ניתוח
ניתוחצילום: איסטוק

ד"ר נורית רונן, מרצה בחוג לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך שאנן, עברה ניתוח להסרת שחלות והחליטה לשתף את סגל המכללה בדבר הניתוח על מנת להעביר מסר לכל הנשים: לכו להיבדק.

ד"ר רונן הקפידה ללכת מידי תקופה לבדיקה כללית אצל רופא נשים. לפני מספר שנים היא הפסיקה ללכת לבדיקה השגרתית לאחר שכל בדיקה ראתה שהכל בסדר, אך דווקא אז הגיע לגופה הסרטן.

במכתב ששלחה לחברי הסגל האקדמי במכללת שאנן היא כתבה: "חברי סגל יקרים שלום רב, אני כרגע יושבת על המחשב כשעל בטני חתך טרי בעקבות ניתוח שעברתי לפני שבוע. לא נעים, הסיכות עדיין כואבות וכעת אכנס לתקופה בה אהיה מוגבלת בכל מיני פעולות בחיי שהיו ספונטניות ונעשו בקלות. אז למה אני משתפת את הסגל במה שאני עברתי? עשיתי שגיאה חמורה והייתי רוצה שאתן נשות הסגל ואתם הגברים שבריאות נשותיכם חשובה לכם תקראו ותדאגו לא לחזור על שגיאתי.

"אימי ז"ל זכתה לחיות עד גיל 90. ב-2015 נפטרה. בכל שנה דאגתי שאני ואמא נלך לרופא נשים שיבדוק מה קורה במערכות הפנימיות שלא נראות לעין ואם אין כאב לא מהוות בעיה כלשהיא. לכאורה, למה לעשות זאת? הרי הגענו לגיל הבלות ומערכת הרביה לא מתפקדת אז למה צריך ללכת לעוד רופא או לבצע עוד בדיקה שאיננה נעימה? ואין ספק שאם עד היום לא קרה לי כלום אז למה שיקרה עכשיו? אני בריאה! אז מ-2015 הפסקתי לבקר רופא נשים (אחת לשנה), כי הכל בסדר ויהיה בסדר.

לפני 4 שבועות בבדיקה בעקבות בעיה רפואית אחרת, ובזכות ערנות יוצאת מן הכלל של רופא וטכנאית אולטרה סאונד נשלחתי מידית באותו יום לבדיקה אצל גניקולוגית. למזלי התקבלתי מידית והתברר שבשחלה אחת בגופי שני גידולים גדולים. למחרת הייתי במיון נשים ולפני שבוע בדיוק הייתי על שולחן הניתוחים. במכתב השחרור כתוב היה שגודל השחלה הנגועה הגיעה ל -10 ס"מ (כששחלה נורמלית גודלה 4 ס"מ). כעת אני מחכה לתוצאות המעבדה ההיסטולוגית. ייקח זמן. נכון שכנראה הכל בסדר, והגידול איננו ממאיר, אבל עד שלא יתקבלו תוצאות סופיות אין לדעת. אז כעת יש עדיין חוסר שקט וכעת אני ממתינה לתשובה הסופית.

"אם הייתי נבדקת כל שנה אצל רופא נשים הגידולים היו מתגלים בשלב מוקדם מאוד והוצאתם הייתה כרוכה בניתוח לפרוסקופיה גינקולוגית המתבצעת לרוב על ידי 3-5 פתחים זעירים בדופן הבטן. השחרור מניתוח זה הוא עד 24 שעות מיום הניתוח, אין צלקות, אין החלמה ממושכת והחשוב מכל הייתי מודעת למצבי הבריאותי ומטפלת בעצמי בזמן הנכון.

"אז בבקשה למדו מניסיוני, נשים גשנה לבדיקה אצל רופא נשים לפחות אחת לשנה. גברים, שלחו את בנות זוגכם לרופא נשים. עשו זאת כהרגל מגיל צעיר ועד גיל 90 ויותר. כי גם בגיל מבוגר יש סיכוי להופעת גידולים ואין לדעת איזה גידול ייווצר, שפיר או ממאיר".