ללמוד להשקיע
ללמוד להשקיעצילום: unsplash

התנהלות כלכלית נבונה

המציאות הכלכלית המאתגרת בה אנו חיים, הפכה מושגים כמו 'יוקר המחיה' לחלק שגרתי מהשפה ומשגרת החיים היום יומית שלנו. מציאות זו הביאה אנשים רבים להכיר בחשיבות של התנהלות כלכלית נבונה, המתבטאת בין השאר בחיסכון חודשי, אפילו של סכומים יחסית קטנים, המצטברים בסופו של דבר לסכומים גדולים.

לאחר שהצלחנו לחסוך ולהגיע לסכומים משמעותיים, מתחיל שלב החיפוש אחר ההשקעה האולטימטיבית. כך, השקעות למתחילים יכולות לזמן לנו מספר אפשרויות, כשאחת הבולטות והנפוצות מביניהן היא ההשקעה בשוק ההון.

השקעות בשוק ההון

השקעות בשוק ההון מייצרות לאורך זמן אחוזי תשואה נאים. עם זאת, הן יכולות להרתיע את המשקיעים המתחילים, בעיקר בשל ההנחה כי מדובר בהשקעות המצריכות הבנה מעמיקה וסכומי כסף משמעותיים, פרמטרים שלא כל כך זמינים אצל המשקיע המתחיל.

הלכה למעשה, ההשקעות בשוק ההון הפכו בשנים האחרונות להשקעות נגישות ומשתלמות במיוחד, הן בשל האפשרות לפתוח תיק השקעות מנוהל עם חברת השקעות מנוסה ומקצועית (אפשרות הכרוכה בתשלום דמי ניהול) והן בשל הירידה בסכומים ההתחלתיים להשקעה, לכמה עשרות אלפי שקלים, תוך שמירה על נזילות גבוהה.

סוף השקעה במחשבה תחילה

עוד לפני פתיחת תיק ההשקעות, חשוב לקחת בחשבון כי כל השקעה, לרבות השקעה בשוק ההון, עלולה לגרור גם להפסדים. ככל שמדובר בהשקעה לטווח ארוך, ניסיון העבר מוכיח שאחרי הירידות מגיעות העליות ושלאורך זמן קיימת תשואה חיובית. לכן, לפני שמתחילים להשקיע, חשוב להגדיר את רמת הסיכון אותה נהיה מעוניינים לקחת על עצמנו בהשקעה (כמה כסף נהיה מוכנים להפסיד כדי לקצור תשואות מקסימליות).

אחת הדרכים הנפוצות לצמצם את רמת הסיכון בתיק ההשקעות, היא באמצעות פיזור סיכונים. פעולה זו באה לידי ביטוי באמצעות גיוון תיק ההשקעות שלנו עם מוצרים פיננסיים שונים – קרנות נאמנות, אג"ח, מניות וכדומה. חשוב לבחון ולאזן את המוצרים הפיננסיים השונים המרכיבים את תיק ההשקעה שלנו כל הזמן. דרך נפוצה נוספת לפזר את הסיכון בתיק ההשקעות היא להשקיע במוצרים עוקבי מדד במקום בניירות ערך ספציפיים ובכך למעשה לפזר את ההשקעה על פני מאות ניירות ערך. צורת השקעה זו מכונה השקעה פסיבית.

חוסכים היום – חושבים על העתיד

היכן שלא תבחרו להשקיע, כדאי שתעשו זאת בהקדם האפשרי ולו רק בגלל אפקט הריבית דריבית. אלברט איינשטיין כינה את האפקט הזה בשם "הפלא השמיני", כאשר הרעיון העומד מאחורי ביטוי זה הוא שלאורך זמן, הרווחים שאנחנו צוברים מההשקעה שלנו, ממשיכים 'לעבוד' בשבילנו ולצבור עוד כסף ורווחים על הקרן.

השקעה לטווח ארוך

משקיעים מתחילים נוטים להתפתות להשקעות שנראות מבטיחות במיוחד, אך בנקודה זאת כדאי לדעת כי השקעות המבטיחות אחוזי תשואה גבוהים בזמן קצר, צריכות להדליק אצלנו כמה נורות אדומות.

כאשר מדובר בהשקעה בשוק ההון, משקיעים מתחילים וותיקים כאחד חייבים לקחת בחשבון כי מדובר בהשקעה המומלצת לטווח זמן ארוך, באופן שאף הוכח כמשתלם ביותר על פני השקעה קצרת טווח. זאת מכיוון שהירידות ששוק ההון חווה מידי פעם נבלעות לאורך השנים במגמת העלייה שהשוק מציג לאורך זמן.

לפיכך, על אף שסכומי ההשקעה בשוק ההון נזילים למדי, במידה ואתם מאמינים כי תזדקקו לכסף הזה בשנים הקרובות, ככל הנראה לא יהיה נכון עבורכם להיכנס לשוק ההון. מאידך, אם תרצו להשקיע לטווח ארוך, תוכלו להתחיל עם סכום התחלתי סביר ביותר. וזה הולך להשתלם לכם!