למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מתקפה חריפה הבוקר (שלישי) בעיתון 'יתד נאמן' - ביטאון של דגל התורה, על האישור שנתן האדמו"ר מבעלזא להצטרף לתוכנית הלימודים אותה פרסמו אמש שרי האוצר והחינוך.

בעיתון אומרים כי המתקפה היא "נגד גורמים חרדים הרוצים להצטרף לתוכנית הפיתויים של משרד החינוך ובכך לפגוע בשמירה על עצמאות החינוך החרדי".

את המאמר הם פותחים בזעזוע מהכוונה לתת לממשלה דריסת רגל והתערבות הנושא הלימודים: "חרדה עמוקה אופפת את היהדות החרדית הנאמנה מפני ניסיון מחטף של הרגע האחרון שמתבצע על ידי הממשלה היוצאת, המנסה להעביר תקנות חדשות שיפגעו פגיעה קשה וחמורה בטהרת החינוך החרדי, ויביאו להתערבות בוטה וישירה של משרד החינוך בתכני מקצועות לימודי החול ולהגברתם והרחבת היקפם בתוככי תלמודי התורה רח"ל, במטרה מוצהרת להביא להשתלבות הציבור החרדי בשוק העבודה החילוני על ידי רכישת השכלה מדעית גבוהה בתוככי החינוך החרדי, השם ישמרנו".

בעיתון ממשיכים לתקוף ומסבירים כי "כדי להבין עד כמה עומק השינוי אותו מבקשים להוביל שרי הממשלה היוצאת, ניתן להתרשם מההודעות הנלוות שהוציאו השרים הללו במקביל להכרזה הרשמית על התוכנית".

"יצוין, כי כפי שפרסמו השרים הללו בהודעותיהם, למרבה התדהמה התוכנית נעשתה בשיתוף פעולה עם גורמים מתוך החברה החרדית, שחרף הצהרותיהם משכבר הימים, כי הם פועלים רק להשיג תקציבים מוגדלים למוסדות החינוך ללא שינוי בתכני הלימוד ובהכפפת הלימודים לשליטה ישירה של משרד החינוך, מתברר לחרדת הציבור החרדי, כי מדובר במכירה מוחלטת של כל ערכי החינוך והשליטה בהם היישר למשרד החינוך הכפרני ושינוי עמוק ורחב בכל תכני הלימוד והמקצועות שיכנסו למוסדותיהם, ובכניעה מלאה של אותן מערכות חינוך לכל תכתיבי הממשלה שאינה מסתירה את שמחתה על השינוי העמוק שהדבר עלול להוביל בתוככי החברה החרדית".

רבנים ואישי ציבור ומנהלי מוסדות החינוך החרדיים, מסרו ל'יתד' לנוכח פרסום התוכנית המסוכנת, כי "הדבר מהווה סיכון עצום לציבור החרדי כולו, ולכלל מסגרות החינוך החרדי. מדובר בסכנה קיומית של טהרת החינוך, כולל של מוסדות 'החינוך העצמאי', ואף חמורה יותר מסכנת מוסד ה'ממלכתי חרדי' שהוקם על ידי משרד החינוך בשליטת ממשלת לפיד הראשונה, שנתפס ובצדק כשינוי מוחלט במסגרות החינוך החרדי".

"התוכנית המוצעת על ידי הממשלה הנוכחית היוצאת, עלולה להביא לשינוי עמוק ומהותי בהרבה בתוככי מסגרות החינוך החרדי, ולבקשת התערבות מלאה של משרד החינוך בתכני הלימוד ובשליטה על המבחנים וחומרי הלימוד בכל מוסדות החינוך החרדי".

הרבנים ואישי הציבור והחינוך הוסיפו ופנו בקריאה נרגשת לאותם גורמים ששיתפו פעולה עם התוכנית המוצעת לנוכח התבררות גודל הסכנה בה: "אל נא אחי תרעו, האחריות על כלל החינוך החרדי מחייבת לנהוג בזהירות ובאחריות, לא לתת פתח להרס החינוך שהינו בבת עינו וסוד קיומו של הציבור החרדי לדורותיו".

כאמור, במסגרת סיכום בין משרדי האוצר והחינוך יצאה לדרך תכנית לעידוד לימודי ליבה במוסדות חינוך חרדים. מדובר בלימוד של מקצועות היסוד: מתמטיקה, אנגלית ומדעים במוסדות בהם לומדים בנים, שאינם מתוקצבים בשיעור של 100%:

  • בתי ספר מוכש"ר אחרים אשר מתוקצבים בשיעור של 75% ומחויבים ב-75% מלימודי הליבה.
  • בתי ספר במעמד "פטור" (תלמודי תורה): מוסדות אלה מתוקצבים בשיעור של 55% ומחויבים ללמד 55% ליבה.

במסגרת התכנית יוקצה סכום כולל של עשרות מיליוני שקלים עבור המוסדות שיבחרו להצטרף לתכנית, וישתתפו במבחנים חיצוניים.

כל מוסד חינוכי שיבחר להצטרף יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 ש"ח לתלמיד. נוסף על זאת, המוסד החינוכי יקבל מענק שנתי באופן שוטף, בהתאם לשיעור התלמידים המשתתפים במבחנים. ככל ששיעורם יהיה גבוה יותר, המענק השנתי למוסד החינוכי יהיה גדול יותר.

מוסדות החינוך המצטרפים לתכנית ילוו באמצעות מעטפת מקצועית שתכלול בין היתר: הכשרה מקצועית של הצוותים החינוכיים, העסקת מורים מקצועיים, התאמה של תכניות הלימודים וספרי הלימוד. לשם כך, יוקצה מדי שנה סכום תוספתי ייעודי של 4.5 מיליון ₪.

המשרדים סיכמו כי ככל שיהיה צורך, מסגרת התקציב תורחב.

שר האוצר אביגדור ליברמן: "משך שנים אני חוזר ואומר ששילוב חרדים בשוק התעסוקה עובר דרך צעד משמעותי אחד והוא לימודי ליבה בבתי הספר. היום, סוף סוף, אנחנו יוצאים לדרך עם תכנית משמעותית שתאפשר לתלמידים החרדים גם לשמור על אורחות חייהם וגם לרכוש את הכישורים הנדרשים ליציאה לשוק העבודה.

''מענקים בתכנית יינתנו על פי מבחנים חיצוניים אובייקטיביים, ולא יהיו עוד צינור להעברת תקציבים ללא פיקוח. מדינת ישראל נמצאת בצמיחה כלכלית והיא תוכל להגיע לעשירייה הראשונה במדד איכות החיים אם נשקיע בדיוק במקומות הללו של שילוב אוכלוסיות במעגל העבודה. מדובר בצעד חשוב וראשון במכלול הצעדים שיש לעשות כדי לשלב לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים בעוד ועוד מוסדות חרדיים", כך ליברמן.

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון: "מקצועות היסוד הם חלק חשוב מארגז הכלים שאנו רוצים להקנות לתלמידי מערכת החינוך כהכנה לחייהם הבוגרים. התוכנית אשר נבנתה תוך הידברות ושיח עם החברה החרדית, תאפשר גם לתלמידים החרדים את ההזדמנות לרכוש כלים אלו, לצד שמירה על הערכים החשובים לאורחות חייהם".