מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

מליאת הכנסת מתכנסת הבוקר (חמישי) לדיון בן כמה שעות שבסופו תצביע על פיזורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית.

לאחר דיון במליאה באזור השעה תשע אמור לשאת דברים יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. את הדיון יסכם יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך ואז יחלו ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית על החוק לפיזור הכנסת ועל חוק הבחירות.

ההצבעה היתה אמורה להתקיים אמש ולאפשר ליאיר לפיד להיכנס לתפקיד ראש הממשלה כבר בחצות, אבל הניסיונות של הקואליציה והאופוזיציה לעסקאות שיאשרו חוקים נוספים נמשכו אל תוך הלילה וכך גם ניסוחו הסופי של החוק בועדת חוקה של הכנסת.

בהצעת החוק נכללים לראשונה תיקונים מהרפורמה בתעמולת הבחירות שנדונו בשבועות האחרונים בוועדה ובהם חובת השקיפות לכל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום כולל טוקבקים. עם זאת בהסכמות שגובשו נקבע כי "סעיף השקיפות" יחול רק בתקופת בחירות.

לדרישת ח"כ ביטן וח"כ קרעי כי ועדת הבחירות המרכזית תציג נתונים על אחוזי הצבעה לפי אזורים, הכריע היו"ר ח"כ קריב כי יגיש הסתייגות לפיה יקבע עיקרון מסמיך בחוק לפיו ועדת הבחירות תפרסם חמש פעמים במהלך יום הבחירות נתונים על אחוזי הצבעה ארצית ואזורית.

הצעת החוק שאושרה מקצרת את המועדים הקבועים בחוק מפלגות לרישום מפלגה, כדי לאפשר למפלגות חדשות להספיק להתמודד.

כמו כן, בשל קיומן של 4 מערכות בחירות בפרק זמן של 3 שנים, נקבעו הוראות מיוחדות לעניין העסקת עובדים, התקשרויות במכרזים ותקציב. בין ההוראות גם הוראה לרשויות ציבוריות, שלא יוכלו למנוע מעובדיהן שהועסקו ע"י ועדת הבחירות המרכזית או ועדות אזוריות באחת משתי מערכות הבחירות האחרונות, את האפשרות לעבוד בוועדת הבחירות.

עוד לפי הצעת החוק, דיון בבקשת צו מניעה בשל הפרת חוק התעמולה והוראות אחרות בחוק הבחירות יוכל להתבצע בהיוועדות חזותית.