בין השמשות
בין השמשותצילום: אלעד זגמן

תשמישי קדושה יהודיים לצד צילומים ממחנות פליטים, אקטיביזם למען בעלי חיים לצד שימוש בפגרי בעלי חיים, אינטימיות גופנית לצד מסורת ועוד, יוצגו בתערוכה בידי 38 בוגרי מחלקת האמנות במדרשה במכללת בית ברל, אשר תפתח ב-20 ביולי.

תערוכת הבוגרים, המתקיימת מאז הקמתו של המוסד, משלבת יצירות של ציור, פיסול, צילום, מיצג, מיצבי וידאו וסאונד וחושפת את האמנים של המדרשה לקהל הרחב.

תערוכת הבוגרים לשנת 2022 מבטאת היטב את פניהן של ההטרוגניות והגיוון ברקעים התרבותיים, הדתיים והלאומיים המאפיינים בני מחזור זה- בין השאר יוצגו בה דימויי עבודות המשלבות תשמישי קדושה יהודיים לצד צילומים ממחנות פליטים, אקטיביזם למען זכויות בעל חיים לצד אמנות המשתמשת בפגרי בעלי חיים, עבודות העוסקות במסורת וצניעות, דימויים של חיי קיבוץ לצד דימויים של מחנות פליטים.

מתוך טקסט התערוכה: "על רקע מתחים חסרי תקדים בעוצמתם בין פלגי החברה בישראל למדו זה לצד זה יהודים וערבים, דתיים וחילונים, תוך התמודדות ערכית עם הצורך ועם הזכות לחיות יחד. הופכים תערוכה זו לרגע מיוחד עבור המדרשה, ומזמינים להרחבה של ההקשרים שביחס אליהם יתעצב מבטם של הצופים בה.

ציבור הסטודנטים, שחלק גדול מלימודיו התקיים מרחוק בזמן סגרי הקורונה, חווה את שעשוי להיות בעל ערך עבור כל סטודנט לאומנות: שינוי דרמטי של הכללים, התערערות אוניברסלית של הנחות היסוד, טלטלה של הגלובליזם והתעוררותו של דיון מחודש בערך המקומיוּת. התערוכה המתפרסת על פני חלליה הרבים של המדרשה היא סופו של תהליך שבו נוכחויות פיזיות והיכולת לחוות אומנות במרחב פיזי אחד היו בגדר אפשרות בלבד. כל אלה הופכים תערוכה זו לרגע מיוחד עבור המדרשה, ומזמינים להרחבה של ההקשרים שביחס אליהם יתעצב מבטם של הצופים בה."

לאורך השנים מחלקת האמנות של המדרשה במכללת בית ברל ביססה עצמה כמוסד מוביל בתחום האמנות, ובוגריה זכו הצלחה בזירת האמנות המקומית והבינלאומית כאחד, עם הצגה בתערוכות מוזיאוניות חשובות וזכייה בפרסים ובמלגות יוקרתיים. האוצר: דורון רבינא.