ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגשו היום (חמישי) לפגישת עבודה בהשתתפות הצוותים משני הצדדים.

לפני כן נפגשו שני המנהיגים בארבע עיניים. לפיד ביקש מביידן שארה"ב תימנע מחזרה להסכם הגרעין לאור הסיכונים הטמונים במהלך לישראל ולאזור. הוא אמר לביידן כי יש לפנות למועצת הביטחון של האו"ם ולפעול באמצעותו להגברת הסנקציות על איראן.

ביידן השיב כי האמריקנים מעוניינים להגיע להסכם עם איראן, אבל גם לניסיונות שלהם להביא את האיראנים לכדי סיכום יהיה גבול מסויים. הוא נמנע מלציין עד מתי יהיה הפיתרון הדיפלומטי על השולחן.

בנושא הפלסטיני ביקש ביידן מפליד שישראל לא "תפתיע" את הממשל בכל הנוגע לבנייה בהתיישבות. השניים סיכמו שהממשל יקבל עדכונים לפני צעדים מסויימים ולפיד הבהיר שהמדיניות של הממשלה לא השתנתה בעקבות החילופים עם נפתלי בנט. ביידן לא העלה בקשות מיוחדות בנושא הפלסטיני וגם נושא הקונסוליה לפלסטינים בירושלים לא עלה בפגישה בין השניים.

עם זאת לפניה הועברו מסרים ברורים לצד האמריקני לפיו ישראל אינה מוכנה לפתיחת הקונסוליה בשום אופן.

במהלך הפגישה המורחבת דנו הצדדים באריכות בסוגיות האזוריות, ובראשם איראן והסכם הגרעין. רה"מ לפיד הודה לנשיא ביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ה-FTO.

כמו כן, ראש הממשלה הדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) והצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

עוד הדגישו המנהיגים, את חשיבות פורום הנגב, וכן את הצורך בקידום שיתופי פעולה במסגרת הארכיטקטורה האזורית, והשאיפה להרחבת מעגל מדינות הנורמליזציה.

בנוסף, רה"מ לפיד והנשיא ביידן החליפו דעות בסוגיה הפלסטינית. ראש הממשלה הציג את פעולות ישראל לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים השונים.

המנהיגים בירכו על שתי ההצהרות המשותפות בין המדינות. בראש ובראשונה, הצהרת ירושלים שתיחתם היום, וכן על ההצהרה המשותפת בנושא שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. כמו כן, הם ברכו על המפגש הצפוי של פורום מנהיגי I2U2 בראשותם.

השניים גם הנחו את הדרג המקצועי להשלים את תהליך הפטור מוויזה בהקדם.

מהצד הישראלי השתתפו בפגישה, ראש הסגל דני וסלי, ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, מזכיר הממשלה שלום שלמה, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, היועץ המדיני יאיר זיוון, סגנית ר' המל"ל אביבית בר-אילן, רמ"ט ר' המל"ל לבנת דימון אבני, ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג.

מהצד האמריקני השתתפו, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ושגריר ארה"ב בישראל תום ניידס.