יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף אתמול (שלישי) באירוע לציון 40 שנה להקמת ארגון השמאל הקיצוני "שתיל".

"שתיל" הוא ארגון שהוקם על ידי הקרן החדשה לישראל, והוא תומך ומלווה ארגונים ועמותות שמאל כדוגמת "בצלם" ו"שוברים שתיקה", לצד עמותות חברתיות.

הרצוג בירך את ארגון שתיל באירוע. "מיכל ואני שמחים לציין יחד אתכם כאן היום ארבעים שנה של יוזמה, ארבעים שנה של עשייה, ושינוי חברתי – ארבעים שנה לארגון שתיל", אמר. "אני רק מבקש להזכיר שלחיבה העמוקה שלנו לשתיל, יש גם עוגנים משפחתיים. לשירה הרצוג – בת הדודה היקרה שלי, אשר הלכה לעולמה לפני מספר שנים, הייתה תרומה עצומה למפעל הזה שנקרא שתיל".

בחלקו השני של האירוע, בו הנשיא לא השתתף, הושקה התערוכה "40×40 משנים מציאות", שמוקירה בין השאר דמות מרכזית בתנועת סירוב הגיוס לצה"ל.

התערוכה "40×40 משנים מציאות" הושקה לרגל 40 שנות פעילות של ארגון "שתיל" ובמסגרתה התערוכה מציין הארגון 40 דמויות מפתח בתנועת השמאל הרדיקלי.

בין האנשים שקיבלו הוקרה בתערוכה נמצא גם ישי מנוחין, שהתפרסם לאחר שסירב להתייצב לשירות מילואים במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982. הוא נשפט באותה שנה ל-35 ימי מאסר וקרא לצאת מלבנון משום שהשהייה שם גורמת שפיכות דמים.

מנוחין הוא מהדמויות הבולטות בתנועה לעידוד סרבנות לשירות בצה"ל, בין השאר במסגרת תפקידו כדובר תנועת "יש גבול" שהיא מהוותיקות שבתנועות הסרבנות בישראל.

אדם נוסף אותו מוקיר ארגון שתיל במסגרת התערוכה שהושקה אתמול הוא פעיל השמאל אורי קול, מנכ"ל ארגון מחזקים. לאחרונה עלה שמו של קול ושל ארגון מחזקים לכותרות בעקבות תליית דגל אש"ף ענק על בניין באזור הבורסה ברמת גן.

הדגלים שניתוח במתחם הבורסה
הדגלים שניתוח במתחם הבורסהPayperlens

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "כפי שהתחייב בנאום ההשבעה שלו, נשיא המדינה מקיים בשנה האחרונה מסע בו הוא נוגע בין היתר בקווי השסע של החברה הישראלית ופוגש בתפקידו את כלל גווני וחלקי העם בישראל. כך למשל, בשנה האחרונה פתח נשיא המדינה את שנת הלימודים בהר ברכה, בבני ברק ובמודיעין, וביקר בלוד, בבית שמש, באלקנה, בכפר קאסם, בחברון ועוד ועוד. במסעו, פועל הנשיא בממלכתיות להפגת מתחים, שינוי השיח והגברת האחדות בישראל.

"הנשיא ורעייתו השתתפו אתמול באירוע לציון 40 שנה לפעילות החברתית של שתי"ל, ארגון שהוביל מהפכה בעולם העמותות החברתיות והמגזר השלישי בישראל. במהלך האירוע צוינה גם שירה הרצוג ז"ל, בת דודתו של הנשיא, אשר הלכה לעולמה לפני מספר שנים, והייתה לה תרומה חברתית משמעותית ורבת שנים בבניית ארגונים חברתיים בישראל", לשון התגובה.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "ישנה חשיבות רבה שנשיא המדינה משתתף ונפגש עם ארגוני חברה אזרחית. יחד עם זאת שם התערוכה הוא 'תערוכת מחווה לדמויות מפתח שחוללו שינויים משני מציאות'. אינני מבין כיצד קריאה לסרבנות ראוייה למחווה? האיש ראוי להוקעה ציבורית ולשבת בכלא. אני קורא לנשיא להמשיך בשיתופי פעולה עם ארגוני חברה אזרחית שפועלים לטובת אזרחי ישראל ולא עם ארגונים שחותרים תחת מדינת ישראל ומקבלים כספים מהאיחוד האירופי וקרנות זרות".