בנק ישראל
בנק ישראלצילום: נתי שוחט, פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להעלות היום (שני) את הריבית בפעם השלישית ברציפות ל-1.25%, עלייה של חצי אחוז.

במהלך הזה מנסה הבנק לבלום את האינפלציה שהגיעה בחודש מאי ל-4.1%, מעבר לטווח היעד המקסימלי שקבע - 3%.

ריבית הפריים תעלה בהתאם ל-2.75%. הערכות האנליסטים הן שהריבית תגיע לכ-2% בסוף השנה, שמשמעותה ריבית פריים של 3.5%.

בבנק ישראל אומרים כי האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 4.1%. עם זאת היא ממשיכה להיות נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות.

הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מצויות מעל הגבול העליון של היעד. אולם, הציפיות משוק ההון לשנה השנייה חזרו אל תחום היעד והציפיות החל מהשנה השלישית התכנסו חזרה אל מרכז היעד.

במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית ערה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק. עם זאת, ההאטה בפעילות בעולם, על רקע השפעות המלחמה באוקראינה, השיבושים בפעילות הייצור בסין וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל עלולים להעיבעל הפעילות הכלכלית.

שוק העבודה מצוי בסביבת תעסוקה מלאה. עסקים במרבית הענפים ממשיכים להצביע על מחסור בעובדים כחסם המגביל את פעילותם השוטפת. שוק העבודה ההדוק מוביל ללחצי שכר מסויימים במגזר העסקי.

מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-5.1%, מול האירו ב-2.9% ובמונחי השער האפקטיבי ב-3.6%.

חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה את תחזיתה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 5% ובשנת 2023 בשיעור של 3.5%. שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.4%.

מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-15.4%. קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לשנים האחרונות, אך מגמת העלייה השנתית החדה של המחירים התמתנה מעט.

במקביל להחלטה, מודיע בנק ישראל על הרחבת המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-±0.1% ל-±0.5%

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, ראש חטיבת המחקר של בנק ישראל אמר כי צפוי המשך בהעלאה ההדרגתית של הריבית. בריאיון ליאיר ויינרב בתוכנית "צבע הכסף" בכאן רשת ב' אמר פרופ' סטרבצ'ינסקי כי "אנו בתקופה בה האינפלציה מרימה ראש בהרבה מדינות". הוא הוסיף כי יש לצפות שחלק מההשפעה תבוא מחו"ל וכי ההשפעה על הצמיחה היא איטית ומצטברת.