טרקלין הלוחמים ליד חדר האוכל
טרקלין הלוחמים ליד חדר האוכלצילום: באדיבות המצלם

כחלק מפרוייקט המהפכה במטבח שחולל ראש אט"ל, הונחו לתת במוצבים טרקלין לוחמים - חדר עם יכולות חימום ואפיה של מוצרי חלב ומאפים פרווה.

בנוסף אובזרו חדרי האוכל בכלל המוצבים מחדש במיכון חשמלי שגורם לבעיות כשרות קשות. כמו כן נוספו 80 תקני אנשי קבע לכל המוצבים. (האיוש בתהליך, מניסיון של העבר לוקח הרבה זמן)

המהפכה במטבחי המוצבים הביאה לקריסת הכשרות באופן סופי.

אפרט את הדברים וזאת לאחר שיחה אישית עם מספר רב של רבנים צבאיים המשרתים כיום בתפקידי הליבה הרבני החטיבות המרחביות ובאוגדות.

בראש הדברים, הנחיה זאת מבטלת את הדבר החשוב ביותר ששמר על אחדות הצבא ומטבחי צה"ל ככשרים - בישול חלבי. דבר אשר גורם למחלוקות ומריבות רבות בתוך המפקדים והחיילים.

לעצם העניין. הרבנות הצבאית קבעה כללים טרם הגעת הטרקלינים:
1. מיקום מרוחק מהמטבח וחדר האוכל.
2. סגור בזמן ארוחה בשרית.
3. לא יסופקו פריטי חלב.
4. לא יפעל בשבתות וחגים ועוד ועוד.

לצערי הרב כל ההנחיות נרמסו ברגל גסה.

בהנחייה מלמעלה הטרקלינים הונחו במקום הקרוב ביותר למטבח מה שיוצר תנועת כלים בשרי וחלבי מהמטבח לטרקלין ולהיפך. ולכן אין יכולת גם בהגעה של נציג רבנות פעמיים ביום לפקח על הנעשה במקום . יתרה מכך מי סופר אותו (את חייל רב"צ)

כמו כן סיפרו לי על שנתפס חייל ונענש על מקרה של בישול בשרי בטוסטר אובן חלבי בטרקלין בשבת, דבר שלצערינו מוכר. בושה לומר מה העונש שהוא קיבל. דברים אלו נעשו עוד לפני, רק שעכשיו התירו את השרץ מלכתחילה וחיילים רבים לא מדברים, אלא מסתדרים כי פוחדים "להסתבך" ולספר.

הטרקלין פתוח לכלל החיילים וכל החפץ יעשה בו כרצונו. הוכנסו לטרקלינים כלי מטבח שלא הוטבלו קודם לכן והנחיות רבנות שנתלו - נתלשו. דבר שלא ניתן מעשית לעשות (הטבלה כלים) בכמות כזאת של כלים הנכנסים בו זמנית למצבים ללא תיאום מול רבנות החטמ"ר אלא הצנחת הכלים.

חדרי האוכל

מקרר שקוף עם מעדנים (עם נעילה, הכל תלוי ברצונו הטוב של הרס"פ) בכל חדר אוכל, עדויות רבות מחיילים שמראים תמונה בעייתית של אכילת ארוחת צהרים בשרית אל מול מקרר עם מספר מעדני חלב. לפני עיוור לא תיתן מכשול. כולל עדויות של חיילים שפתחו ולקחו לעצמם מעדן בסיום ארוחת צהרים בשרית.

פלטות חימום

הוצאו כלל עגלות החימום שהיו בעבר, בהן הייתה אפשרות של הפרדה בין בשר וחלב ויכולת הפעלה בשבת בהיתר. הכניסו במקומן פלטות עם חימום עליון ווסת ללא יכולת הפרדה בין בשר לחלב. נוצר מצב כך שבמוצבי צה"ל כולם אוכלים בשבת מזון שחומם באיסור בנוסף לחוסר היכולת להפריד בין בשר לחלב.

