בן אנד ג'ריס.
בן אנד ג'ריס.צילום: ISTOCK

למרות הסיכום שהגיעו אליו מול חברת יוניליוור בבית המשפט לפני ימים אחדים, ולפיו גלידות בן אנג ג'ריס יימכרו וייוצרו ביהודה ושומרון, תובעת בן אנד ג'ריס אמריקה את יוניליוור בדרישה לבטל את הסיכום מאחר ולטעמה הוא נוגד את ערכי החברה.

כדי לעשות סדר ביחסי הכוחות בין החברות ולאמוד את סיכויי התביעה שוחחנו עם עורך הדין מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, מי שייצג את בן אנד ג'ריס בישראל והוביל לסיכום שהתקבל בשבוע שעבר.

"בהתאם להסכם שחתמנו, בן אנד ג'ריס ישראל ויוניליוור, נקבע שלאבי זינגר יש את כל הבעלות בעסק לייצר ולשווק את הגלידות באריזה, רק שהלוגו יהיה כתוב בעברית ובערבית, בישראל וביהודה ושומרון וגם באוטונומיה הפלשתינית. זה ההסכם בקיצור", אומר עו"ד צל כרקע לדברים.

על כך הוא מוסיף ומציין שההגעה להסכם זה הייתה מסובכת ומורכבת והצריכה משא ומתן ארוך, "אבל אני נותן ליניליוור את כל הקרדיט על הרצון לשתף פעולה ולפתור את הבעיות. היא עשתה את זה ואנחנו עומדים יחד איתה מול חברת בת של יוניליוור". חברת הבת היא בן אנד ג'ריס אמריקה הנשלטת במאה אחוזים על ידי יוניליוור ולמרות זאת היא מבקשת להכתיב לחברת האם את מדיניותה, ובשל כך היא תובעת את יוניליוור.

"בגלל סעיף בהסכם הרכישה בין יוניליוור לבן אנ ג'ריס בארה"ב, הסכם שנחתם בשנת 2000, נשמרה לבן אנד ג'ריס אמריקה אוטונומיה מסוימת לגבי עניינים חברתיים, כך הדברים מוגדרים. על סמך זה, 22 שנה לאחר מכן בן אנד ג'ריס ארה"ב, ללא צידוק או בסיס משפטי, הרחיבה את הסעיף הספציפי הזה כדי לכלול את הסכסוך הישראלי ערבי. זה מעבר לכל פרופורציה. יוניליוור טוענת שיש לה את כל הזכויות להעביר לאבי זינגר ובן אנד ג'ריס ישראל את הבעלות בעסק הזה בארץ ואין שום בסיס לטענה המשפטית של בן אנד ג'ריס בארה"ב. זה סתם תרגיל של גורמים תומכי החרם נגד ישראל".

עו"ד צל מדגיש כי בן אנד ג'ריס ישראל מעולם לא הייתה חברת בת של יוניליבר, בעוד בן אנד ג'ריס אמריקה אכן כן חברת בת של חברת האם, "זו חברת בת שמנסה להכתיב לחברת האם שלה את המדיניות של החברה הענקית הזו של מאה מיליארד דולר".

על הסיכוי שהטענה תישמע בבית המשפט אומר עו"ד צל כי להבנתו "אין בסיס משפטי לתביעה הזו, אבל בעולם שלנו, כשהכול הפוך ובית משפט עושה דברים והפוליטיקה על הפנים, לא ניתן לדעת מה יהיה, אבל בעיניי ליוניליוור יש את הזכויות והיא פעלה לפי הזכויות שלה להעביר את העסק לאבי זינגר בארץ, וזה מה שיקבע בסופו של דבר, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש".

זינגר עצמו מפרסם היום (רביעי) הודעה מטעמו בעקבות הדיווח על התביעה האמריקאית: "ההסכם שחתמנו עם יוניליוור הוא סגור, מאושר וסופי. ההסדר מבטיח את מכירת גלידת בן & ג׳ריס המיוצרת בישראל, בכל רחבי המדינה, כולל יהודה ושומרון. אני רוצה להביע את הערכתי בפני יוניליוור, על ההסכם שנחתם בשבוע שעבר, ועל עמדתם הנחרצת נגד ה-BDS".