זירת אירוע הירי באילינוי
זירת אירוע הירי באילינויצילום: רויטרס

תושבי היילנד פארק, פרבר של שיקגו בו התרחש היום (שני) הירי הקטלני שגרם למותם של שישה בני אדם ולפציעתם של לפחות עוד 24, מתארים את רגעי האימה שעברו עליהם ברגע היורה האלמוני פתח באש על משתתפי מצעד יום העצמאות האמריקאי.

אחד מהם סיפור מול המצלמות כיצד ניצל רגע של הפוגה בירי על מנת לרוץ עם בנו הקטן ולהסתיר אותו בפח אשפה, ולאחר מכן לחזור לזירת הירי על מנת למצוא את יתר בני משפחתו בתקווה כי לא נפגעו.

"הוא הטעין מחדש את הנשק. אז לקחתי את הבן שלי, רצתי מעבר לפינה והכנסתי אותו לפח אשפה. ביקשתי מאנשים שישארו שם איתו, כי הייתי צריך לחזור לזירת האירוע ולמצוא את שאר משפחתי. וכאשר חזרתי לשם,היו אנשים שכובים ירויים על הרצפה. היה ילד קטן שנישא משם, ככל הנראה בגיל 6 עד 8, וזה היה הדבר הנורא ביותר. כי כאבא, כשאתה צריך להחביא את הילדים שלך, ולראות כיצד לוקחים משם ילדים, זה נורא", סיפר אחד ממשתתפי מצעד יום העצמאות בהיילנד פארק, שהצליח להינצל מהירי הקטלני.

משטרת שיקגו פתחה במצוד ועדיין מחפשת את היורה האלמוני שהסתתר ככל הנראה על גג אחד הבניינים הסמוכים. על פי ההערכה מדובר בצעיר בן 18 עד 20, שהשתמש בנשק בעל עוצמה חזקה במיוחד שנמצא מאוחר יותר על הגג. במשטרה משוכנעים כי "מדובר בפעולה אקראית של אלימות".

סגן ראש השריף המקומי, כריסטופר קובלי, סיפר לעיתונאים כי "מיד לאחר הירי השוטרים פתחו בריצה אל הגג ממנו נורו היריות, אולם היורה כבר הצליח להימלט".

משרד החוץ בירושלים הודיע כי יש מידע על נפגעים יהודים באירוע והקונסול הכללי נמצא בקשר עם הרשויות והקהילה היהודית בעיר. החשוד בירי, גבר לבן בשנות ה-20 לחייו, טרם נתפס ומתנהל אחריו מצוד. רוב הפצועים סובלים מפצעי ירי והמשטרה מגדירה את האירוע כ"פעיל".

בתיעוד מהשטח נראים אמבולנסים וכוחות משטרה גדולים שמגיעים כדי להעניק טיפול לפצועים ולהשליט סדר בזירה. אליסה קאופמן, מפיקה בדסק החדשות של CBS שיקגו, נכחה במקום עם בני משפחתה. היא סיפרה: "כולם רצו, התחבאו וצרחו. זה היה מפחיד מאוד. יש לנו מזל מאוד גדול שניצלנו".

מצעד הארבעה ביולי שמתקיים בעיר הופסק בעקבות אירוע הירי. מאות משתתפים ברחו וניסו לתפוס מחסה. לפי עדי ראייה, היורה ניצב על גג של בניין וביצע ירי לעבר הצועדים במצעד יום העצמאות.

כאמור, החשוד בביצוע הירי בהיילנד פארק טרם נתפס. במשטרה המקומית מתארים אותו כבחור לבן כבן 20 עם שיער שחור ארוך, לבש חולצה לבנה או כחולה. בזירה נמצא נשק שככל הנראה שייך לחשוד.

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בטלפון עם הקונסול הכללי של ישראל בשיקגו, ינעם כהן, ושמע ממנו פרטים ראשונים על אירוע הירי הטרגי במהלך צעדת יום העצמאות של ארה"ב, באילנוי. כהן עידכן את ראש הממשלה על מאמצי הפינוי וההצלה, וכן עידכן אותו על נפגעים גם מהקהילה היהודית.

לפיד אמר: "יום חג הפך לטרגדיה. מחשבותיי עם משפחות הקורבנות וכל העם האמריקני. היום, כמו תמיד, ישראל עומדת לצד ארה"ב".