הרב ד"ר עידו פכטר
הרב ד"ר עידו פכטרצילום: דוברות

כל מי ששירת בצבא, מכיר בוודאי מקרוב את העובדה שמלבד מקומות ספורים, בצה"ל אין מטבחים חלביים, כלומר מטבחים שבהם מבשלים תבשילים חלביים. רק מטבחים בשריים קיימים, וזאת בגלל שיקולי כשרות: החשש מפני עירוב של בשר וחלב באופן שיטריף את מאכלים, כלים ומטבחים.

לאחרונה נערך שינוי מהותי בגישה הזאת, כאשר הצבא מאפשר להכין אוכל חלבי חם בטרקלינים המשמשים כמועדוני יחידה. ניתן לצפות שבעתיד יהיו שיבקשו להרחיב את הבישול החלבי גם למטבחים עצמם.

תנועת נאמני תורה ועבודה עוקבת אחר הנעשה בתחום הזה, מתוך דאגה עמוקה לשמירת ההלכה בצבא והמענה לו זוכים החיילים והחיילות המשרתות בצבא. אמת, האתגר לא קל, וככל מערכת ציבורית, כך גם יש מה לתקן במערכות הצבא, אך אנו מאמינים כי כל התמודדות עם הסוגייה חייבת להיות דרך הרבנות הצבאית הראשית ובשיתוף פעולה איתה, שכן היא בסופו של דבר האחראית לכשרות בצה"ל והנושא תחת סמכותה. מהיכרות עם הצעדים הננקטים על ידי הרבנות הצבאית להבטחת רמת הכשרות ביחידות הצבא, אנו מתרשמים מהמענים המשתפרים של הצבא ומאמינים כי בסופו של דבר, מעז יצא מתוק, וחיילי צה"ל יזכו באוכל טוב יותר ובכשרות מהודרת יותר.

מסיבה זו אנו מתנגדים לדברים שפרסם הרב אליקים לבנון במכתב, בו הוא טוען שמתוך היכרות שלו עם הפעילות במטבחים בצבא, הרבנות הצבאית לא תוכל להתמודד עם האתגר, ומורה הלכה לתלמידיו, ש"עם הכנסת הבישול החלבי למטבחים בצה"ל, להימנע מלאכול אוכל מבושל בצה"ל" ולהסתפק במזון טרי או כזה המגיע במנות סגורות ממפעלי מזון חיצוניים. הרב לבנון אף מוסיף ומאשים את הצבא שפועל "לפילוג פנימי בתוך ציבור אוהבי צה"ל ומדינת ישראל, במספר תחומים", כלשונו.

מלבד העובדה שפסקו של הרב לבנון, להסתמך בבוא העת רק על אוכל טרי, רחוק מלהיות מעשי ועלול להחליש את בריאות חיילי צה"ל – דבר הגובל בפיקוח נפש, דבריו הם הבעת אי אמון במערכת הרבנות הצבאית, שאמונה, כאמור, על ההתמודדות עם הסוגייה הלא-קלה הזו. בעינינו, כל דבר ביקורת על הנעשה בתחום הדתי בתוך הצבא, גם כאשר היא מוצדקת, צריך להיעשות מתוך שיח עם הרבנות הצבאית ונציגיה ולא לדבר מעליה. לא ייתכן שהרב לבנון יפסוק לתלמידיו בתחום הכשרות בצבא, ובכך לעקוף את הרבנים הצבאיים ומשגיחי הכשרות בצבא, אשר אחראים ישירות על הנעשה שם ומכירים את המציאות בשטח.

דבריו של הרב לבנון חמורים משום שהם מבקשים לשנות את חזקת הכשרות של הנעשה בצה"ל, ופוסלים בצורה קטגורית את כלל המטבחים בצבא. בטווח הקצר, דברי הרב עלולים לרפות את ידי המפקדים האמונים על הכשרות ולפגוע באחדות השורות ביחידות. בטווח הארוך, המגמה הנוקשה שלא נכונה לשינויים מתאימים בזמן ובמקום ומזדרזת למחות, עלולה להביא לפיצול יחידות הצבא ליחידות דתיות ולא-דתיות ולפגיעה אנושה בשילוב הדת והמדינה.

עוד צורמת טענתו של הרב לבנון שהצבא פועל לפילוג בתוך עם ישראל. זו האשמה חמורה, בעלת אופי קונספירטיבי, הפוגעת אנושות באמון שבין הציבור הרחב ובין המערכת הצבאית, ובכללה הרבנות הצבאית. כמי שנאמנים לערכי תורה ועבודה ושילובם במדינת ישראל ומוסדותיה הממלכתיים אנו מבקשים לחזק את האמון שבין צה"ל לציבור הדתי והכללי ולא להחלישו באמצעות הכללות וטיעונים מוקצנים.

איננו מתעלמים מהמתחים שקיימים, אך את המתחים האלה נוכל לפתור רק באמצעות ביקורת ההולמת את המציאות בשטח, ולא יוצרת בעצמה פילוגים. כפי שכתב הרב לבנון במכתבו "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות". יש להיזהר שלא נלקה בכך בעצמנו.

הרב ד"ר עידו פכטר הוא ראש מיזם רבני ערים בתנועת נאמני תורה ועבודה