ליאון בחנוכת משרדי קרתא
ליאון בחנוכת משרדי קרתאצילום: אריאל אוחנה

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, השתתף אמש (שני) בקביעת מזוזה וחנוכת משרדי קרתא השקעות בבניין הפעמון בירושלים.

באירוע השתתפו למעלה מ150 ידידים, שותפים, יזמים, עו"ד, נציגי בנקים, אדריכלים ובעלי מקצוע מסלתה ושמנה של השחקנים המרכזיים בתחום הנדל"ן.

עוד הגיעו לפרגן: אריה קינג, עופר איובי וישראל קלרמן סגני ראש העיר. חברי העיריה: שמוליק יעבץ, יוני יוסף, נציגי בנק מזרחי טפחות: פנינה אלה, אלעד אביזוהר ואילת סילם, רו"ח רענן קופ, שירה מנדלביץ' מעצבת המשרד ועוד שותפים רבים.

ליאון אמר שירושלים נמצאת על מפת היזמות וההתפתחות ברמה ארצית. וכי הוא משקיע את מלוא המרץ והמשאבים לטובת העניין.

"מזל טוב לחברת קרתא, שמכם הולך לפניכם, תפסתם את הגלים ואתם הולכים בכיוון הנכון. אני כאן כדי להגיד לכם תודה! תודה על כך שאתם בונים את ירושלים. ירושלים נמצאת בתנופת התחדשות ובניה. ממוצע בניית הדירות בעיר בעשרים השנים האחרונות עמד על בין 2,000-3,000 יחידות דיור בשנה ואילו בשנתיים האחרונות הצלחנו לשלש את המספר ל-6,000 יחידות דיור. טענו בעבר שיש הגירה שלילית מהעיר, אולם הסיבה המרכזית היתה שאין לאנשים איפה לקנות ואיפה לגור.

בימים אלו אנו מקדמים מאות יחידות דיור שמיועדות להשכרה, דבר שיקל מאוד על זוגות צעירים. בנוסף אנו בונים למעלה ממליון וחצי מטרים של שטחי תעסוקה בעיר. אני מעריך שבתוך ארבע שנים יהיו פה עוד אלפי מ"ר של חללי תעסוקה. למען עתידה של העיר הצבתי את ענין הגדלת עתודות הקרקע בראש סדר העדיפויות. אני קורא ליזמים לפעול למען העיר בהגשת תב"עות חדשות ובהגדלת זכויות הבנייה".

עוד אמר ליאון כי בארבע השנים בהן הוא מכהן כראש עיר הוא דאג לקיצור ההליכים והקלות בבירוקרטיה המוטלת על כתפי היזמים וכן בהפחתת הדרישות.

את קבוצת קרתא הקים היזם הירושלמי עמיחי ניימן ולאחרונה פעילות הקבוצה בתחום ההתחדשות העירונית התמזגה עם פעילות של עו"ד אסף נבנצל, ממייסדי כרמים נדל"ן, שצבר ותק ונסיון רב בשנים של פעילות בתחום ההתחדשות הירושלמי.

זרוע ההתחדשות העירונית המשותפת פועלת תחת המותג 'כרמים' וכבר היום מקדמת כעשרה מתחמי פינוי בינוי, באיזורי קטמון הישנה, פת, סן מרטין, יהודה הנשיא, נחלאות ועוד, בהיקף של אלפי יחידות דיור מתוכננות.

"אנו זוכים לבנות את העיר היפה שלנו "קרתא דשופריא"-ירושלים בהובלתו של ראש העיר משה ליאון" בירך יו"ר הקבוצה עמיחי ניימן במהלך הערב. ב"ה הלקוחות שלנו סומכים עלינו ואנו עדים לחיבוק גדול מהשותפים שלנו - אנשי מקצוע מהשורה הראשונה עורכי דין שמאים אדריכלים רואי חשבון חברי עירייה ועוד שבאו והצביעו ברגלים 'קרתא'. אנו מודים לכם על האמון ועל שיתוף הפעולה הפורה"

עו"ד אסף נבנצל אמר באירוע, "אנחנו מצטטים מידי ערב שבת ב'לכה דודי' את דברי הנביא ירמיהו בנבואת הנחמה שלו, 'ונבנתה עיר על תילה'. כשאנחנו זוכים לעסוק בפרויקט פינוי-בינוי, אנחנו מרגישים איך החזון הזה מתממש. לקחת תל, מבנה מתפורר בירושלים ולהפוך אותו, בשיתוף בעלי הדירות ורשויות התכנון, לבנין מודרני, מטופח, בסטנדרט בניה גבוה ביותר, זו המומחיות שלנו ואנחנו מרגישים אלמנט של שליחות בעשייה הזו."