מוסיף חטא על פשע

שילוטי והנחיות הרבנות שעיטרו את מטבחי צה"ל מימים ימימה בעבר נתלשו. פקודות הכשרות שנתלו במטבחים כבר לא נושאים את סמל הרבנות ועליהם מופיע אך ורק סמל אט"ל ללא זכר הרבנות הצבאית. למה הדבר דומה? בדיוק כמו שהרבנות יוציאו הנחיות רפואה.

עדויות רבות של חיילים מגלות שהמטבחים פתוחים בלילות (דבר שלא השתנה מהעבר). אנשי המוצב, הנהגים, הגששים ועוד, מבשלים דברים המותרים והאסורים, בישולי עכו"ם, הוצאת כלים. הכנסת בשרים מבחוץ ועוד.

לצערינו הרבנות אישרה את הבישול החלבי בטרקלינים. נכון הדבר כי נוסף רכב פיקוח כשרות לכל חטמ"ר ובחלק מהמוצבים גם נוספו חיילים בעיקר בגזרת יו"ש לטובת נהיגה על הרכב ופיקוח. אך עדיין ישנה מורכבות בחלק מהגזרות עם אופן הפיקוח.

אפרט בקצרה:

1. הוצאת הרשיונות לחיילים מתעכבת.
2. את חיילי הרבנות הנמצאים בחטמ"ר לא פותרים מתורנויות (למרות סיכום ברור בנושא וזאת ע"מ שיוכלו להגיע בכל יום לפחות פעמיים לכל מוצב).
3. היכולת של רב לפקח על גזרת בט"ש עם עשרות עיסוקים רבים וחשובים שיש לו לעשות מעצם היותו רב בצבא לא מגיעים לכדי הצלחה.

מחסור בכ"א רבנות נגדים בגדודים מורגש בכל פינה. נגדי הכשרות מצביעים ברגליים ובוחרים שלא להגיע לתפקיד שצבוע כרבנות, אך בפועל הינו טבח לכל דבר ועניין. (הדבר ידוע מהעבר, לא שונה דבר). ניגוד העניינים זועק לשמים עד כדי כך שיש המון עדויות מנגדים שהם רואים בעיניים תקלות אך מפחדים לדווח מחשש לפגיעה ישירה בהם (אפטר, רכב, קידום.

מחסור כח אדם חיילי חובה רבנות צבאית

ישנם מקומות שלא מאויישים למעלה משנה - זאת אומרת שהמקום מקבל קטניות וכו' פיקוח ושמירה על נוהלי הכשרות ואין מי שיטפל בהם. לא צריך לחשוב הרבה בכדי להבין מה מצב הכשרות, מדובר במטבחים גדולים ומשמעותיים וכמובן המוצבים קצה ששם אין גם תקנים וסומכים על הנס.

רכש חוץ

בעבר (כך היה בתקופתי כרב פיקוד) רק נגדי המטבח היו רשאים לקנות רכש חוץ, הטענת כרטיס מעל סכום מסויים הייתה בהתניה של החזרת הקבלות חתומות בידי נגד הכשרות או הרב.

כיום כל מ"פ/מג"ד ועוד רבים מחזיקים כרטיס אשראי לרכש, שאיתו קונים מכל הבא ליד כולל: חלקי פנים, מאפים חלביים, ירקות ללא פיקוח שמיטה, בשרים בכשרות שלא מאושרת ע"י הרבנות הצבאית, ללא שום יכולת בקרה או אכיפה, עדויות מחיילים שסעדו ליבם בהבנה שהכל "צה"לי" ובכו ממש שגילו שאכלו את כל מה שאסור ושהקפידו לא להכניסו לפה מעולם. זהו קו אדום שנפרץ ואיתו אובדן היכולת לפקח בצורה מינימלית על כשרות.
זאת בנוסף על הצרה הגדולה שאושרה ע"י הרבצ"ר בישול חלבי בצה"ל.

הרב בנימין מכלוף הוא סא"ל במיל', רב פיקוד מרכז ורב פיקוד צפון בעבר