ממצאי מתכת שנתפסו
ממצאי מתכת שנתפסוצילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

בחיפוש שערכו מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות ושוטרים בביתו של תושב עפולה עילית, נתפסו אלפי מטבעות עתיקים מברונזה, כסף וזהב, טבעות, כלי נשק קדומים, חותמות נושאי כתובות ביוונית וחפצים רבים נוספים.

המידע התקבל בעקבות מידע מודיעיני וחקירה סמויה שהתנהלה בשיתוף פעולה עם גופי אכיפה בין לאומים, לאחר שעלה חשד כי תושב עפולה מבצע לכאורה עבירות על חוק העתיקות.

החשוד חיפש עתיקות באתרים ארכיאולוגים ברחבי הארץ תוך שימוש במכשיר גלאי מתכות. את המטבעות וחפצי המתכת הוא ליקט מאתרי העתיקות לאחר שחפר באדמה. כתוצאה מהחפירות, נגרמו נזקים בשכבות ארכאולוגיות ועדויות קדומות נעלמו או הוצאו מהקשרם ההיסטורי והתרבותי.

בנוסף, החשוד עסק תקופה ארוכה בסחר בעתיקות ללא היתר. חלק מהממצאים העתיקים הוברחו על ידו אל מחוץ לישראל, שם הועמדו למכירה בבתי מכירה פומבית לעתיקות.

אילן חדד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות: "האיש מוכר ליחידה למניעת שוד ואף הורשע בעבר בעבירות של חיפוש וחפירת עתיקות ללא היתר, אך ככל הנראה לא הורתע דיו מהעונש ולא למד כל לקח".

"כעת, האיש - על פי החשד, פנה לבצע עבירות נוספות, בהם סחר בעתיקות ללא רישיון והוצאת עתיקות מישראל ללא היתר - שתיהן עבירות פליליות שהעונש הקבוע בחוק בגינן הוא שנתיים מאסר. מחמיץ את הלב, לראות איך אנשים פוגעים באתרי עתיקות ובוזזים את הממצאים העתיקים, ובכך - משבשים את שחזור ההיסטוריה של כולנו עבור בצע כסף".

מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו: "מפקחי רשות העתיקות פועלים יום ולילה להגן ולשמור על אתרי העתיקות במדינת ישראל, כדי למנוע ביזה והרס. אנו פועלים לתפוס את הממצאים השדודים ולהשיבם לידי המדינה, לעיתים גם בסיוע גופי אכיפה בחו"ל".

יצויין כי החשוד עוכב לחקירה בתחנת המשטרה, נחקר והודה בביצוע העבירות. תיק החקירה יועבר ללשכה המשפטית של רשות העתיקות לבחינת הגשת כתב אישום.