אריה אקרמן
אריה אקרמןהמגנט

"אני רוצה גלידה/סנדלים חדשים/ילקוט/mp3", אלו כנראה רק חלק מהמשפטים שנשמע בחודשים הקרובים. ודאי שאין באפשרותנו להיענות לכל הבקשות, אבל איך בוחרים בין הרצונות השונים, ואיך נמנעים ממריבות על כל משאלת לב?

כמו תמיד, גם היציאה לחופש הגדול, היא משימה מורכבת עבור כל משפחה. האם הפתרון הוא קייטנה? הבית של סבתא? לבד מול מחשב? מתי נצא לחופשה? ובעיקר - כמה יעלה לנו החופש הזה?...

ללא עלות: כנס וירטואלי לקראת החופש הגדול >>

שעמום? מצוין!

מותר לילדים להשתעמם בבית. בדיוק בשביל זה יש חופש, הם לא חייבים למלא לו"ז צפוף ב 60 יום הקרובים. אחרי 10 חודשי קימה מוקדמת (מדי, לטעמי) של לימודים, חוגים ושיעורי בית - אפשר בהחלט לתת לכל ילד קצת "לא לעשות כלום".

תכנון מוקדם הוא השלווה בהתגלמותה

ככל שנתכנן את החופשבפירוט רב יותר, כך נימנע מקונפליקטים והוצאות לא צפויות. אי אפשר לחיות מהיד לפה, ולהתפלא אם לא נשאר כלום בסוף.

לוח חופש כתוכנית משפחתית

אני ממליץ לתלות שני בריסטולים גדולים על הקיר בסלון: אחד לחודש הראשון ואחד לחודש השני, וכל בריסטול יחולק לריבועים (כמו לוח חודשי). לכל ילד במשפחה יהיה צבע משלו (שיחזור בשני הבריסטולים) ובכל ריבוע נרשום מה מתוכנן לכל ילד. (צבע מיוחד יוקדש לפעילות משפחתית).

העובדה שכולם יודעים מראש, מה יקרה מחר - מורידה את מפלס הלחץ באופן מדהים. גם סבא וסבתא ידעו מראש מתי הם חלק מהכוננות, ומתי תהיה להם מנוחה והזדמנות לארגן את הבית מחדש…

שליטה בהוצאות - כיצד?

"כמה עולה כל פעילות בכל ריבוע?" זו השאלה הראשונה שצריכה להישאל, בהתאם לרצונות של כולם. בריסטול נוסף וקטן יותר, יכיל את פירוט העלויות, וכך, למעשה, נצליח לשים "תחתית" לבור, במקום להתמקח בכל פעם מחדש עם הילדים.

אם עד היום החלטתם מה אתם בערך רוצים, ורק לאחר מכן הוספתם את המחיר להוצאות - הפעם כדאי להתחיל מהסוף.

קיבעו "תקציב החופש הגדול", (כל משפחה לפי יכולתה ורצונה), ולאחר מכן חלקו את "העוגה" לפי סדרי עדיפויות. כמה יוקדש לחופשה המשפחתית, כמה יקבל כל ילד בדמי כיס וכו׳.

כדאי לקחת בחשבון כי הילדים הגדולים יותר, זקוקים לדמי כיס רבים יותר מהרגיל, בתקופת החופש. כאשר כל ילד ידע כמה כסף מוקצב לו לכל החודשיים - גם הוא ילמד לעשות שיקולים נכונים.

דוגמא אישית

הכלל החשוב מכולם: אם אנו דורשים מילדינו להיות מחושבים, היכולת שלנו להתנהג כך, היא קריטית. ככל שנתכנן את ההוצאות בצורה אחראית יותר - כך יהיו לנו פחות הפתעות. (אנחנו אוהבים הפתעות, אבל לא כשהן באות בצורת הוצאות חריגות).

מותר לומר "לא"?

מותר ואף רצוי לומר "לא", גם לעצמנו וגם לילדים. דחיית סיפוקים היא ערך חשוב לכל אחד, במיוחד בחינוך הכלכלי.

לסיכום: זו לא מלחמה, זה שלום

הסיבה לפחד של ההורים מהחופש הגדול, היא העובדה שהם לא רוצים להיכנס למלחמה: ׳הילדים רוצים לקחת ממני זמן / אנרגיה / כסף, ואני צריך לשמור על כל אלו לדברים אחרים׳.

החופש הגדול הוא לא מלחמה. החופש הוא חופש, ויש בו הזדמנות להנאה משפחתית מיוחדת. הקדישו זמן זוגי ומשפחתי לתכנון המוקדם, זה שווה את המאמץ. להחליט מה יהיו הגבולות הכלכליים, לתעדף את האירועים והחלומות, ולזכור שהמשפחה היא הדבר החשוב ביותר בחיים.

יאללה, רוצו לקנות בריסטולים. זו פעולה חינוכית ממדרגה ראשונה.

רוצים לנצל את החופש הגדול לחיזוק התא המשפחתי? הירשמו עכשיו חינם לכנס של פרויקט המגנט וערוץ 7 שיתקיים ביום חמישי ח' תמוז 7.7 בשעה 20:30 בהשתתפות: זיוה מאיר, ד"ר עליזה בן דוד, גל כהן ואריה אקרמן. לחצו כאן להרשמה חינם>>

כנס
כנסהמגנט