חיים אקשטיין
חיים אקשטיין צילום: יעל האיתן

זה לא סוד שבשנים האחרונות יש ירידה ניכרת בקריאת הספרים במיוחד בקרב הדור הצעיר, ובכל זאת, מי שביקר בירידי שבוע הספר פגש שם לא מעט ילדים ונוער שמחפשים ספרים וקוראים אותם בשקיקה.

"העיניים שלהם היו נעוצות כל כך בדפים שבהתחלה היה נדמה לי שהם מסתכלים בטלפון", מספר לערוץ 7 הסופר חיים אקשטיין, "אבל הם באמת היו להוטים לקרוא. מסתבר שספר עדיין מספק חוויה שאין בשום סרט או אפליקציה".

ובכל זאת, העובדה היא שלרוב אותם הילדים דווקא כן יעדיפו לצפות בסרט במקום לקרוא ספר. הידיעה הזו משפיעה על הכתיבה שלך?

"היא בעיקר מאתגרת" הוא עונה מהורהר, "גורמת לי להתאמץ יותר. כשאני כותב מתוך ידיעה שיש לי תחרות מול סרטונים ומשחקי רשת, אני מתאמץ הרבה יותר לפנות אל הרגש, ולתת לקורא דמויות להזדהות איתן".

"עוד דרישה אופיינית של הקהל הצעיר היום: הרבה דרמה ואקשן. בכתיבת הספר הייתי צריך לדאוג למתח מתמיד, שלא יהיה רגע משעמם. זאת השפעה של הסרטים וסדרות הנוער, שם הכל מהיר ומלא התרחשויות. לפעמים זה מוגזם, אבל יש בזה גם צדדים חיוביים".

"ילדים ונוער חיים בתקופה רבת תמורות והתרחשויות, והנפש שלהם מחפשת ספרות תואמת. בתקופות כמו תחילת הקורונה, המלחמה באוקראינה ולצערי גם הפיגועים הרצחניים אצלנו, הרגשתי שהספר החדש חייב להיות דרמטי בטירוף, אחרת הוא יחוויר מול הקצב של המציאות".

עוד נגיע לספר החדש ולדרמה שמאחוריו, אבל לפני אנחנו מבקשים מאקשטיין להתייחס לנוכחות הבולטת של המסכים שמאפיינת את ספריו. "אני פשוט לא מתעלם מהם" הוא מסביר על הבחירה לשלב בספרים התכתבויות שמעוצבות ממש כשיחות ווטסאפ, "מעבר לגיוון הוויזואלי שזה יוצר בספר, זה משקף את המציאות, כך בני נוער מדברים היום".

"הנוכחות של הטלפון גם מאתגרת אותי בבניית העלילה: את החמישייה הסודית או חסמב"ה אפשר היה לזרוק באיזו מערה, והקורא יהיה במתח איך הם יסתדרו. היום הם יכולים להרים טלפון הביתה, או למשטרה, והלכה הדרמה. אני צריך ליצור משימות שבהן אפילו תקשורת בלתי מוגבלת, ווייז, ויקיפדיה וגוגל לא יפתרו את הבעיה. בעיניי זה מכין את הקוראים הצעירים לחיים: באתגרים האמיתיים לא יעזרו אפליקציות ו'חבר טלפוני', אלא חכמה, אומץ לב ואמונה".

הספר החדש
הספר החדש באדיבות המחבר

בספר החדש של אקשטיין, שיצא בהוצאת 'דברי שיר', הוא כרך נוסף לסדרת 'סודות בין הסמטאות' והוא מתמודד באופן חזיתי עם נושא ההתמכרות למסכים. הספר עוסק ברב הנזיר ומשפחתו וכדי להנגיש את דמותו לנוער של 2022 כל אחד מהגיבורים מקבל משימה 'להתנזר' מהרגל בסיסי כלשהו. הדס, דמות של תלמידת אולפנה בת 13, נאלצת להתנתק מהווטסאפ, והספר עוקב אחרי ההתמודדות שלה עם התחושה שהיא 'מנותקת מהעולם'. בסוף, ההתנתקות שלה מצילה אותה ממתקפת סייבר, אבל נעצור כאן בכדי להימנע מספוילרים.

"לא פחות מהמסכים, הדור הזה מאותגר מפירוק ערכים, ערעור על מושגי טוב ורע ושאר אתגרים פוסטמודרניים" אומר אקשטיין, "גם המציאות בפועל מערערת על החלוקה לטובים ורעים; כשהתחלתי לכתוב את הספר, למשל, פרשת ולדר הייתה בשיאה. בעקבותיה בניתי בספר דמות של אדם שלאורך כל הספר מזוהה כחיובי ומועיל לחברה, ובשיא העלילה מתגלים הצדדים האפלים שלו".

"זה טריק ספרותי פשוט, אבל השתמשתי בו גם כאמירה מהותית לנוער – אל תסמכו בעיניים עיוורות על מי שמדבר יפה. כנגד זה העמדתי את הרב הנזיר, שלא רק דיבר גבוה, אלא בעיקר חי ברמה מוסרית גבוהה ותובענית, גם בפרטים הקטנים. כלומר, הספר לא בא להגיד שהעולם אבוד ואי אפשר לסמוך על אף אחד" הוא מסכם, "אלא שאפשר לזהות את האנשים המוסריים באמת וללכת בעקבותיהם".