דניאלה וייס
דניאלה וייסצילום: חיים טוויטו

ארגוני שמאל קיצוני ופעילי שמאל בולטים פנו לאיחוד האירופי בדרישה להטיל סנקציות על תנועת נחלה והעומדת בראשה - דניאלה וייס.

הארגונים "מסתכלים לכיבוש בעיניים", "לוחמים לשלום", "אימהות נגד אלימות" ועוד פנו בעזרת עו"ר איתי מק לז'וזפ בורל פונטלס, נציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, בדרישה להטיל, כאמור, סנקציות.

במכתבם כתבו: "בקשתנו מהאיחוד האירופי להטיל סנקציות ממוקדות נגד 'נחלה – תנועה להתיישבות' הישראלית ומנהיגתה דניאלה וייס, תואמת את הנחיות האיחוד האירופי, דירקטיבת מדיניות והחלטות אחרות על סנקציות; כמו כן, בקשתנו תואמת את העמדה הברורה של האיחוד האירופי כי כל בניית התנחלויות אינה חוקית על פי החוק הבינלאומי ומהווה מכשול לשלום".

הסנקציות המבוקשות באות לקראת המבצע שמתכננת תנועת נחלה להקמת יישובים חדשים בעשרות נקודות ביהודה ושומרון ביום אחד בתאריך כ"א תמוז.

ברקע המבצע המתוכנן, ארגוני השמאל דורשים מהאיחוד האירופי לאסור את כניסתה של וייס לשטח מדינות האיחוד ולהקפיא את נכסי התנועה במטרה ליצור לחץ על הבנקים הישראלים להפעיל על התנועה סנקציות דומות.

"הסנקציות של האיחוד האירופי על נחלה ווייס, צריכות לכלול הגבלות על כניסה והקפאת נכסים", נכתב במכתב ארגוני השמאל. "לסנקציות אלו לא רק תהיה חשיבות סמלית והרתעה, אלא עשויות להיות גם השלכות מעשיות: הקמת התנחלויות חדשות עולה הון תועפות, וכדי לעשות את זה נחלה ווייס מארגנים בדרך כלל מימון המונים דרך חשבונות בנק ישראלים (כפי שמוצג במקרה של אביתר). בעוד הפיקוח על הבנקים הישראלי לא רוצה להתערב, סביר מאוד שהבנקים הישראלים יישמו באופן עצמאי את הסנקציות של האיחוד האירופי, ביוזמתם ובלי הוראה מהמפקח הישראלי על הבנקים".

בתוך כך, שלל הארגונים הקיצוניים ופעילי השמאל פנו גם לשר הביטחון בני גנץ, לשר לביטחון פנים עמר בר לב ליועצת המשפטית לממשלה ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים (אותם הם טרחו לכנות השטחים הכבושים), בדרישה לפעול לעצירת המבצע להקמת היישובים.

"הריני מתכבד להביא לידיעתכם כי ארגון בשם 'נחלה תנועה להתיישבות' מתכנן לבצע פעולה בלתי חוקית ולהקים בשטח, בלילה אחד, מספר גדול של מאחזים בלתי חוקיים", נכתב במכתב ששלח עו"ד בן מרמרלי. "הארגון מפרסם את התוכנית הבלתי חוקית ברשתות החברתיות וכן מקיים פעילות להצטרפות אזרחים נוספים לפעולה הבלתי חוקית המתוכננת".

הוא הוסיף: "נבקשכם לפעול במספר מישורים: לפעול על מנת לעצור ולמנוע מראש את הפעילות הבלתי חוקית; לעצור לאלתר את ההפצה של המבצע ואת הסתת הציבור לביצוע פעולות בלתי חוקיות; וכן למצות את הדין הפלילי עם האנשים העומדים מאחורי מבצע זה והפצתו, שכן תכנון לבצע מעשה בלתי חוקי לפי הדין הפלילי, וכן שידול הציבור באופן כללי ושידול בני אדם ספציפיים למעשי עבירה, הם לכשעצמם עבירה על החוק".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "מדובר בדבר הזוי לחלוטין. האיחוד האירופי מממן גופים בישראל שמדווחים על אזרחי ישראל שאותו איחוד יטיל עליהם סנקציות. זה חתירה תחת ריבונות מדינת ישראל לכל דבר ועניין. שוב ארגוני שמאל קיצוני שלא מוכנים להשלים עם רצון הבוחר הישראלי ומדינת ישראל בוחרים לרוץ להלשין לאיחוד האירופי. במקום לעודד את האיחוד האירופי להפסיק להעביר כספים לגופי טרור אמיתים, ולמשפחות מחבלים דרך הרשות הפלסטינית - הם בוחרים לנסות להילחם בהתיישבות היהודית ביו"ש".

גליק הוסיף: "עם ישראל ימשיך לפעול בכל מקום בלי שום קשר למה יאמרו או יעשו האיחוד האירופי או האו"ם. בכוונתנו לפעול בהקדם שגופי שמאל שפונים לגופים בינלאומיים נגד ישראל לא יוכלו לקבל כל מימון ממשלתי ויוטלו עליהם הגבלות חמורות. בנוסף אנחנו דורשים משר האוצר לקבוע שגופים אלו הפרו את חוק החרם ולהטיל עליהם סנקציות בהתאם לחוק".