אורן מסקלצ'י מנכ"ל הקבוצה אמר כי "הנדלן הוא אחד הענפים עם הכי הרבה חוליות בשרשרת", ישנם הרבה אנשי מקצוע מעורבים בתהליך. משלב רכישת הקרקע ועד לשלב מסירת הדירה. אנו מודים לכל שותפינו לדרך ולשרשרת ובראשם הבנקים שמלווים את הקבוצה ומאמינים בה. כמו כן סקר אורן את פעילותה וצמיחתה של החברה בשנה האחרונה, הכנסתה של תוכנה חדשה לניהול הכספים בקבוצה, המעבר מרחוב שדרות הרצל בירושלים לבנין 'בית קרתא' בנין מרכז הפעמון המיתולוגי (לשעבר) שנמצא בבעלותה של הקבוצה.

כמו"כ סקר את עסקאות הנדל"ן שהקבוצה ביצעה בשנה האחרונה, רכישת קרקע בגילה 104 יח"ד ומסחר- בימים אלה צפוי היתר בניה מלא, רכישת קרקע בצפת לבניית 86 יח"ד ובית מלון, 2 מרכזים מסחריים גדולים: כ 8,000 מ"ר בבית שמש, ו 15,000 מ"ר בגבעת שאול בירושלים.

לגבי שוק הנדלן אמר אורן "אנחנו בתקופה מאתגרת עם מספר מרכיבים שהשתנו וישתנו. לצערי צדקתי לפני שנה כשנשאלתי על עליית מחירי הדיור ומה הצפי בעניין. אז אמרתי שהמחירים יעלו בין 10 ל 15 אחוזים, וזה אכן מה שקרה בגלל היצע נמוך מול ביקוש גבוה. עדיין קיים פער בין היצע לביקוש, אך מאחר ויש גורמים נוספים המשפיעים, קשה לחזות את כיוון השוק. בין הגורמים המשפיעים: האינפלציה, עליית הפריים, עליית מדד תשומות הבניה ועלייה משמעותית בעלות הביצוע של הפרויקטים, כאשר אין הלימה אל מול קצב עליית מדד תשומות הבנייה. היום אנחנו במקום בו האינפלציה הרימה ראש ואנשים מאבדים את ערך הכסף שלהם, נתון שיכול להשפיע על הביקושים.

את דבריו סיים מנכ"ל הקבוצה, עם המלצה תוך ציטוט מהמקורות: " ללמוד וללמד לשמור ולעשות", ללמוד ממשברי העבר, ללמד את הדור הצעיר שנכנס בתקופה של שפע ש'לא לעולם חוסן', לשמור על כל אחד מאיתנו לשמור על עצמנו ולבחון היטב הצעות ויזמויות. ויחד עם הזהירות, לא לעצור ,להמשיך ולעשות.

קבוצת קרתא זכתה במהלך 2021 בדירוג גבוה מעל הממוצע בענף הנדלן ע"י חברת דירוג האשראי הבינלאומית דן אנד ברדסטריט וקיבלה את החותמת של דאנס 100.

החברה מחזיקה בבעלותה קרקעות ונכסים בשלבים שונים של תכנון וביצוע לבנייה של מאות יח"ד, עשרות אלפי מ"ר של מסחר שכונתי ומלאי של אלפי יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית והסכמי קומבינציה.

בתוך כך קרתא מוציאה לשיווק בימים אלה ממש פרויקטים בשכונת גילה בירושלים (רחוב לשם), בשכונת קטמון (רחוב הל"ה) ובפת (רחוב יהודה הנשיא).