החומה מול השכנים
החומה מול השכניםצילום: השכנים הנצורים

41 שכניו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגישו אתמול (ראשון) עתירה לבג"ץ בדרישה לחקור פלילית ומשמעתית את המעורבים בבניית 'מבצר' ראש הממשלה באופן שהתברר כמנוגד לחוק ובעלויות של עשרות מיליוני שקלים.

כמו כן דורשים השכנים לחייב את האחראים בתשלום העלויות שעד כה נגבו מקופת המדינה. זאת לבד מדרישה לפיצוי השכנים עצמם.

עורך הדין חור אוריאל ניזרי, בא כוחם של השכנים, מספר על העתירה בראיון לערוץ 7: "העתירה כולל דרישה לחקירה פלילית, גם על התנהלות המדינה בבג"ץ הקודם שהגשנו. לא יכולנו אז לדעת שהמדינה הולכת לבצע מהלכים פליליים כמו הסתרת מידע מהותי בתיק, שיבוש הליכי משפט, קבלת דבר במרמה, הונאה וכן הלאה, כי הדברים התרחשו בזמן ההליך עצמו. לכן אנחנו זקוקים לעתירה הזו כסוג של עתירת המשך".

עוד מוסיף עו"ד ניזרי כי העתירה נדרשת גם בנוגע "לבניה שהתבררה כבניה לא חוקית. עד כה העתירה עסקה בתחילת הדרך בבנייה, ולאחר מכן היא פוצלה לעניין ההפגנות ולעניין הבניה שלא נדון בפני בית המשפט. לכן אנחנו זקוקים לעתירה הנוכחית".

לדבריו "העתירה אמורה לתת מענה גם למה שנעשה, למצות את הדין עם המבצעים, וגם לתקן את העוול על ידי תשלום גם לעירייה, דמי שימוש ראויים, וגם לתושבים על הפקעת הרכוש הפרטי שלהם לטובת הפיכת המקום למתקן ביטחוני. יש גם את המישור הצופה פני עתיד להשבת המצב לקדמותו. השכנים מעוניינים לחזור לחיים שהם הכירו קודם לכן, לפני שהחירות שלהם נשללה מהם, לפני שהפכו לתושבים במתקן ביטחוני".

ובינתיים מה קורה בבלפור? האם הגורמים הרלוונטיים דאגו לשפץ את המקום על מנת לאפשר את כניסתו של ראש הממשלה החדש למגורים בו? "לפי אינדיקציות שמגיעות אלינו, בלפור הוזנח בכוונת מכוון. בית המשפט העליון דיבר על כך בפסק הדין. המטרה בהזנחת בלפור הייתה הצידוק לבנייה ברעננה. אין קשר בין המצב של בלפור והשיפוץ הדרוש או לא שם לבין המבצר שנבנה ברעננה. כל הניסיון לחבר בין הדברים נועד לזרות חול בעיני הציבור".

"השופטים אמרו שנראה שנעשה כל עיכוב אפשרי בשיפוץ בלפור", אומר ניזרי. "הם מדברים על מנהל בלתי תקין בעליל ומדברים על כך שטוב לבדוק את מה שנראה כעיכוב בכוונת מכוון של השיפוץ בבלפור. זה לא ציטוט מדויק אבל זה רוח הדברים. הם אומרים במפורש שההתנהלות בבלפור נועדה להכשיר את השרץ שנקרא רעננה".

לנוכח האירוע המשפטי ציבורי סביב הבניה ברעננה שאלנו את עו"ד ניזרי מה היה ממליץ לשכניו של ראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, הוא משיב: "ההמלצה הראשונה היא למהר ולמכור את הנכס ולעבור דירה, כי מדינת חוק אין לנו כאן. לאותם שיתעקשו להמשיך ולגור במקום שבו החוק לא חל ומדובר בעבריינים כמו שנקבע בבג"ץ, אמליץ להם לרוץ לבית המשפט העליון עם בקשות מתאימות. הסעדים יתקבלו רק אחרי שהתפקיד יסתיים. לכן אומר להם שאם הם מתכוונים להצביע ליאיר לפיד שיזכרו שזה כולל גם את הפיכת הבית שלהם לרכוש ציבורי, ואני פחות ממליץ".

האם החל פירוק כלשהו של המתחם ברעננה? "היה פירוק אחרי פסק הדין של מתחם הגינה הציבורית, אבל הוא נשאר סגור ועדיין לא בר שימוש. מעבר לזה לא נעשה שום דבר. אנחנו עותרים כעת לסעד ביניים שיורה על פתיחת השערים עם סיום התפקיד, כי הרי כל הטענה הייתה שכל עוד הוא ראש ממשלה יש צורכי ביטחון".

"צריך להבין שמי שקיבל את ההחלטה זה לא בנט לבד. הוא אולי לקח את ההחלטה להמשיך לגור ברעננה, אבל מי שאיפשר את הדבר הוא הייעוץ המשפטי של משרד ראש הממשלה והיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה וכל הגורמים מסביב שהיו בתוך משרד ראש הממשלה. בתשובת המדינה לבג"ץ הם אמרו את הדברים כששאל השופט אלרון מי אחראי על הדבר הזה והמדינה ענתה שמשרד ראש הממשלה הוא האחראי. כלומר שאנחנו יודעים מי החשודים המרכזיים והם יישארו איתנו גם ביום שאחרי תום כהונת בנט. במערכות החשובות ביותר במדינה יהיו לנו אנשים שככל הנראה ביצעו עברות פליליות חמורות תוך התעלמות מהציבור והאינטרס הציבורי. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם הם יכולים לעבוד במגזר הציבורי".

מוסיף עורך הדין נזרי ומספר: "עתרנו בדרישה להורות על חיוב אישי מכל מי שהיה מעורב בבניית המבצר. הרי לא יעלה על הדעת שמישהו ייקח מהקופה הציבורית וזה ייצא מהכיס של כולנו. גם הפירוק יעלה סכומי עתק. למה שהציבור ישלם את זה? מי שלקח את ההחלטה שכעולנו יודעים שהיא הייתה החלטה פלילית ובלתי חוקית על בניה בלתי חוקית, החלטה של מינהל בלתי תקין בעליל, צריך שישלם על כך מכיסו. אם הציבור ישלם על כך זה יהיה פשע נוסף. זו תהיה מתנה לעבריינים ונורמות שלא נכון שיהיו במגזר הציבורי. התקווה שלנו היא שמי שיממן את זה יהיה בנט ואולי גם אנשי הייעוץ המשפטי יצטרכו לשם גם הם משהו".