סיכום תחקיר מירון תשפ"ב
סיכום תחקיר מירון תשפ"בצילום: דוברות

לראשונה מאז קיום הילולת ל"ג בעומר במירון, התכנסו היום (ד') גורמי המקצוע האחראים על ניהול ההילולה להצגת התחקיר של הילולת תשפ"ב, במשרד לשירותי דת.

בדיון בראשות סגן השר מתן כהנא השתתפו מנכ"ל המשרד לשירותי דת שמעון (מוני) מעתוק, פרויקטור מירון צביקי טסלר, סמפכ''ל המשטרה ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא, מפיק האירוע דוד עזריאלי, מנהל אגף ישום מערכות תחבורה ציבורית גולן ירמיהו, מנכ"ל המרכז הארצי למקומות קדושים יוסי שווינגר, מנכ"לית המועצה האזורית מרום גליל קרן פטל, המשנה למנכ"ל המשרד לשירותי דת גל שם טוב ועוד גורמי מקצוע נוספים.

הממונה על הילולת מירון הודיע כי כבר בסוף השבוע הזה יגיש את סיכומי התחקיר שיכללו את הסיכומים של כלל הארגונים שניהלו את ההילולה. מרבית הגורמים טענו כי הבסיס של המתווה לשנת תשפ"ב הוא טוב, אך יש לעשות מקצה שיפורים על מנת שהכשלים לא ישנו.

הממונה על הילולת מירון, צביקי טסלר, סיכם את הדיון: "יש הרבה לקחים לשיפור מהילולת תשפ"ב, והשיפור הוא בהחלט בהישג יד, על בסיס מתווה ההילולה החדש שהתגבש.

"בתכנון הילולת תשפ"ג חשוב מאוד להבטיח שלא חוזרים, חלילה, למתווה העבר של הילולה שמהווה סכנה לשלום הציבור. ביחד עם זאת עלינו לוודא ששולי הבטיחות אינם מוגזמים עד כדי פגיעה באופייה המסורתי של ההילולה", אמר טסלר.

סגן השר כהנא סיכם גם הוא: "הילולת מירון תשפ"ב הופעלה תחת מתווה חדש ומהפכני ששינה סדרי עולם, מהתנהלות כאוטית לאירוע מתוכנן ומנוהל שהמדינה לוקחת אחריות עליו. המתווה שינה את הסטטוס קוו וכל ההיערכות נעשתה בקבועי זמן קצרים מאוד.

"במבחן של עמידה ביעדים: אפס הרוגים ואפס פצועים זו הצלחה גדולה מאוד בעיניי. ביעד השני של חגיגה שמחה ומוצלחת, נכשלנו. אנחנו צריכים לצאת מהתחקיר עם יעדים לשנה הבאה כדי לפעול טוב יותר".

לדברי כהנא, כלל הגורמים השותפים מסכימים שהרעיון המסדר של המתווה הוא נכון. "יש הרבה מה לשפר אבל זהו הבסיס עליו יש לבנות את ההילולה בשנה הבאה. הנקודה המרכזית היא ההיערכות בציון הקבר עצמו, זו הייתה נקודת הכשל.

"במתווה דיברנו על 16 אלף איש על ההר אך בפועל מה שקבע לכמה אנשים נוכל לאפשר להיות בו זמנית על ההר, זו הצפיפות בסביבת הציון עצמו. יש לעשות סיעור מוחות עם כלל הגורמים כדי לפתור את האתגר הזה במהרה, כיוון שהוא משליך מידית על זרימת האנשים בכל מתחם ההר".

''כשנפתור את האתגר של ניהול צפיפות הקהל בסביבת הציון, נוכל לפתור את שאר הבעיות. מירון תשפ"ג מתחיל עכשיו. ככל הנראה לא תהיה ממשלה לפחות עד ינואר, זה תאריך מאוחר ואנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחכות עד שיהיה פה שר חדש''.

כהנא הורה לקבוע דיון התנעה להילולת מירון תשפ"ג בשבועיים הקרובים. "לזמן את הגורמים הרלוונטים ולצאת לדרך, כולל תשתיות ותקציבים. לסיום אבקש להודות לכולם. למרות תחושת החמיצות שנובעת מכך שלא הצלחנו לארגן הילולה שמחה, חשוב שנזכור שהצלחנו במשימה המרכזית - שמירה על חיי אדם. יש הרבה נקודות לשיפור. אם כל גוף מעורב ידע לתקן את הדברים שתחת אחריותו, מובטח שבשנה הבאה יהיה אירוע מוצלח יותר.

"רוצה להודות לצביקי טסלר שבתקופה קצרה מאוד הצליח לעשות מהפכה תפיסתית באיך צריכה להתנהל ההילולה במירון ולהרים אירוע בו כל המשתתפים חזרו לביתם בשלום. לא יכולתי לקוות למישהו יותר טוב למשימה הזו. תודה רבה לכלל השותפים", הוסיף סגן השר כהנא.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מאיר פרוש הגיב על תחקיר משרד הדתות בנוגע להילולת ל"ג בעומר במירון. “מה שמשקף את מסקנות הועדה של משרד הדתות בנושא מירון זה כמאמר הפתגם, 'הניתוח הצליח אבל החולה מת', האבטחה הצליחה אבל אירועי ל"ג בעומר חוסלו. התרענו בזמן אמת שההתנהלות תגרום להמעטת אירועי השמחות באתר וללא שיתוף פעולה אמיתי עם הקהילות ונציגיהם, כל מתווה יקרוס ויגרום שוב לכאוס כפי שאירע השנה", כך פרוש.