צבעים בפינה
צבעים בפינהצילום: ניר אטרמן

"צבעים מהפינה" - ציור קיר של הצייר והאמן הקונספטואלי האיקוני, הוצב בימים האחרונים ב'אנו – מוזיאון העם היהודי' בלובי של המוזיאון שם יוכל הקהל לצפות בו ללא תשלום.

ציור זה של סול לויט (1928 – 2007) שהשפיע על כמה וכמה תנועות אמנותיות, ובכלל זה המינימליזם והאמנות המושגית (קונספטואלית) מוצג כיום רק במוזיאון אנו והוא מצטרף ל- 1350 ציורי קיר שלו שקיימים ברחבי העולם כיום.

למרות שסול לויט הלך לעולמו בשנת 2007- ליצירותיו יש חיים משלהן בשל תפישתו בהגדרת מעשה האמנות. ביצירתו הדגיש לויט את חשיבותם של הקונספט –או הרעיון.

תפישה זו מגדירה מחדש את תפקידו של האמן לא כבעל מלאכה, אלא כהוגה. את ציורי הקיר של לויט הפיקו אנשים אחרים, שמילאו את ההוראות שסיפק. שיתוף פעולה זה הוא אבן הפינה של עבודתו שבה הרעיון הפך למכונה היוצרת את האמנות.

בבואו ליצור את ציורי הקיר שלו, שהראשון בהם נוצר בשנת 1968, לויט הגביל את עצמו למלאכת ההמצאה והתכנון של היצירה, וסיפק הוראות מילוליות באמצעות מסמך ודיאגרמה שצורפה אליו. את העבודות עצמן יצרו אסיסטנטים, ומראה היצירה הסופית נקבע מכוח הארכיטקטורה של האתר, גודלו ומרקמו של הקיר ומי שעבד, עבדה או עבדו על הפקת הציור עצמו. תהליך זה, המושגי במפגיע, מבטיח שמגעו האוטוביוגרפי של האמן נעדר לחלוטין מן העבודה.

לויט השווה את הוראות הביצוע שסיפק, לגיליונות של תווים מוזיקליים, שכל ביצוע חדש שלהם נבדל מקודמיו. הוא מלחין היצירה – והצוות המוציא אותה אל הפועל הוא התזמורת.

הציור "צבעים מהפינה" ציור קיר בצבע אקרילי עם צבעים הנפרשים מטה מן הפינה הימנית, צויר לראשונה בידי אסמיר אדמגיק ומארק פיינס והוצב בבית הות' בלונדון באוקטובר 2003. כיום הוא מוצב במוזיאון באדיבות אוסף לאוניד וטטיאנה נבזלין.

היצירה ב"אנו מוזיאון העם היהודי" בוצעה במוזיאון על ידי רמי ורסטאטה אומן חזותי וצייר ציורי קיר של סול לויט כבר כעשר שנים, על פי הנחיות מדויקות שהותיר אחריו סול לויט ופיקוח קפדני של האחראים על עיזבון סול לויט.