ח"כ אלי כהן, הליכוד
ח"כ אלי כהן, הליכודצילום: ערוץ 7

השר לשעבר אלי כהן מהליכוד מתייחס בראיון לערוץ 7 למערכת הבחירות הנפתחת, למאגר הקולות שממנו ינסה הליכוד לדלות מנדטים, לשותפות העתידית עם הציונות הדתית, לאתגר הגרעין האיראני ולביקור ביידן המתקרב.

לשאלתנו אם הוא מודאג יותר מממשלה בראשות לפיד או ממשלה בראשות בנט, אומר חבר הכנסת כהן כי כעת תהיה לציבור הישראלי הזדמנות להשוות בין ממשלת הליכוד לממשלת בנט לפיד ולהגיע למסקנות ברורות. לדבריו הוא היה מודאג בתקופת ממשלת בנט וכעת הוא מודאג יותר כאשר המושכות עוברות לידי לפיד, בעיקר לנוכח אתגר הגרעין האיראני.

לדבריו לפיד הוכיח התייחסות והבנה שטחית ביותר בכל סוגיית הגרעין כאשר הביע תמיכה בהסכם עם איראן, על אף שכל המומחים בתחום רואים בו הסכם שיסכן את עתידה של ישראל. בדבריו מעלה חבר הכנסת כהן רעיון לפיו יוקם פורום מצומצם שיעסוק בהתמודדות עם הגרעין האיראני. פורום זה יקיים מספר ישיבות שבועיות ויהיה חבר בו גם יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, לאור ניסיונו העשיר בתחום, לצד ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

הזכרנו לחבר הכנסת כהן כי נפתלי בנט ימונה לשר לענייני הגרעין האיראני ויתכן וגם הוא צריך להיות חבר בפורום זה, ואולי גם כהן עצמו, כמי שכיהן כשר המודיעין בעבר. כהן משיב שהכי חשוב הוא שבפורום שכזה יהיה נוכח ושותף בנימין נתניהו, "יש לו ידע רב, ניסיון, שיקול דעת ומעמד בינלאומי".

לשאלתנו אם הוא סבור שאצל יאיר לפיד המגלה למידת לקחים מתקופת בנט בהיבט הצניעות, יש אוזן קשבת לרעיון שכזה, הוא משיב כי טובת המדינה מחייבת התמקדות בסוגיה האיראנית ואת זאת ניתן יהיה לעשות בעזרתו של פורום מצומצם שכזה.

על מערכת הבחירות אליה אנו נכנסים כעת, שאלנו את חבר הכנסת כהן כיצד מפלגתו מתכוונת להעביר מנדטים מגוש לגוש על מנת לקטוע את רצף השוויון בין הגושים. כהן מצידו משיב ומציין כי מצביעים רבים שהצביעו למפלגות שתייגו את עצמן כמפלגות ימין, כדוגמת 'ימינה', ומצאו את נבחריהם מקימים ממשלת שמאל רדיקאלי, יחפשו בית פוליטי חדש. כמו כן הוא מציין את מאות האלפים שלא יצאו לקלפיות כלל ועיקר בבחירות הקודמות, וכעת, לאחר הניסיון שבו ראו ממשלה המקדמת את עקרון 'מדינת כל אזרחיה', ממשלה התלויה במועצת השורה וכיוצא באלה, הם לא יישארו עוד בבתים. לבד מכך הוא מספר על קולות גם במחנה המרכז שמאל שמבקשים להחזיר למדינה את אופייה היהודי והמסורתי, ובשל כך הם צפויים להמיר את הצבעתם ממפלגות כמו 'כחול לבן' ו'העבודה' למפלגתו שלו, הליכוד.

ביקשנו מחבר הכנסת כהן את חוות דעתו על תרחיש בו הליכוד זוכה ב-35 מנדטים ומעלה ופונה לחבירה עם בני גנץ, על פי תקדימי ציפי לבני, אהוד ברק, עמיר פרץ וגנץ עצמו. בתרחיש זה הציונות הדתית, שפעלה יחד עם הליכוד להפלת הממשלה, נשארת בחוץ או נאלצת להסתפק בפירורים. עד כמה התרחיש הגיוני בעיניו?

"בעיניי לא", מסיב כהן נחרצות. לדבריו "האחידות של גוש הליכוד, ציונות דתית וחרדים חשובה מאוד. פעלנו יחד כדי להפיל את הממשלה הזו וצריך לפעול יחד גם בהקמת ממשלה". האןם הדבר כולל גם את מי שמתואר כיום כדמון הגדול, חבר הכנסת איתמר בן גביר? "בהחלט כן", הוא אומר ומזכיר כי בן גביר "אמור היה להיות מספר שמונה ברשימה של נפתלי בנט". לדבריו יש לזכור כי "האחים שלנו הם הציונות הדתית והחרדים ולא האחים המוסלמים".

עוד שאלנו את חבר הכנסת כהן אם קיימת היערכות בליכוד למקרה בו יעבור חוק הנאשם, האם תיתכן החלפתו של נתניהו במועמד אחר. "זה לא יעבור כי יש הסכמה בנושא הזה", משוכנע כהן. "מדובר בחוק אנטי דמוקרטי שבא למנוע את הזכות לבחור ולהיבחר". עם זאת הוא משוכנע ש"זה חוק שהיה מוסיף לנו מנדטים", ולהבנתו ניתן היה לתקן את החוק בתפר שבין יום הבחירות ליום הרכבת הממשלה, ובכך למעשה להחזיר את נתניהו לכהונתו כיו"ר המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה.

בשיחתנו הזכרנו לחבר הכנסת כהן את התבטאותו של הבכיר האיראני על המכות שספגה ארצו בשנה האחרונה מישראל ושאלנו אם יש סיכוי לשמוע ממנו , כשר מודיעין לשעבר, פרגון כלשהו לראש הממשלה היוצא, בנט, ולשר הביטחון גנץ על המתרחש באיראן. חבר הכנסת כהן לא מפתיע ומתקשה לפרגן לבנט ומעדיף לפרגן לזרועות המודיעין המצוינים של ישראל על פועלים. על בנט הוא אומר כי הוא זוכר אותו כחבר קבינט שמתרברב ומתבטא באופן מיותר ושלא לצורך בסוגיות רגישות. לטעמו תחת בנט וגנץ הפכה ישראל ללא רלוונטית בזירת ההתמודדות עם הגרעין האיראני. תרמה לכך גם השטחיות בה התייחס לפיד לסוגיה וחוסר ההיכרות שלו עם פרטיה.

את השיחה חתמנו בשאלה אם יוכל חבר הכנסת כהן לשער מה יאמר נתניהו לביידן בביקורו בישראל בעוד כשבועיים. "אני חושב שהוא יגיד לו שנכון לו ללמוד מעשר השנים האחרונות ולפי זה לקבל החלטות. הכוונה היא שמדיניות אובמה הייתה מדניות פייסנית כלפי איראן ובתקופה הזו לא היה שינוי ביציבות אלא התערערות. לעומת זאת הקו הקשוח של טראמפ הוביל לארבעה הסכמי שלום שמשנים את פני המזרח התיכון". כהן, המציין כי כשש מדינות יכולות להצטרף להסכמי אברהם, סבור כי הרחבת מעגל ההסכמים תוכל להתקיים אך ורק מתוך מדיניות אמריקאית תקיפה.