מחנה ההשמדה אושוויץ
מחנה ההשמדה אושוויץצילום: iStock

שרה פאולר ארתור, פוליטיקאית מאוהיו, ארה"ב, עוררה לאחרונה סערה כאשר אמרה בראיון כי יש ללמד את השואה גם מנקודות מבט שונות- כולל מזו של חייל גרמני במלחמה.

ארתור התראיינה לרשת News5 Cleveland לגבי הצעת חוק בבית הנבחרים באוהיו לגבי לימוד נושאים פוליטיים בבתי הספר וטענה כי יש צורך שהמורים ילמדו את חומר הלימודים בצורת דיון אובייקטיבי.

בתור דוגמא לדיון, ארתור אמרה "למשל בשואה או אפילו בסיטואציה בין רוסיה ואוקראינה עכשיו, אנחנו רוצים שיהיה למורים את הגמישות להעמיק לתוך הסיטואציה ולהעלות שאלות קשות". ארתור הוסיפה כי היא בעצמה לומדת על השואה ואמרה כי ניתן ללמוד אותה גם "מהפרספקטיבה של אדם יהודי שעובר את הטרגדיות שהתרחשו בשואה" וכן גם מ"הפרספקטיבה של חייל גרמני".

ארתור אמנם הבהירה כי "אנחנו לא רוצים מצב בו מישהו יבוא ויגיד- טוב, ברור שהממשלה הגרמנית צדקה והגזע הארי הוא עליון על שאר הגזעים" אבל עדיין תמכה ברעיון של למידת השואה בבתי הספר מהפרספקטיבה הגרמנית.

הריאיון של שרה פאולר ארתור עורר במהירות מחאות מקרב ארגונים יהודיים וביניהם "הליגה נגד השמצה" שפנו לערוץ במחאה. ג'יימס פש מהארגון חידד ואמר "במקרה של השואה, אנחנו מדברים על רצח המוני שממומן מטעם המדינה".

פש הוסיף כי מדובר ב"עיוות ההיסטוריה של השואה" ושלא תמיד ניתן לדבר על פרספקטיבה משני הצדדים כי "במקרה כזה יש צד נכון ויש צד לא נכון". פש תהה האם הפוליטיקאית הייתה מדברת באותו האופן על פיגועי ה-11 בספטמבר ומבקשת ללמד את נקודת המבט של החוטפים שהטיסו את המטוסים לתוך הבניינים, וקבע כי יש מקומות בהם יש מוסר מוחלט ולא תמיד יש שני צדדים לכל אירע היסטורי.

בתגובה למחאות, בוב קאפ דובר בית הנבחרים של אוהיו הגיב לדברים ואמר כי דבריה של שרה פאולר היו "בלתי הולמים" וכי הצעת החוק השתנתה מאז. שרה פאולר עצמה סירבה לבקשת הרשת לראיון חוזר ולהבהרת הדברים שאמרה.