים) להקמת מערך לאסדרת הכשרות.

מדובר בתפקיד שנוצר במסגרת רפורמת הכשרות שהוביל סגן שר הדתות מתן כהנא. במכתבו טען הרב וייס כי הפטור ממכרז שניתן לתפקיד הזה הוא ככל הנראה לא חוקי.

"לפני כשבוע נציבות שירות המדינה החליטה על מינוי בפטור ממכרז ל'פרויקטור להקמת מערך להסדרת הכשרות ברבנות הראשית לישראל'", כתב הרב וייס. "זאת ללא התייעצות עם נשיא המועצת או מי מחברי המועצת (מועצת הרבנות הראשית, י"ג)".

לדבריו, "מדובר בהחלטה תמוהה וככל הנראה אף בלתי חוקית המוכיחה בפועל כי השארת המינויים של הרבנות הראשית בידי פקידים עתידה להוביל אותנו לשחיתות והונאות כשרות חסרות תקדים. משרת הממונה על הכשרות חשובה מאין כמותה, ומינוי אדם לא הגון שלא התמודד בשקיפות במכרז ציבורי ללא הסכמת או ידיעת נשיא מועצת הרבנות הראשית או חברי המועצת – הינה פתח גדול לשחיתות שיכולה להוביל מהר מאוד לתעודות כשרות שיונפקו על ידי גופים הסוחרים במיתוג - 'כשר', ללא שיש כיסוי הלכתי כלשהו מאחוריהם".

"על כן אבקש מכבודו, לכנס את המועצת ולגבש החלטה עבור נציבות שירות המדינה, כי מינוי פקידים שונים במערך עובדי המדינה של הרבנות הראשית לישראל בהליכים נסתרים ולא תקינים וללא התייעצות עם מועצת הרבנות הראשית – דינה להתבטל", כתב. "והנני מסיים מכתבי, בדברי חיזוק למעלת כ"ת שליט"א, במאבקו החשוב והנחרץ נגד הגזירות הקשות והנוראיות שמכונים 'ריפורמות',יבורך מרן שליט"א על עמידתו האיתנה למען תורת אמת והלכה ברורה".

ארגון כושרות מסר: "היה לסגן השר כהנא מעל לחצי שנה לצאת למכרז מסודר והגון לממונה על הכשרות, ולאחר הביקורת הציבורית שרפורמת הכשרות נשארה ללא שיניים ללא קנסות וללא מפקחים. סגן השר פועל במסלול עוקף ובורח ממכרז מסודר שבו יתמודדו מספר אנשים והמתאים ביותר יבחר. בשלב כזה לצאת לצאת להליך פטור ממכרז, מדובר בכשל מוסרי וערכי שממסד את תרבות הקומבינות והדאגה למקורבים במקום לדאוג לכשרות עצמה. לעם ישראל מגיע לאכול נטו כשר".