הרב יהודא ליאון אשכנזי  - מניטו
הרב יהודא ליאון אשכנזי - מניטוצילום: באדיבות המשפחה

אם לפני עשרים ושש שנה, כשהרב יהודא ליאון אשכנזי נפטר, הייתם אומרים לתלמידיו ומשפחתו שאלפיים חמש מאות אנשים יתאספו ללמוד ביחד מתורתו, ואפילו יקנו כרטיס בשביל זה, כנראה שהם לא היו מאמינים לכם. אבל זה קורה, בבנייני האומה, ברגעים אלו ממש (אם כי אולי לחלק של הקניית כרטיס עזרה העובדה שיש הופעה של ישי ריבו בסוף הערב...).

הכותרת הראשית לערב הזה, שהפיקה המחלקה לפעילות ציונית בתפוצות, היא "מאה שנה להולדת מניטו". אבל יום הולדתו המאה של מניטו, כפי שכונה הרב אשכנזי, הוא רק התירוץ, סימפטום לתופעה שבשנים האחרונות שוטפת עוד ועוד ישיבות ובתי מדרש בהם הולכים ונחשפים לתורתו של הרב שמעטים מחוץ לקהילה הצרפתית הכירו בחייו.

"אני מגיע ממשפחה צרפתית כך שגדלתי על התורה של מניטו" מספר ראש המחלקה לפעילות ציונית נריה מאיר שיזם את הערב, "ובשנים האחרונות ראיתי איך התורה שלו נהיית יותר ויותר נפוצה גם בקרב "צברים" דוברי עברית לחלוטין".

"הרבה פעמים אנחנו רואים שהתורה של אנשים גדולים מתגלה ונלמדת רק אחרי מותם, וכנראה שגם התורה הגדולה והעמוקה של מניטו הייתה צריכה להבשיל. ועכשיו, בשלב בו אנו נמצאים בתחיית עם ישראל בארצו, הגיע זמנה לצאת החוצה".

אחד האולמות. אליעזר שרקי ואיתי קולין משוחחים על עתידה הרוחני של מדינת ישראל לאור משנת מניטו
אחד האולמות. אליעזר שרקי ואיתי קולין משוחחים על עתידה הרוחני של מדינת ישראל לאור משנת מניטוצילום: אריאל פייגלין

והתורה של מניטו אכן יוצאת החוצה. חמישה אולמות וחללים הקדישו בבנייני האומה לערב הלימוד לזכרו של מניטו, חמישה אולמות שבדיעבד ניתן לומר שחלקם קטנים מכדי להכיל את ההמונים שבאו לשמוע עוד ועוד על הרב שעלה מצרפת אבל התורה שלו כל כך ישראלית.

לא מעט מאמרים כתב מניטו בצרפתית, והיה גם כתב עת בשם 'כי מציון', אבל בעברית הוא השאיר אחריו רק שלושה מאמרים: על השואה, על האוניברסיטה ועל מושגים קבליים במשנת הרב קוק. זהו. ספרים הוא לא כתב.

"עשות ספרים אין קץ" הוא נהג לצטט ולהסביר כי כתיבת ספרים מרחיקה את הגאולה. לידידו, פרופ' אנדרה נהר הוא אמר כי את כתיבת הספרים הוא משאיר לו, הוא ידאג לאנשים שיקראו אותם. ככה הוא ראה את עצמו, כמחנך.

ואכן, כמחנך דגול זכה מניטו לתלמידים נאמנים שישבו וסיכמו והקליטו קלטות, הרבה קלטות. אלפי קלטות שמתעדות אלפי ועשרות אלפי שעות שיעורים והרצאות שמניטו העביר ובשנים האחרונות מתומללות ונערכות לספרים. מעל עשרים ספרים שמביאים את תורתו יצאו בשנים האחרונות, מעל עשרים ספרים של הרב שלא כתב ספרים בכלל.

מי יגלה עפר מעיניך, הרב יהודא ליאון אשכנזי? מי יספר לך שתורתך ודבריך עוד חיים, קיימים ונלמדים? הגמרא ביבמות אומרת כי "כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר", והשמועות מפיך נאמרות, הרב אשכנזי, בקול חזק וברור.